Side 1 av 1

Korrekt turtall?

Lagt inn: 03 jan 2012, 10:59
av krisfranorge
Før noen av dere tenker - Fordømte forumtroll! - så vil jeg innvende at dette er en helt seriøs tråd.
Vi har vel alle hatt en dame som tror hun kan og vet best, særlig om ting hun overhodet ikke kan noe om.
I dette tilfellet måtte saaben bytte bremseskiver, noe som har avstedkommet en fullstendig irrasjonell diagnose fra hennes side om at årsaken til at bremsene var slitt er at vi kjører med feil turtall. Hun har bestemt seg for at dette er helt rett, og ingenting jeg sier angående hvorvidt bremsene "vet" at bilen har turtall X i stedet for turtall Y på 50km/t og at dette er likegyldig for bremsene går inn. Derfor skriver jeg, uten å foreslå noe som helst, følgende spørsmålsmål på saabforumet:

1) Hva regner du som rimelig turtall (nedre og øvre grense) for bykjøring generelt?
2) Hva er rimelig turtall spesielt for en kald motor?

(Det er en Saab 9-3 96-modell det er snakk om forresten. Ikke turbo.)

Re: Korrekt turtall?

Lagt inn: 03 jan 2012, 11:19
av Ingvar N629
Hei!

Med mindre du bruker både høyre og midtre pedal samtidig har det ingenting med bremseslitasjen å gjøre.

Ved kald motor bør du la motoren jobbe lett, dvs ikke for lavt turtall men heller ikke for høyt. Mellom 2000 og 4000 rpm kan jo være et greit utgangspunkt.

Noen "regel" for bykjøring er det jo ikke godt å komme med, men holder du deg rundt 2000 kan du forvente best drivstofføkonomi.

Re: Korrekt turtall?

Lagt inn: 03 jan 2012, 11:51
av krisfranorge
Tusen takk for tilbakemelding. Jeg tar gjerne i mot alle synspunkter på hva som er gunstig RPM med hensyn til bilens helse.
Jeg er innforstått med at bremsene ikke vet forskjell på om bilen kjører i 80km/t med 2500 eller 4000 RPM, men det later til at damen min er mer opptatt av å kritisere enn å undersøke om det er dekning for kritikken.

Re: Korrekt turtall?

Lagt inn: 03 jan 2012, 12:36
av krisfranorge
Forøvrig opplever vi at dersom det kjøres på svært lavt turtall, si 1500RPM, går det vibrasjoner gjennom bilen. Er så lavt turtall på noen måte skadelig for bilen?

Re: Korrekt turtall?

Lagt inn: 03 jan 2012, 12:41
av Paradigm N558
1500 RPM går bare godt, så lenge du ikke står på gassen i femtegir i oppoverbakke, da vil det nok dure litt i bilen ja :lol:
Men å cruise på 1500 RPM er ikke skadelig.
Det er jo forøvrig ikke umulig at noen av durelydene du hører kan være resonanslyder fra gjenstander i/på bilen som ikke er helt festet. Hadde en irriterende resonanslyd på ca. 1700 RPM i 9000 Aeroen min. Fant aldri ut av det før jeg solgte.

Re: Korrekt turtall?

Lagt inn: 03 jan 2012, 16:24
av Aleks-ander_N948
Trur du må gå ut og sjekke hvilken bil du har. For det har ikke blitt laget noen 9-3 i 1996.

1500 Rpm er litt lite på 2,0i motoren. Den oppfører seg best fra 1900 - 3000 etter min mening.

Re: Korrekt turtall?

Lagt inn: 03 jan 2012, 19:12
av EdHunter N815
Aleks-ander_N948 skrev:Trur du må gå ut og sjekke hvilken bil du har. For det har ikke blitt laget noen 9-3 i 1996.

1500 Rpm er litt lite på 2,0i motoren. Den oppfører seg best fra 1900 - 3000 etter min mening.
Jeg bruker en 9000 2.0i til og fra jobb, og har ingen problemer med å ligge på 1500 RPM og gjerne lavere også så lenge det ikke er motbakke. Det skal sies at jeg ikke husker om det er annerledes utveksling på en 9000 og 900/9-3. Har mye 60-soner på veien, og da ligger jeg nesten konstant i 5. gir. Jeg ligger som hovedregel i følgende gir med mindre det er motbakke eller jeg skal akselerere:
1. gir: Kun ved svært saktegående/stillestående kø og for å løse bilen
2. gir: Opp til 25-30
3. gir: Opp til 40-45
4. gir: Opp til 60
5. gir: Over 60
Hvis du sliter med vibrasjoner på 1500 RPM vil jeg tro du har dårlige motorfester, løs/utett eksos eller lignende.

Og angående trådstarters "dameproblemer": Hils og si at høyt turtall faktisk REDUSERER slitasjen på bremsene. Forklaringen er enkel; Når du slipper gassen stoppes tilførselen av drivstoff slik at det ikke lenger tilføres energi. En bilmotor har en god del faktorer som gjør at den får en viss treghet; blant annet kompresjon, indre friksjon, og massetreghet fører til at det kreves en viss mengde energi bare for å drive den rundt selv om girkassen står i fri. Denne tregheten gjør at uten gasspådrag vil motoren bremse hjulene når man har bilen i gir og ikke gir gass. Jo lavere gir og høyere turtall, jo mer motstand får du fra motoren. Dermed vil motoren faktisk hjelpe bremsene med å stoppe bilen, og du sliter mindre bremser. Det er derfor man som regel velger et lavere gir i nedoverbakker, da dette medfører at man slipper å bremse så ofte og mye.