Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
Nensin N266
- 1.2 bar

- Innlegg: 264
- Registrert: 12 jan 2004, 01:00
- Sted: Ski
Legg inn
av Nensin N266 » 06 jan 2010, 07:42
For en fantastisk vinterbil dette er egentlig. Starter på sekundet i 20 minus og klimanlegget er som skapt for dette været.
Bilen er så og si umulig å dra av veien med selv uten elektronikk, isen renner av speiene i løpet av kort tid og det er en fryd å rulle av gårde på jobb i frostrøyken i denne bilen, og med 2,0 t orginal så spinner den ikke heller

9-5 2002 Orginal.
Volvo V70 2,4D m2008
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
-
Kontakt:
Legg inn
av Jim S. N1578 » 06 jan 2010, 08:11
Nensin N266 skrev:For en fantastisk vinterbil dette er egentlig. Starter på sekundet i 20 minus og klimanlegget er som skapt for dette været.
Bilen er så og si umulig å dra av veien med selv uten elektronikk, isen renner av speiene i løpet av kort tid og det er en fryd å rulle av gårde på jobb i frostrøyken i denne bilen, og med 2,0 t orginal så spinner den ikke heller

Skal lete lenge etter bedre bil enn Saab 9-5. Det tar bare et par minutter før varmen i skinnsetene både i framsetene og baksetene merkes også. Aero'en med 2,3 HOT og originale 230 gamper under panseret ligger meget godt på veien den også skal jeg si deg. Ikke mye spinning eller tegn til å dra av veien her nei, selv på piggfritt.

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 06 jan 2010, 09:13
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 06 jan 2010, 09:37
Jeg har nå hatt 9-5 i noe av det røffeste klimaet man får og har aldri hatt plager med noe, pga temperaturen ute værtfall.
Bilen tar seg godt fram, kjørte i 2 vintersesonger på continental piggfri uten problemer over hodet.
Det gjelder bare å bruke hodet litt før man velger å kjøre eller ikke kjøre gjennom snøskavlene..
Eneste er at å sette ræva ned i skinnseter i -30 iført tynn treningsbukse ikke alltid er like kos, men det blir det nok uansett bil

Mazda 6
VW Polo
-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 06 jan 2010, 12:45
Jeg er så SJALU!
Saaben fungerer også fint som tauebil.

-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 06 jan 2010, 17:16
WORD!!
En 3-4 år gammel Legacy med en ungdom bak rattet ble frakjørt fra verkstedet i går gitt... merkelig
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
lie_N509
- Overload!!!
- Innlegg: 1005
- Registrert: 12 jul 2005, 01:00
- Bil: 9-3ss 04'
Legg inn
av lie_N509 » 06 jan 2010, 18:41
Etter å ha kjørt en A6 3.0 quattro på fjellet ble det liksom ikke så fett å spinne rundt med 9-5 lenger. Men en diff hjelper sikkert en god del. Selv sliter jeg litt med kaldstartene, mulig batteriet må byttes. Men står den 3-4 dager i -15, er det så vidt starteren går rundt. Men varmeapparatet er godt.
04' 9-3ss 1.8t
-
JoBruheim N1726
- 1,5 bar

- Innlegg: 311
- Registrert: 07 jul 2009, 22:19
- Medlemsnummer: N1726
- Navn: Jo Bruheim
- Bil: Saab 9-3SE t7
- Sted: Melhus/Oslo
Legg inn
av JoBruheim N1726 » 06 jan 2010, 19:30
Sier det samme med 900n min jeg

Batteriet er forholdsvis nytt (lades når motorvarmer er koblet i), ny olje i sommer og bra kjølevæske - starter i -24c som det skull vært sommeren!

Varmen kommer for fullt så snart tempnåla begynne å stige!
Saab 9-3SE t7 '02
[X] Saab 900S '96
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 06 jan 2010, 19:31
lie_N509 skrev:Etter å ha kjørt en A6 3.0 quattro på fjellet ble det liksom ikke så fett å spinne rundt med 9-5 lenger. Men en diff hjelper sikkert en god del. Selv sliter jeg litt med kaldstartene, mulig batteriet må byttes. Men står den 3-4 dager i -15, er det så vidt starteren går rundt. Men varmeapparatet er godt.
tippe det e batteriet ja. har de samme symptomene sjøl.
varmeapparatet e godt ja. men kan det måla seg med og900'en? Nope!
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Mats Erik Aasegg
- 1.2 bar

- Innlegg: 257
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 007
- Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
- Sted: sprova
Legg inn
av Mats Erik Aasegg » 06 jan 2010, 20:58
Frua i huset er hjemme i Trøndelag nå mens jeg er ute på jobb.Passerte -34 grader idag mens de kjørte nordover mot Namsos.Slike dager man er glad at man driter i klimaet og kjører bensinbil med turbodrag kontra en miljøvennlig dieselbil som ikke produserer varme...

2016 Volvo Xc90 D5 Inscription
-
JoBruheim N1726
- 1,5 bar

- Innlegg: 311
- Registrert: 07 jul 2009, 22:19
- Medlemsnummer: N1726
- Navn: Jo Bruheim
- Bil: Saab 9-3SE t7
- Sted: Melhus/Oslo
Legg inn
av JoBruheim N1726 » 06 jan 2010, 22:37
Pappa kjører Outlander i praksis, lå mellom -28 og -30 på hele ruta hans i dag, ikke noe problemer med varmen på bilen

Men bensin blir fortere varm da, og trives bedre når den er kald!
Saab 9-3SE t7 '02
[X] Saab 900S '96
-
Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Legg inn
av Stalfa » 10 jan 2010, 20:02
Sentrallås som slutter å fungerer på bakdørene i kaldt vær og sprukket sidespeil pga bruk av varmetråder er og verd å nevne.

-
turboTruls N263
- 1,5 bar

- Innlegg: 399
- Registrert: 09 jan 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Legg inn
av turboTruls N263 » 10 jan 2010, 22:17
på 9-5 06- Har spylerdysene en fryktelig lei tendens til å fryse tett, sånn sirka fra minus 3 og nedover.
Dette er da på diesel, tror det er bedre på bensin. Synd det ikke finnes oppvarmede spylerdyser som tilvalg. Noen tyske biler har dette. Kjipt å kjøre drosje med jif flaske ut vinduet, pinlig dårlig reklame for vinterbilen. På og 900 hadde jeg den rørsatsen som varmer opp spylervæsken. Ellers er 9-5 utrolig fin på vinterføre

-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 11 jan 2010, 00:14
9-5n har fått prøvd seg på vinterføre den her også, ESP er fine saker (første bilen med ABS jeg har også så det er jo gull) og varmen i den kan faktisk måle seg med den i OG900n så fremt man kjører på med full guffe.
vært -20 her i byen den siste uke, sentral-låsen er vel det eneste problemet enda. men kjører man den lengste veien hjem så fungerer de igjen etterpå.

kan egentlig ikke si noe annet enn at 9-5n er en fin bil på vinteren.

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 11 jan 2010, 01:01
Rart det med sentrallåsen.. Har nå hatt 9-5`en på svalbard i 3 år å har aldri hatt problemer med sentrallåsen, selv i 30 - 40 minus pluss vind.. Kanskje jeg har vært heldig..

Mazda 6
VW Polo