Side 1 av 1
Godkjenning av motorbytte i 9000
Lagt inn: 23 sep 2010, 21:05
av borge93
Ska bytte motoren i bilen min. No står de en 2,0 og vil bytte den til en 2,0 turbo og lurer på om det er vanskelig å få dette godkjent?
Re: Godskjenning av motorbytte i 9000
Lagt inn: 23 sep 2010, 21:42
av Tor N12
Så vanskelig er det vel ikke men litt styr er det nå..
Først må du kontakte en Saabforhandler for å be de om å skaffe deg et godkjenningspapir der det fremkommer hva du må skifte for å få den godkjent som turbobil.
Dernest må du montere det de krever, litt avhengig av hva slags modell du har så må du i allefall ha dekk med rett hastighetsmerking mm. Når dette er gjort så må du vise bilen hos Saabforhandleren og de må lage et dokument der de bekrefter at du har gjort de forandringene som kreves.
Når dette er gjort så må du vise bilen hos biltilsynet.
Re: Godkjenning av motorbytte i 9000
Lagt inn: 24 sep 2010, 23:41
av borge93
Det hørtes ikkje så gale ut som eg trodde nei. da er det jo en mulighet for å få det til
Tusen takk for hjelpen

Re: Godkjenning av motorbytte i 9000
Lagt inn: 25 sep 2010, 07:11
av Tor N12
Kan legge til at det godkjenningspapiret fra Saab det må du normalt betale ca 1500.- for
Re: Godkjenning av motorbytte i 9000
Lagt inn: 25 sep 2010, 08:38
av Ronny_N169
Jeg gjorde dette på min gamle -91 modell, og det eneste jeg behøvde å gjøre var å bestille godkjenningspapiret fra Saab. Den eneste forskjellen mellom 9000i med 130hk og 9000turbo med opptil 185hk, var hastighetsmerkingen på dekkene. Dermed mente biltilsynet at det ikke var nødvendig med noe besøk hos saabforhandler, dekkene kunne de sjekke.Møtte opp på BT,de sjekket dekka, og skrev ut nye papirer.
Re: Godkjenning av motorbytte i 9000
Lagt inn: 25 sep 2010, 11:59
av Tor N12
Stemmer nok at det har vært sånn men de har blitt strengere nå, desuten så får man heller ikke godkjenningspapiret rett fra Saab lenger, det skal gå via forhandleren.
De krever at Saabforhandleren faktisk dokumenterer at det sitter rett motorstyring der slik at avgasskrav mm stemmer.
Om man velger Aero (225hk) så krever de også sportsunderstellet. Sist men ikke minst så krever de å vite opprinnelsen på den motoren som monteres, enten ut fra motornummer (og er det da en utenlands motor så vil de også ha dokumentasjon på at denne faktisk oppfyller de avgasskravene som gjelder her til lands) eller ved at man oppgir chassi/regnummer på den bilen som motoren kommer fra.