Side 1 av 1

Motor type Saab 9-5??

Lagt inn: 05 mar 2010, 18:09
av kalvin
Ønsker å kjøpe meg en Saab 9-5 til å bruke i jobben. Har tenkt på rundt 2000-2004 modell. Hvilken motor er det som holder best og mest økonomisk (det spiller ikke så stor rolle da) :)?? Bilen kommer til å bli kjørt 30-40000km i året, men gidder ikke bytte motor hvert år.

Takker for alle fornuftige svar! :D

Re: Motor type Saab 9-5??

Lagt inn: 05 mar 2010, 19:07
av Ingvar N629
Dersom du kjøper eldre enn 2004 og vil ha noe som du helt sikkert slipper oilsludge med, (og ikke vil bygge/bytte til ombygd motor) er er nok svaret 1,9 TiD dessverre :lol:

Når det er sagt, så høres det jo ut som om det stort sett er snakk om langkjøring for ditt vedkommende, og da skal det strengt tatt ikke være noe problem så lenge du kjøper en bil med frisk motor og bytter olje hver 10k km. Langkjøring ser ut til å være det som berger de motorene.

Re: Motor type Saab 9-5??

Lagt inn: 05 mar 2010, 19:15
av Anders N1660
[quote="Ingvar N629"]Dersom du kjøper eldre enn 2004 og vil ha noe som du helt sikkert slipper oilsludge med, (og ikke vil bygge/bytte til ombygd motor) er er nok svaret 1,9 TiD dessverre :lol:

er vel ikke 1,9 i de bilene. sitter vel 2,2 der :lol:

Re: Motor type Saab 9-5??

Lagt inn: 05 mar 2010, 19:38
av Ingvar N629
Stemmer vel det, 1,9 kom vel først i 2006 eller rundt der. Aldri interessert meg for Saab diesel, diesel passer best på skip, lastebil og landbruksmaskiner.

Re: Motor type Saab 9-5??

Lagt inn: 07 mar 2010, 00:30
av kalvin
Blir endel langkjøring, men noe småkjøring blir det nok å ut til kunde i byen her.... Men det er ikke noen motorer som har mer "småfeil" enn noe annet da????

Re: Motor type Saab 9-5??

Lagt inn: 07 mar 2010, 01:08
av ToreN1246
kalvin skrev:Blir endel langkjøring, men noe småkjøring blir det nok å ut til kunde i byen her.... Men det er ikke noen motorer som har mer "småfeil" enn noe annet da????
er som alle andre biler det der, uten service så går alt til h******.
men jeg antar at du skal bruke en slik bil fordi den er god å kjøre langt med i jobb ?!
med stensgård 1 mil unna hjemme, så har du jo lett fått dekket dette med service!!
det du skal være obs på er lmm og coilpack... sjekke foring rear trail arm! og bruke RIKTIG plugg!!! den liker bare ngk!
stensgård sjekker jo fort om du har siste veivhus ventilasjon, om ikke bytter dem det på en halv time. er den som er med på å skape oil slugde problematikken...
min egen bil har gått som selger bil siden 2001, og fikk ikke denne ventilasjonen før for et år siden! nada problem på den (2,3 auto)