Side 1 av 2

Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Lagt inn: 09 feb 2010, 11:56
av snomannen
Skal ut og prøve en:
Saab 9-5 2,0 TURBO VECTOR 2003 modell gått rett under 100.000 km. Regkjede oppgradert på 65.000. Bilen har automat og delskinn. Prisant er 165k, er dette en grei pris viss bilen er "hel og fin"?

Den har hatt "stempla" service på: 25km, 15.000km, 35000km, 50000km, 65000km, 81000km, 93000km

Hva bør jeg vere oppmerksom på? Høre etter, se etter ved prøvekjøring?

På forhånd takk!

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Lagt inn: 09 feb 2010, 12:01
av Paul N1176

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Lagt inn: 09 feb 2010, 12:12
av Tor N12
Regkjedebytte på 65.000 km får i allefall alle mine varselklokker til å ringe HØYT!

Høres jo ikke ut som at den motoren har hatt det særlig godt da, høyst sansynlig en bil med mye småkjøring og bytte av olje på 30.000 :(

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Lagt inn: 09 feb 2010, 12:16
av snomannen
Takk for svar!

Utfra det eg leser i andre tråder her, så kan det vere fornuftig å vente til det dukker opp en 2004 modell? Den har 5-trinns automat, samt blitt kvitt evt veivhus-problemer?

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Lagt inn: 09 feb 2010, 15:44
av snomannen
Var ute og testa bilen, og den virka veldig fast og fin å kjøre..

Hadde fem-trinns automat med rattgiring, kom ikke dette i 2004?

Men litt skuffa over motoren.. Ganske langt unna 2.3T-en som sto i den gamle 9000 eg hadde for lenge siden eingang.. *savne*

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Lagt inn: 09 feb 2010, 18:29
av Singsaker
hansmagne skrev:Skal ut og prøve en:
Saab 9-5 2,0 TURBO VECTOR 2003 modell gått rett under 100.000 km. Regkjede oppgradert på 65.000. Bilen har automat og delskinn. Prisant er 165k, er dette en grei pris viss bilen er "hel og fin"?

Den har hatt "stempla" service på: 25km, 15.000km, 35000km, 50000km, 65000km, 81000km, 93000km

Hva bør jeg vere oppmerksom på? Høre etter, se etter ved prøvekjøring?

På forhånd takk!
Regkjede oppgradert? byttet pga slitasje, hva betyr oppgradert, det ville jeg spurt om(ikke om du formulerte deg litt klossete)

Tor N12 skrev:Regkjedebytte på 65.000 km får i allefall alle mine varselklokker til å ringe HØYT!

Høres jo ikke ut som at den motoren har hatt det særlig godt da, høyst sansynlig en bil med mye småkjøring og bytte av olje på 30.000 :(
Skal ikke olje byttes på alle servicer?

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Lagt inn: 09 feb 2010, 18:38
av Ingvar N629
hansmagne skrev:Var ute og testa bilen, og den virka veldig fast og fin å kjøre..

Hadde fem-trinns automat med rattgiring, kom ikke dette i 2004?

Men litt skuffa over motoren.. Ganske langt unna 2.3T-en som sto i den gamle 9000 eg hadde for lenge siden eingang.. *savne*
Femtrinns automat kom vel i 02. Motoren blir brukbar med litt trim, 150 hk er for lite i en så tung bil.

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Lagt inn: 10 feb 2010, 10:33
av snomannen
Singsaker skrev:Regkjede oppgradert? byttet pga slitasje, hva betyr oppgradert, det ville jeg spurt om(ikke om du formulerte deg litt klossete)
Ja, dette kunne egentlig ikkje selger svare på, så jeg får prøve å se om verkstedet kan svare (bilpaviljongen/hellestø) som har hatt servicene på denne.

Når jeg så gjennom servicehefte så lå det en "Søknad om garantireperasjon" i hanskerommet Fra Hellestø til Saab. Bilen kom ikke innenfor garantirep pga litt over 20kkm mellom to av servicene. Det ble søkt om garanti-rep pga lav km (65.000), og ulyd fra register..

Kanskje like lurt å la denne bilen stå ...

