Side 1 av 1
litt spesielt "1000m" spørsmål
Lagt inn: 29 okt 2010, 09:51
av larssaab99
hei, har 4 "1000m metere" liggende av litt billig type, og har veldig lyst til å montere de på saaben min i en v stil.
Kun for å få fram den gamle rally stilen; )
veit at det ikke er lov å montere ca mer en 2 ekstralys i tillegg til orginale fjernlyset.
men så tenker jeg, er det lov å sette på alle 4, men bare ha 2 tilkoblet? slik at 2 av de 4 1000meterne kun er til pynt?
eller er dette uakseptabelt?
Re: litt spesielt "1000m" spørsmål
Lagt inn: 29 okt 2010, 10:48
av Andrew N1328
Ser ikke problemet i det, men man vet aldri hva myndighetene kan finne på å si.
Det er ikke fast regel på at du kun kan bruke 2, du har et tall på lyktene, og tilsammen skal de ikke overstige 100 om jeg ikke tar feil?
Husker at lyktene på min ng900 hadde 27,5 hver...
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Re: litt spesielt "1000m" spørsmål
Lagt inn: 29 okt 2010, 13:25
av Rambraut N1491
Jeg har kjørt en vinter med tre digre 1000metre i grillen på en Audi jeg hadde, politiet sa aldri noen ting. Så det er ikke noe og være redd for..
Re: litt spesielt "1000m" spørsmål
Lagt inn: 29 okt 2010, 13:47
av be_foto N710
Du vil ikke få bilen eu godkjent med to lamper til pynt. alle lamper må fungere, men setter du på plast deksel på de så er det greit.
Re: litt spesielt "1000m" spørsmål
Lagt inn: 29 okt 2010, 15:07
av TurboLars N383
Kjørte selv med 7 store 1000metere på en bil for noen år siden , det gikk fint selv når jeg ble stoppet (opptil flere ganger) .
I tilegg lyser det veldig bra
Mener jeg leste engang at Golf 2 med originalt 4runde lykter foran overstiger max antall lux som er lovlig . Og de har det jo gått en del av på veien opp gjennom åra .
Kjør på

!!
Re: litt spesielt "1000m" spørsmål
Lagt inn: 29 okt 2010, 16:31
av Trond_
Åsso ikkje kjøp lykter med blå glass...leste på nettavisen for ei stond tilbake at de kan bli fort dyrt vist onkel blå vil ta deg for det

Re: litt spesielt "1000m" spørsmål
Lagt inn: 29 okt 2010, 16:42
av Aleks-ander_N948
Det er bare tull.

So lenge dei lyser kvitt / gult har ikkje dei noke dei skulle sagt.
Re: litt spesielt "1000m" spørsmål
Lagt inn: 29 okt 2010, 18:14
av Rambraut N1491
Trond_ skrev:Åsso ikkje kjøp lykter med blå glass...leste på nettavisen for ei stond tilbake at de kan bli fort dyrt vist onkel blå vil ta deg for det

De lyktene jeg brukte hadde blått glass og pærer med blått glass.. Lyste hvitt, så da har det ingenting og si. VI monterer jo også ekstralys med blått glass på jobb. De blå lysene som onkel politi irriterer seg over er ledpærer og andre pærer som lyser mørkeblått, å som kan se ut som de blålysene politiet selv bruker.

Re: litt spesielt "1000m" spørsmål
Lagt inn: 29 okt 2010, 20:21
av larssaab99
takker for svar gutter, da er det bare å skru på lyktene med et par fine deksler på et par: )
Re: litt spesielt "1000m" spørsmål
Lagt inn: 30 okt 2010, 14:50
av Rambraut N1491
larssaab99 skrev:takker for svar gutter, da er det bare å skru på lyktene med et par fine deksler på et par: )
Du kan helt sikkert bare droppe deksel på to av lyktene. Heller ha dekslene liggende i bilen i tilfelle du skulle bli stoppet

Re: litt spesielt "1000m" spørsmål
Lagt inn: 30 okt 2010, 19:59
av Hjelle, N6
Rambraut N1491 skrev:Jeg har kjørt en vinter med tre digre 1000metre i grillen på en Audi jeg hadde, politiet sa aldri noen ting. Så det er ikke noe og være redd for..
Men biltilsynet derimot...
Men til trådstartar, køyr på. Stuket er vanvittig tøft.
Når det gjeld løysingar korleis du kan få det "lovlig", so er det slik at alt montert utstyr skal virke. Slik eg ser det har du då tre valg.
1. Vendebrytar. Skaff deg en tre-trinns brytar der eine stillet er alle lys av, stille nr. 2 2 av 4 lykter, og det siste naturligvis 4 av 4 eller det andre lysparet. Heilt klart det alternativet eg hadde gått for, det gir minst arbeid i ettertid.
2. Deksel. La det stå deksel på det eine lykteparet, men ikkje kople straum til. Du vil kanskje få problemer i en utekontroll og EU-kontroll, sidan du har lys som ikkje fungerar. Men somregel går det greit, monge i firmaet eg køyrer for har gjordt det slik på lastebilen. Originalt står det to lykter i solskjermen som ikkje er stort å skrive heim om. Når det då vert lagt opp til 4 på taket (for lastebilar er det lovlig med 4 ekstralys) klipper dei ledningane til original 1000m, og let det være straumforsynling til dei på taket. Originalekstralysa vert deretter blenda med deksel, ha rikkje høyrt om nokon som har hatt problem med det enno.
3. Alle 4. Med dette alernativet må du påregne å ta av to av lyktene før EU-kontroll og om du får mangellapp ved en utekontroll. Erfaringsmessig vert kontrollørane hjå SVV ganske opphissa når dei oppdagar for mykje lys på en bil. BTDT, alt for ofte.
Lykke til, og reknar med du postar bilder når du er ferdig!
