Side 1 av 2
M10 TTiD vs. M11 TTiD
Lagt inn: 06 okt 2011, 19:13
av EdHunter N815
Jeg har begynt å få fruen på gli når det gjelder å handle ny bil, og det er nok 9-3 som ligger mest i vår prisklasse hvis vi skal ha en noenlunde ny vogn (sikter på M10-11). Jeg har mest lyst på diesel med tanke på at jeg kjører +/- 30 000 i året, det blir jo fort noen kroner av i forbruk der. Etter å ha prøvd et par biler synes jeg vanlig TiD er litt slapp for min smak.
Da er det jo egentlig bare TTiD igjen, og jeg har sett meg ut et par stykker; en M10 180hk og en M11 130hk.
Jeg har ikke satt meg veldig inn i dieselmotorene til Saab, og jeg sitter igjen med ett spørsmål; er det noen store forskjeller mellom disse to motorene som kan være avgjørende for valg av bil? Er klar over at 130/160/180 på M11 er identisk bortsett fra SW.
M10 TTiD vs. M11 TTiD
Lagt inn: 06 okt 2011, 19:22
av doo-kie
Har regnet på hva forskjellen blir i forbrukskostnad diesel vs bensin/ethanol? Tror ikke det blir mere enn at du har igjen for det i kjøreglede:) ynskyld at jeg kom med et sidespor i tråden din;(
Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD
Lagt inn: 06 okt 2011, 19:41
av EdHunter N815
doo-kie skrev:Har regnet på hva forskjellen blir i forbrukskostnad diesel vs bensin/ethanol? Tror ikke det blir mere enn at du har igjen for det i kjøreglede:) ynskyld at jeg kom med et sidespor i tråden din;(
Sidespor er hjertelig velkommen de, jeg har ikke heeelt lagt bensinbil på hylla heller. Kjøreglede har for så vidt ikke høyest prioritet, uavhengig av nykjøp så kommer jeg uansett til å beholde minst en bensinturbo på tunet.
En TTiD har et oppgitt forbruk på 0,45, og jeg kjører 99% langkjøring så det er nok oppnåelig. Pleier å ligge på rundt 0,75 med 9-5en, og vil vel anta at dette også vil være tilfelle med en 9-3 1,8t. Med 30 000 km og 1kr i prisforskjell diesel/bensin vil innsparingen da bli ca. 14000,- i året.
Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD
Lagt inn: 06 okt 2011, 19:51
av doo-kie
Ja ok. Det er jo selfølgelig en del penger, men skal ikke ødelegge tråden din mere.
Du må uansett tenke på partikkelfilter som av å til blir tette og ødelagt, og EGR om det enda er samme problem som før. Vi har jå dårlig diesel her til lands.
Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD
Lagt inn: 06 okt 2011, 20:07
av Skaten N671
Som det blir nevnt her blir ofte service og vedlikeholdsutgifter høgare på ein diesel enn ein bensin, så det er jo ein ting å ta med i reknestykket
Trur Hirsch leverar 180 hk oppdatering til 130 TTid, så det er vel ikkje nåke problem å jazze den opp litt. Dobbelturbo må ein i alle fall ha

Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD
Lagt inn: 06 okt 2011, 20:57
av EdHunter N815
Skaten N671 skrev:Som det blir nevnt her blir ofte service og vedlikeholdsutgifter høgare på ein diesel enn ein bensin, så det er jo ein ting å ta med i reknestykket
Trur Hirsch leverar 180 hk oppdatering til 130 TTid, så det er vel ikkje nåke problem å jazze den opp litt. Dobbelturbo må ein i alle fall ha

Ja, det er klart. Det vil alltids bli mer utgifter på diesel, men bensinbilene er ganske mye dyrere i innkjøp. De bilene jeg ser på er også dekket av nybilgaranti i noen år fremover.
Har fått med meg at 130hk TTiD er nøyaktig samme motor som 180hk, og det er akkurat dette som gjør det mulig å få en M11 innenfor mitt budsjett samtidig som den kan innfri mine krav til effekt.

Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD
Lagt inn: 06 okt 2011, 23:24
av EdHunter N815
Daniel N683 skrev:Det kan jo være verdt å holde litt igjen nå om dagen, om regjeringen snur om igjen å priser diesel hardt på avgifter osv, nå som dem plutselig har funnet ut at diesel ikke var miljøbiler på lik linje med el, slik dem fremstilte dem for noen år tilbake..

Det er nok først og fremst på engangsavgifter og eventuelt lokale avgifter (bompenger) i byene de kommer til å straffe dieselbiler i denne omgang. Uansett vil de nok ikke overdrive, det vil jo bety mindre penger i statskassen hvis de kommer med så mye avgifter at det blir ulønnsomt å ha dieselbil.

Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD
Lagt inn: 07 okt 2011, 07:24
av Ingvar N629
Har du regnet på hva det vil koste å kjøre E85? Forbruket med E85 på småkjøring med mye start og stopp er skyhøyt, da anrikning ved oppstart er voldsom for at bilen i det hele tatt skal fyre. Kjører du mest langkjøring så blir det noe helt annet. Greit nok at du har garanti på bilen, men den skal nå inn på verksted hver gang det er problemer med partikkelfilter og EGR-ventil... Det kan jo også se ut som om det er andre feil på dieselbilene som ikke går igjen på bensin/biomodellene, f eks generator. I mine øyne er det fort verdt noen kr å slippe det, selv om du har garanti. Jeg ble ikke voldsomt imponert over 180 hk TTiD, men den biten vurderer du nå like godt selv etter en prøvetur.
Forbruk på 0,45 med dieselen tror jeg kanskje du skal se langt etter, iallfall vinterstid da tilleggsvarmeren går mye.
Søk litt på STCS, har sett flere tråder som omhandler forbruk på både diesel og bio på nyere 9-3. Frändeberg på STCS kjører vel omtrent like langt som deg pr år og han sverger til E85, mener å huske han har lagt ut en oversikt over kostnader og forbruk. Forskjellen i innkjøpspris kan vel tale for diesel, iallfall om du må lånefinansiere deler av bilen.
Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD
Lagt inn: 07 okt 2011, 16:32
av na_X
M11 har 5 års garanti, M10 har vel 3 års garanti. Om det skulle spille noen rolle..
Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD
Lagt inn: 08 okt 2011, 10:52
av EdHunter N815
Hva E85 angår så ser jeg ikke det som noen enorm fordel her i Bergen (for så vidt på Vestlandet generelt), det er kun èn stasjon i hele fylket her, og den ligger nesten 2 mil unna i en retning jeg aldri vanligvis har noen ærend... Etter hva jeg har forstått er forbruket ganske høyt i antall liter, så det betyr vel at man må påregne minst en fylling i uken. Dermed ender det nok stort sett med at det blir tanket bensin.
Innkjøpspris er så absolutt en av de største grunnene til at jeg vurderer diesel, som sagt kan jeg ved å velge diesel få en M11 innenfor budsjettet.
Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD
Lagt inn: 09 okt 2011, 16:01
av Torkil_N1282
na_X skrev:M11 har 5 års garanti, M10 har vel 3 års garanti. Om det skulle spille noen rolle..
Det er vel grunn nok til å velge M11

Garanti er utrolig fint å ha.
Skal ikke vente til neste år og se hvordan neste generasjon 9-3 blir da? ;D
Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD
Lagt inn: 09 okt 2011, 16:29
av EdHunter N815
Torkil_N1282 skrev:na_X skrev:M11 har 5 års garanti, M10 har vel 3 års garanti. Om det skulle spille noen rolle..
Det er vel grunn nok til å velge M11

Garanti er utrolig fint å ha.
Skal ikke vente til neste år og se hvordan neste generasjon 9-3 blir da? ;D
Så sant så sant, og dette er også grunn nok til ikke å vurdere bruktimport; svenskene har fremdeles bare 2 år garanti... Grett nok at man kan spare noen titusener på å hente en bil fra ANA, men det er ikke verdt det om man mister 3 år garanti, spesielt ikke på dieselbiler som nevnt.
Tviler desverre på at den nye 9-3en (hvis den kommer) kommer innenfor budsjettet mitt før utpå nyåret 2013, og jeg er veldig higen på ny bil nå snart. Det perfekte hadde vært om de kom med en liten minifjert i golfklassen, i så fall hadde jeg handlet sporenstreks og beholdt 9-5en til langturbil.
Jeg tenkte meg av gårde og få prøvekjørt en 180hk TTiD til uken en gang, og da blir nok den endelige avgjørelsen tatt mtp diesel/bensin. Det har helt klart kommet mange gode argumenter i retning av bensin her, men da er jeg redd budsjettet må sprenges for å få handlet M11...
Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD
Lagt inn: 20 okt 2011, 21:16
av Tor_Arne_N1829
Har hatt to stk tidligere saab, (9-5 2001 SE bensin og 9-3 Tid 150HK 2005) men har nå fått tak i en 2010 mod 180HK TTid Aero med automat, navi, boose, og alt annet som kunne leveres. Herlig bil - men det kan være vanskelig å få tak i denne typen. Bilen har original 200HK hirsch - og den bruker fortsatt kun 0,62 pr mil i snitt, inklusiv en del bykjøring.
Anbefaler 180HK med en gang - særlig om du kjøper automat. Bilen er super, varm om vinteren, bruker lite (0,62 pr mil med kombinert kjøring land og by) og går skikkelig bra.
Finnes fortsatt noen 180HK som er demokjørt - dette anbefales da du kan spare mye penger.

Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD
Lagt inn: 22 okt 2011, 12:20
av EdHunter N815
Ser nok desverre ut som det ender på andre bilmerker, Saab når ikke helt opp til konkurransen på dieselmotorer desverre, og med bensin blir de for dyr. Har også fått et "anonymt" tips fra en som jobber på Saabverksted om at det er mye verkstedsbesøk for de som kjører Saab diesel...