Hvorfor er OG9-3 så mye dyrere enn NG900?
Lagt inn: 01 des 2011, 14:43
Jeg bruker å kikke litt på finn.no/bil når jeg kjeder meg og siden jeg kjøpte meg en (dyr?) NG900 i sommer blir det naturligvis til at en følger litt med på brukte Saab.
Jeg synes det er langt mellom ok NG900. De fleste er sparsomt utstyrt (SID1, ulakkerte fangere, osv.) og ligger lavt i pris grunnet rust og generell slitasje. En ok NG900SE som er tatt vare på synes nesten ikke å finne.
Til sammenligning er det flust av OG9-3 med greit utstyrsnivå. Mange lavtrykksturboer å velge imellom, men disse ligger veldig høyt i pris synes jeg. 70.000,-+++ for en 10 år gammel bil bygget på en nesten 20 år gammel konstruksjon er mye synes jeg. Tilsvarende biler (Peugeot 406, Mercedes-Benz C-klasse (W202)...) ligger jevnt over lavere virker det som.
Selvfølgelig kan en få seg en 1998 -99 modell 9-3 uten turbo til rundt 20.000,-, men de er som oftest relativt slitne ser det ut som.
Jeg betalte en god bytur over 20.000,- for min 1998 NG900 i sommer. Mekanisk i god stand, aircondition, SID2, grøftelys, under 200.000km og gode dekk på alu. Dette synes jeg var billig for en god bruksbil selvom det var litt svenskchrom i hjulbuene. Hadde jeg skulle hatt noe litt ekstra. Altså en OG9-3 med aut. klima, lavtrykkssturbo og delskinn ligger pene eksemplarer med rundt 150 - 200.000km på klokka fra 70.000,- og oppover. Spesielt gjelder dette de siste årsmodellene. Hva er det som gjør at de få oppgraderingene i 9-3 kontra 900 tilsvarer et så enormt hopp i pris? En faceliftet Peugeot 406 koster ikke allverdens over førsteutgaven.
Jeg synes det er langt mellom ok NG900. De fleste er sparsomt utstyrt (SID1, ulakkerte fangere, osv.) og ligger lavt i pris grunnet rust og generell slitasje. En ok NG900SE som er tatt vare på synes nesten ikke å finne.
Til sammenligning er det flust av OG9-3 med greit utstyrsnivå. Mange lavtrykksturboer å velge imellom, men disse ligger veldig høyt i pris synes jeg. 70.000,-+++ for en 10 år gammel bil bygget på en nesten 20 år gammel konstruksjon er mye synes jeg. Tilsvarende biler (Peugeot 406, Mercedes-Benz C-klasse (W202)...) ligger jevnt over lavere virker det som.
Selvfølgelig kan en få seg en 1998 -99 modell 9-3 uten turbo til rundt 20.000,-, men de er som oftest relativt slitne ser det ut som.
Jeg betalte en god bytur over 20.000,- for min 1998 NG900 i sommer. Mekanisk i god stand, aircondition, SID2, grøftelys, under 200.000km og gode dekk på alu. Dette synes jeg var billig for en god bruksbil selvom det var litt svenskchrom i hjulbuene. Hadde jeg skulle hatt noe litt ekstra. Altså en OG9-3 med aut. klima, lavtrykkssturbo og delskinn ligger pene eksemplarer med rundt 150 - 200.000km på klokka fra 70.000,- og oppover. Spesielt gjelder dette de siste årsmodellene. Hva er det som gjør at de få oppgraderingene i 9-3 kontra 900 tilsvarer et så enormt hopp i pris? En faceliftet Peugeot 406 koster ikke allverdens over førsteutgaven.