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Lagt inn: 10 feb 2010, 10:54
av Singsaker
hansmagne skrev:
Singsaker skrev:Regkjede oppgradert? byttet pga slitasje, hva betyr oppgradert, det ville jeg spurt om(ikke om du formulerte deg litt klossete)
Ja, dette kunne egentlig ikkje selger svare på, så jeg får prøve å se om verkstedet kan svare (bilpaviljongen/hellestø) som har hatt servicene på denne.

Når jeg så gjennom servicehefte så lå det en "Søknad om garantireperasjon" i hanskerommet Fra Hellestø til Saab. Bilen kom ikke innenfor garantirep pga litt over 20kkm mellom to av servicene. Det ble søkt om garanti-rep pga lav km (65.000), og ulyd fra register..

Kanskje like lurt å la denne bilen stå ...
Om bilen er iorden idag så er jo det greit, men det er rart om de ikke kan fortelle hva som er gjort med den bilen når den er kjørt forsåvidt lite!

Var det mellom 15K og 35K at det var for mye iforhold til service-intervall? Jeg mener Ingvar skrev noe om 10% over intervall var grensen for å opprettholde garantier, men etter 35K så var nå det voldsomt.........
Jeg vet ikke oljeskift intervallene på M03 men på M04 og nyere er det 30K, men de anbefaler 10K, merkelig at det ikke er mer konsist uansett.....

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Lagt inn: 10 feb 2010, 15:32
av snomannen
singsaker skrev:Om bilen er iorden idag så er jo det greit, men det er rart om de ikke kan fortelle hva som er gjort med den bilen når den er kjørt forsåvidt lite!
Snakket med Hellestø nå. Veivhusventilasjon og register var byttet/reparert på 65k. "Full pakke i henhold til garantireperasjonane" som han sa i telefonen. Det skulle vel bety at det problemet skulle vere løst.

Klarer ikkje heilt å bestemme meg her :P

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Lagt inn: 10 feb 2010, 16:25
av Skavold
Nå er vel ikke akkurat dette noen særlig sjelden bil, så jeg ville nok hatt litt is i magen. Er du usikker, kan det hende det er best å la være, fremfor å gå på en smell.

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Lagt inn: 10 feb 2010, 18:52
av snomannen
Skavold skrev:Nå er vel ikke akkurat dette noen særlig sjelden bil, så jeg ville nok hatt litt is i magen. Er du usikker, kan det hende det er best å la være, fremfor å gå på en smell.
Jepp, det har eg funne ut og! Har lagt denne på is!

Og venter på neste som dukker opp :)

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Lagt inn: 10 feb 2010, 19:02
av Helge
hansmagne skrev:
singsaker skrev:Om bilen er iorden idag så er jo det greit, men det er rart om de ikke kan fortelle hva som er gjort med den bilen når den er kjørt forsåvidt lite!
Snakket med Hellestø nå. Veivhusventilasjon og register var byttet/reparert på 65k. "Full pakke i henhold til garantireperasjonane" som han sa i telefonen. Det skulle vel bety at det problemet skulle vere løst.
Klarer ikkje heilt å bestemme meg her :P
Dette har kanskje ikke noe å si, men jeg kjøpte en 9-5 av Hellestø. De garanterte at register var byttet og at veivhusventilasjon var oppdatert. Fikk tilogmed snakke med verksmester som sa at han husket bilen godt. Jeg flydde til Stavanger, kjørte bilen hjem til Lillehammer. Fikk noen mistanker etter noen dager og leverte bilen hos Saab på Lillehammer.
Registertet var aldri byttet, og bilen hadde ikke oppgradert ventilasjon. De anbefalte at jeg ikke kjørte bilen en eneste meter.
Etter mye om og men ble kjøpet hevet.

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Lagt inn: 11 feb 2010, 20:11
av snomannen
I morgen blir det prøvekjøring av en 2005 2.0t Vector Sport med fin km og servicehefte. Må nokon ekstra høvdingar på bordet, men regner med dette blir eit tryggare kjøp enn 2003-modellen!

Så kanskje blir det eit nytt medlem i klubben iløpet av helgen ;)

Denne bilen er 1.gang registrert desember 04, hvordan kan jeg "dobbelsjekke" at det virkelig er en m05?

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Lagt inn: 11 feb 2010, 20:24
av NjalVM
Sjekk chassisnummeret. Tell bakfrå, og det åttande talet vil fortelje kva år den er produsert.