..
Moderator: Moderatorer
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: vurderer saab....
Jeg holdt på å si... Finn et bedre eksemplar! 

-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Det er kjøpers marked når det gjelder bil for tiden, så tror ikke det er så vanskelig å finne en uten rust som må sveises til nesten samme pris som det du tenker på (dog selv om det ikke er nevnt). Man får nesten hivd de årsmodellene etter seg for tiden.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Ening med dei to foregåande talarane, om du ikkje skrur sjølv, kik etter eit anna eksemplar. Ofte er ikkje prisforskjellen so veldig stor på ein bil som er godkjent og istand, enn kva prisen på en billig bil vert når alt er ferdig.
Om en kan spør, kva er budsjettet?
Om en kan spør, kva er budsjettet?
-
- Grunnladetrykk
- Bil: Saab 9-3 TDI 2.2 01 mod.
- Sted: bergen
denne eg har vært og sett på nå... vil han ha 5000 for ,så kommer årsavgiften for 2012 og om reg. utenom....
- audun-eg N228
- 1,5 bar
Det er jo billig sånn sett, og bilen har jo heller ikke gått veldig langt, men det er jo da litt besynderlig at den har såpass mye mangler. For meg indikerer det en bil som har blitt lite påpasset, og en ting er jo da de feilene man vet om...felicety skrev:denne eg har vært og sett på nå... vil han ha 5000 for ,så kommer årsavgiften for 2012 og om reg. utenom....
Jeg ville tatt med hobbymekanikeren din for å se på den slik at han kunne vurdert den, men uansett om han gjør det veldig billig, blir det noen tusen bare i deler.
Er det forresten denne? http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=33061333
Sist redigert av audun-eg N228 den 08 feb 2012, 00:51, redigert 1 gang totalt.
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Om du går for en som er dobbelt så dyr som er godkjent, så blir det ikke så mye forskjell på sluttprisen allikevel tipper jeg. 

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Det er en grunn til at disse bilene med mye feil etter PKK selges billig, og det er at det er for dyrt å utbedre feilene hvis man ikke kan fikse dem selv.
I fare for å gjenta mine forgjengere, finn deg et bedre eksemplar. Det skal veldig lite til før man sprenger budsjettet på et renovasjonsobjekt, det har vi vel erfart de fleste av oss. Se gjerne etter de første årsmodellene av 9-3 når du først er i gang, det er en solid oppgradering fra 900. Ellers er 9000 vel så bra biler som de to andre her, og der finner du også mye rimelig til salgs.
I fare for å gjenta mine forgjengere, finn deg et bedre eksemplar. Det skal veldig lite til før man sprenger budsjettet på et renovasjonsobjekt, det har vi vel erfart de fleste av oss. Se gjerne etter de første årsmodellene av 9-3 når du først er i gang, det er en solid oppgradering fra 900. Ellers er 9000 vel så bra biler som de to andre her, og der finner du også mye rimelig til salgs.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Grunnladetrykk
audun-eg N228 skrev:Det er jo billig sånn sett, og bilen har jo heller ikke gått veldig langt, men det er jo da litt besynderlig at den har såpass mye mangler. For meg indikerer det en bil som har blitt lite påpasset, og en ting er jo da de feilene man vet om...felicety skrev:denne eg har vært og sett på nå... vil han ha 5000 for ,så kommer årsavgiften for 2012 og om reg. utenom....
Jeg ville tatt med hobbymekanikeren din for å se på den slik at han kunne vurdert den, men uansett om han gjør det veldig billig, blir det noen tusen bare i deler.
Er det forresten denne? http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=33061333
ja, det er den....

- audun-eg N228
- 1,5 bar
Enig i at 9000 kan være et vel så bra alternativ, men man må vel enda litt opp i pris for å få noe som er sånn rimelig greit da?EdHunter N815 skrev:Det er en grunn til at disse bilene med mye feil etter PKK selges billig, og det er at det er for dyrt å utbedre feilene hvis man ikke kan fikse dem selv.
-
- 2.0 bar
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Jeg fikk Sachs-dempere hos Torshov bilrekvisita. Biltema-deler bidrar ofte til engasjerte innlegg...
Med de rabattene som er oppnådd for medlemmer, så er det kanskje ikke så dyrt fra Saab-forhandler / verksted heller?
Se på denne linken: viewforum.php?f=23
At motoren svetter litt ut mot kanten i toppen er veldig vanlig.
Toppen må ettertrekkes. Noen har til og med laget et nytt topplokksboltesett, som ikke skal "slippe" med tiden:
EXD.se, Topplocksbultar: http://www.exd.se/shop/index.php?page=s ... =1&lang=en
Bremser bak er slitedeler ut over det vanlige grunnet rust og lite bruk; med mindre du jevnlig laster bilen tungt bak og bruker bremsepedalen hardt. Senere modeller skal etter et Saab-verksteds utsagn bruke bakbremsene mer, det betyr vel kanskje i praksis at en bremse-laste-ventil er annerledes konstruert eller justert.
Er ikke så sikker på det der med "lojaliteten".
Mange deler er av god kvalitet og er slitesterke, men Saab er ikke en bil du bør unnlate å vedlikeholde. Registerkjede i stedet for registerrem er supert, men aggregat-remmen (multiremmen) sier tvert takk for seg og du blir stående like godt langs veien hvis ikke spennhjul og/eller løpehjul er skiftet i tide.

