Kjøpe 9.5. Trenger råd:-)

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
GeirS
Innlegg: 4
Registrert: 17 nov 2010, 13:31

Kjøpe 9.5. Trenger råd:-)

Legg inn av GeirS » 17 nov 2010, 13:37

Hei! Jeg holder på å kjøpe meg en 9.5, og er usikker på noen ting.

1. En forhandler påstår at registerkjede ikke trenger byttes før slark. Bilen er en 2001/2 (facelift) med ca. 200 000 km. Er dette rett?
2. Det er relativt liten prisforskjell med/uten facelift. Hva var endringene?
3. Det står mye om oil-sludge problemet her og der. Enkelte jeg snakker med forstår ikke hva jeg mener, og skjønner ikke hva jeg spør om når det er snakk om en "fix" som burde vært utført. Veivhusventilasjon+++ etter hva jeg forstår.

Har ikke brukt mye tid på forumet ennå, og skal ha bil raskt. Fint om noen kan legge ut en link til "råd ved kjøp" tråder eller lignende;-)

På forhånd takk for hjelpen folkens!

mvh
Geir

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Kjøpe 9.5. Trenger råd:-)

Legg inn av Eirik N396 » 17 nov 2010, 14:06

Her er noen jeg kjapt søkte frem :) Håper det kan hjelpe deg ihvertfall litt på vei.

viewtopic.php?f=26&t=31558
viewtopic.php?f=26&t=30724
viewtopic.php?f=26&t=30726
viewtopic.php?f=26&t=29718
viewtopic.php?f=12&t=29077

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøpe 9.5. Trenger råd:-)

Legg inn av Ingvar N629 » 17 nov 2010, 18:41

Hei, og velkommen hit!

For å svare om registeret først:

Registeret skal byttes ved slitasje, ikke ved bestemt km-intervall. Det sitter en kjedestrammer i bakkant av toppen, dersom denne er mer enn 15 mm ute så skal registeret byttes. Strammeren er mekanisk, og man må først skru ut fjæra inni strammeren og deretter selve strammeren for å måle denne. Ved bytte av register skal HELE registersettet byttes, begge kjeder, alle drev og skinner (strammeren brukes om igjen). Noen verksteder tilbyr billig-fiks med bare å dra gjennom ny registerkjede, men den slites da meget raskt og hva hjelper det med ny registerkjede når balanseakselkjedet sitter igjen og er utslitt?

Jeg ser at de fleste linkene til Eirik gjelder 9-5 med dieselmotor, og limer derfor like godt inn et av svarene jeg har gitt på dette tidligere (der trim var et delspørsmål, men...), med et par tillegg:

Skal du ha deg en eldre 9-5 så skal du være veldig, veldig nøye med å sjekke motor. Da jeg handlet min så skrudde jeg av toppdekselet, ser det noenlunde rent og pent ut så er sjansene gode for at det ser greit ut ellers også, jeg tenker da på oilsludge. Noen motorer gror helt igjen, tenker da på området rundt kamkjedet spesielt. Er det problemer med sludge i motoren så blir den dessverre ikke gammel, man kan jo bytte registersats alt man vil men lagrene slites og stempelringene kokser ned. Går den lenge nok slik så er det ikke vits i å overhale heller. Olja blir fort dårlig i en slik motor, og da holder ikke turboen så lenge heller, og har bilen trim så er det jo høyere turbinturtall og slitasjen går da enda raskere.

Finn deg en med motor i god stand, langkjøring er ofte det som berger dem da mye kaldstarter ser ut til å akselerere problemene, og bytt olje ofte. Så kan den ha trim alt den vil, berger du motoren for oilsludge så er de da bra, men stemplene tåler lavere forbrenningstrykk enn de som sitter i de eldre motorene. Grensen ser ut til å ligge rundt 300 hk et sted.

Biler med automat har oftere problemer med oilsludge enn biler med manuell, sikkert på grunn av mye kjøring med lavt turtall.

Oljen bør byttes ved hver 10 000 km på disse motorene.

Det er mulig å bygge om motoren slik at oilsludgeproblemet forsvinner, ved å bytte stempel.

Finner du ingen bil som du er 100 % sikker på, så kjøp heller en der du kan prute pga dårlig motor, og så legger du like godt inn flett ny motor i bilbytte-regnestykket. Får du bygget en motor med andre stempel så har du da motor i maaaange år.

Og ett tips til, finn en 2002 eller nyere, det nye understellet som kom sammen med faceliften er bedre enn det gamle, bilen fikk plutselig styrerespons...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

GeirS
Innlegg: 4
Registrert: 17 nov 2010, 13:31

Re: Kjøpe 9.5. Trenger råd:-)

Legg inn av GeirS » 18 nov 2010, 13:09

Takk for VELDIG godt svar Ingvar! :D

Har tenkt i samme baner iforhold til motorbytte. Hva snakker vi om i pris for en fiks ferdig, overhalt, oppgradert (mtp. oil-sludge problemene) og trimmet motor? (+/- 250hk) Vil ha det driftsikkert. Trenger ikke noe versting-greier.

Mange av de jeg snakket med om å kjøpe bil (også forhandlere.....) skjønner ikke bæret når jeg forteller om oil-sludge problemer og "svake" motorer. Oppgraderingene har de ikke hørt om engang. Bør vel strengt tatt holde meg unna biler fra slike selgere (kan ikke være entusiaster :? ), eller prute så jeg legger inn motorbytte i budsjettet. Utfordringen er selvsagt de som har en bil som tilsynelatende går greit, og som ikke forstår problemet....

Store sjanser for at de finner en annen kjøper, som heller ikke er oppmerksom på disse tingene. :?

Oppdatering:
Har nettopp snakket med eier av den mest aktuelle bilen. Han har hatt problemer med oljelekkasje, og det er forsøkt fikset. Bilen er på sjekk nå, og det er funnet endel "grums" i oljen. Tyder jo da på oil-sludge problemer. De skal forsøke å kjøre en innvendig motor-rens. Er dette ok, eller forverrer det problemene?

Virker ikke som motoren er oppgradert, og verkstedet som jobber med den har nok begrensede Saab-kunnskaper...

Pris på overhalt, oppgradert motor er derfor nå VELDIG interessant :wink: .

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: Kjøpe 9.5. Trenger råd:-)

Legg inn av freddy85 » 18 nov 2010, 14:51

ja, man må helt klart beregne en ny motor inn i budsjett hvis man kjøper 9-5(ironi).

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Kjøpe 9.5. Trenger råd:-)

Legg inn av Stalfa » 18 nov 2010, 14:54

freddy85 skrev:ja, man må helt klart beregne en ny motor inn i budsjett hvis man kjøper 9-5(ironi).
Kanskje ikke ny motor.
Men sett av 4-5000 årlig for ekstra(uten slitedeler) småting som må repareres.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: Kjøpe 9.5. Trenger råd:-)

Legg inn av freddy85 » 18 nov 2010, 15:07

Da har jeg hvert helding med min 99 i såfall, har ikke kosta på motoren ett øre utenom olje og oppgrader veivhusventilasjon..
Maler fortsatt som en katt om kan bruke det uttrykket og jeg tror majoriteten har et ganske problemfritt forhold til 0-5, det sier seg selv det å bytte olje skjelden på en slik turbo motor eller å trimme dem til 250hk skaper problemer

Hadde problemer med girkasse ette å ha bytta til det gm\castrol skvipet dem anbefallte, har også hørt at saab helt tomme for overhalingskitt for denne girkassa og jeg kan garanter at grunnen til at dem ryker så hyppig nå for tiden har en sammenheng med den olja og kuldegrader..

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Kjøpe 9.5. Trenger råd:-)

Legg inn av Stalfa » 18 nov 2010, 15:20

freddy85 skrev:Da har jeg hvert helding med min 99 i såfall, har ikke kosta på motoren ett øre utenom olje og oppgrader veivhusventilasjon..
Jeg har kostet på det samme på motoren som deg, ikke noe mer.
Men ting som kan nevnes
foringer bak
, rengnsensor
, xenon pærer(først uorginale som holdt i 3 og 6 mnder så orginale)
, tenningssats til xenon
, nivåreguleringssensor for xenon
, ledningsnett for sensor for xenon
, ødelagt innstegs løs høyre side bak pga dårlig dørtrekk og jeg forventer ikke mindre etterhvert som km ruller på.
Til nå har jeg vært spart for å måtte skifte turbo og bensinpumpe.

MEN, bank i bordet men jeg har bare skiftet slike idiotdeler en gang.

\\Stian
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: Kjøpe 9.5. Trenger råd:-)

Legg inn av freddy85 » 18 nov 2010, 15:31

Når jeg tenker over det så har jeg også bytta bensinpumpa(ca 1500 hos speedparts), samt jeg var på offensiven ang girolja og fikk bytta den så den redda jeg nok. Den hadde ikke overlevd denne vintern med den olja som var i det 100% sikkert,
etter bytta ble skrape lyden under gir skift til 2 og litt 3 helt borte. Men merker at 2 gir er litt anndreleden, så synk ringen har nok fått seg en smell men virker ikke kritisk med den olja jeg har i nå

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Kjøpe 9.5. Trenger råd:-)

Legg inn av Aleks_ » 18 nov 2010, 18:27

Å skifte registersats på verksted koster ca fra 15 000,- og oppover. Kommer ann på hvor du spør. Men regn med ihvertfall 15 000,- for å få dette gjort.

Å fjerne olje problemet vil si å bytte stempler. Da enten til smidde eller neddreide 9000 stempler.
Å få dette gjort på et verksted er vel ikke akkurat noen billig affære, uten at jeg har sjekket dette.
Problemet skal, ifølge Saab, være fikset med siste versjon av veivhusventilasjonen(Versjon 6).
Ny registersats og siste utgave av veivhusventilasjon, samt oljebytte hver 10 000km bør sørge for at motoren holder greit.

Skal du ha 250hk bør du tenke på å oppgradere visse andre ting også.
Orginalinnmaten i motoren tåler 250hk. Men noe spesielt mer trim-prat bør taes på trim-forumet :wink:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Kjøpe 9.5. Trenger råd:-)

Legg inn av Tor N12 » 19 nov 2010, 07:04

GeirS skrev: De skal forsøke å kjøre en innvendig motor-rens. Er dette ok, eller forverrer det problemene?
Det skader i allefall ikke, men de bør ABSOLUTT plukke ned bunnpanna etterpå slik at de får rengjort oljesila!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

GeirS
Innlegg: 4
Registrert: 17 nov 2010, 13:31

Re: Kjøpe 9.5. Trenger råd:-)

Legg inn av GeirS » 19 nov 2010, 10:12

Takk for gode svar! Spørsmål om trimming kommer i egen tråd under trim-forumet når ny bil står på tunet :wink:
Da er jakten igang!

Ønsker:
- 9.5 estate 2.0/2.3T 2001/2002 (Facelift)
- Sort
- Skinn
- Automat
- Hengerfeste
- Komplett servicehefte

Planer:
- +/- 230hk
- BBS Challange 18´ (Eller lignende)
- Takboks
- Senk
- Bra stereo
- Lange turer :D

Så får vi se hvor tett på idealet jeg kommer...... :D . Brenner ikke, så jeg kan bruke noen uker på å finne "den rette."

Svar