Med de rabattene som er oppnådd for medlemmer, så er det kanskje ikke så dyrt fra Saab-forhandler / verksted heller?
Se på denne linken: viewforum.php?f=23
At motoren svetter litt ut mot kanten i toppen er veldig vanlig.
Toppen må ettertrekkes. Noen har til og med laget et nytt topplokksboltesett, som ikke skal "slippe" med tiden:
EXD.se, Topplocksbultar: http://www.exd.se/shop/index.php?page=s ... =1&lang=en
Bremser bak er slitedeler ut over det vanlige grunnet rust og lite bruk; med mindre du jevnlig laster bilen tungt bak og bruker bremsepedalen hardt. Senere modeller skal etter et Saab-verksteds utsagn bruke bakbremsene mer, det betyr vel kanskje i praksis at en bremse-laste-ventil er annerledes konstruert eller justert.
Er ikke så sikker på det der med "lojaliteten".
Mange deler er av god kvalitet og er slitesterke, men Saab er ikke en bil du bør unnlate å vedlikeholde. Registerkjede i stedet for registerrem er supert, men aggregat-remmen (multiremmen) sier tvert takk for seg og du blir stående like godt langs veien hvis ikke spennhjul og/eller løpehjul er skiftet i tide.
-
- Grunnladetrykk
tusen takk for alle tilbake meldinger
)
eg har som sagt ikke peiling...... men liker veldig godt utsende på saab. de ser sint ut
eg har ikke helt bestemt meg... og eg vet at han gjør det gratis å fikse den opp for meg.... men allikevell. det er som dere alle sier. kan bli dyrt... proskjekter er ofter det.
sist bil eg kjøpte.. var nettopp eu ok... skulle være god. ikke noe proskjekt... HAH. hadt den i 2 år.... og no gir eg den vekk til første som vil betale årsavgiften og det eg taper på å ikke levere på skrap... den kostet betraktelig mer.
derfor eg vurderer en bil som i hvertfall innrømmer feilene sine.... hehe... da er eg forbredt....
men om denne kanskje er litt for dårlig, det får eg tenke litt på....

eg har som sagt ikke peiling...... men liker veldig godt utsende på saab. de ser sint ut

eg har ikke helt bestemt meg... og eg vet at han gjør det gratis å fikse den opp for meg.... men allikevell. det er som dere alle sier. kan bli dyrt... proskjekter er ofter det.
sist bil eg kjøpte.. var nettopp eu ok... skulle være god. ikke noe proskjekt... HAH. hadt den i 2 år.... og no gir eg den vekk til første som vil betale årsavgiften og det eg taper på å ikke levere på skrap... den kostet betraktelig mer.
derfor eg vurderer en bil som i hvertfall innrømmer feilene sine.... hehe... da er eg forbredt....
men om denne kanskje er litt for dårlig, det får eg tenke litt på....
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
9000 er ikke vel så bra, den er mye bedre! Finn en 9000 fra 94-98. Herregud som jeg hater ng900, spesielt når jeg må røre framhjulsopphenget på dem. Kjerringa har en 9-3 som det er dullet og stelt med, så bilen er sprek og i topp stand men motviljen min mot den bilen vokser for hver gang jeg kjører den... Nei, finn deg en 9000, for 20 lapper får du et greit eksemplar. Hvis du har råd til å vurdere et rustsveiseprosjekt til 5000, så har du definitivt råd til en bra bil for 20.EdHunter N815 skrev:Ellers er 9000 vel så bra biler som de to andre her, og der finner du også mye rimelig til salgs.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Hva noen hater ble andre forelsket i og kjærligheten har ikke avtatt gjennom årene.
En standard NG900 med sugemotor har vist seg veldig holdbar med gode "kjerneverdier" i mitt eie gjennom 17 år. Men så driver jeg ikke heller (foreløpig?) med trimming.
NG900 var så gjennomført i design og hadde ikke spor av løsninger fra "snickarboden" som jeg kunne oppdage. I tillegg var det noen dyktige fotografer som leverte bilder til en reklamebrosjyre som gikk "rett hjem": Hver lille knapp ble grundig fotografert i nærbilder!
En standard NG900 med sugemotor har vist seg veldig holdbar med gode "kjerneverdier" i mitt eie gjennom 17 år. Men så driver jeg ikke heller (foreløpig?) med trimming.
NG900 var så gjennomført i design og hadde ikke spor av løsninger fra "snickarboden" som jeg kunne oppdage. I tillegg var det noen dyktige fotografer som leverte bilder til en reklamebrosjyre som gikk "rett hjem": Hver lille knapp ble grundig fotografert i nærbilder!

Sist redigert av redturbo den 08 feb 2012, 12:42, redigert 1 gang totalt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Har du skrudd forstilling på de bilene?redturbo skrev: ikke spor av løsninger fra "snickarboden"
Men pene er de, det er jeg enig i!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!