Jeg har lyst til å handle meg en 2008 Saab 9-3 fra forhandler, og vil gjerne høre andre sine erfaringer som har en slik bil.
Hvordan er bilen? Noe du ikke liker ved den? Har du oppdaget noen gjengangerfeil på bilen? Er motor og drivverk solide greier? Er disse plaget med rust eller lignende?
Noen tips til hva man kan gjøre med bilen? Jeg liker ikke de blanke baklyktene og tenkte å montere en film fra laminx, noen som har bilder av noen som har gjort dette?
Jeg har hørt at annlegget i bilen er ganske dårlig orginalt, om det ikke er boose, hvordan oppgraderinger har dere gjort, og pris?
Erfaringer fra Saab 9-3 eiere
Moderator: Moderatorer
Erfaringer fra Saab 9-3 eiere
- '08 Saab 9-3SC Aero
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i
Erfaringer fra Saab 9-3 eiere
Har en 08 biopower, har vel ikke hatt et eneste problem som ikke har vært selvforskyldt. Ingen merkbar rust hos meg, en forvittring på detaljer rundt bilen, kjørt ca. 70000km nå, med trim fra bilen var ny, har nå maptun sin steg6, hittil bare byttet clutchen. Så vIrker jo som drivverk og motor er up to code. Angående stereon så har jeg 150 premium og det er helt ok synes nå jeg, noen ser ut til å ha fått et løft med nye høytalere i dashbordet...
Alt i alt er bilen som en nyere bil skal være, som ny, vasker, bytter olje og plugger og kjører.
Alt i alt er bilen som en nyere bil skal være, som ny, vasker, bytter olje og plugger og kjører.
Re: Erfaringer fra Saab 9-3 eiere
Dette er min aktuelle kanditat: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36182370
Har holdt den av til helgen og skal dra og se på den da, venter bare på en full tilstandsrapport fra selger.
Fikk ikke prutet noe på prisen, men fikk med 2 års garanti på den. Det eneste han kunne utsette på bilen var noe riper nede på høyre kanalskjørt, en liten sprekk i hver baklykt (men det hadde ikke kommet noe vann inn) og to nye vinterdekk, med to gamle vinterdekk.
Har holdt den av til helgen og skal dra og se på den da, venter bare på en full tilstandsrapport fra selger.
Fikk ikke prutet noe på prisen, men fikk med 2 års garanti på den. Det eneste han kunne utsette på bilen var noe riper nede på høyre kanalskjørt, en liten sprekk i hver baklykt (men det hadde ikke kommet noe vann inn) og to nye vinterdekk, med to gamle vinterdekk.
- '08 Saab 9-3SC Aero
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Erfaringer fra Saab 9-3 eiere
Er en del som sliter med de dieselmotorene, det er generelle problemer som er gjenganger på alt av nyere dieselmotorer for personbiler pga utslippskrav. EGR-ventil og partikkelfilter er ting som ofte gir problemer, spesielt om du kjører mye småkjøring. En annen sak er at bilen er avhengig av dieselvarmer for å få kupévarme, da motoren ikke produserer nok varme selv. Kjører du mye kortere turer betyr det mye start og stopp for varmeren, noe som gir mer krøll med den enn om den får lengre driftstid om gangen.
Bensin/biopower (stort sett like motorer) er bra motorer og de gir deg nok vesentlig lavere vedlikeholdskostnader. Med mindre du kjører veldig mye tviler jeg på at regnskapet går i dieselens favør.
Diesel passer i min verden i båt, landbruksmaskiner og lastebiler.
Bensin/biopower (stort sett like motorer) er bra motorer og de gir deg nok vesentlig lavere vedlikeholdskostnader. Med mindre du kjører veldig mye tviler jeg på at regnskapet går i dieselens favør.
Diesel passer i min verden i båt, landbruksmaskiner og lastebiler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Erfaringer fra Saab 9-3 eiere
Har hørt at det er noe problemer med disse motorene, bla egr, reim og vannpumpe. Men EGR kan overstyres, reim og vannpumpe er vanlige slitedeler. Fikk med 2 år garanti så om det skulle bli feil på noe vil det sikkert bli dekket, og selfølgelig tegner jeg forsikring som dekker motor og drivverk.
Småkjøring skal man ikke gjøre med biler generelt, og hvertfall ikke diesel. Derfor har jeg en gammal mazda til det formålet.
Jeg har sett på bensiner/biopower, men disse blir alt for dyre for meg siden jeg vil ha faceliften, og en diesel skal i utgangspunktet være lavere på fobruk enn hva en bensiner er.
Småkjøring skal man ikke gjøre med biler generelt, og hvertfall ikke diesel. Derfor har jeg en gammal mazda til det formålet.
Jeg har sett på bensiner/biopower, men disse blir alt for dyre for meg siden jeg vil ha faceliften, og en diesel skal i utgangspunktet være lavere på fobruk enn hva en bensiner er.
- '08 Saab 9-3SC Aero
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Erfaringer fra Saab 9-3 eiere
Min far har en 2009 mod. 9-3 tid på 122hk.
Og foruten at motoren kakler som en traktor, så er det bra drag i den til å kun være på 122hk. Men som det blir nevnt her, så sliter også denne bilen med EGR ventilen. Ble også prøvd å justere denne pga viberasjon på lavt turtall, men endte bare opp med at EGR ventilen tettet seg en gang i måneden. Og enda bilen kun ble brukt til langturer. Men siste halve året har den fungert bra
Men som Ingvar nevner her, så anbefaler jeg også bensinmotoren om du vil ha en mer driftsikker bil.
Og foruten at motoren kakler som en traktor, så er det bra drag i den til å kun være på 122hk. Men som det blir nevnt her, så sliter også denne bilen med EGR ventilen. Ble også prøvd å justere denne pga viberasjon på lavt turtall, men endte bare opp med at EGR ventilen tettet seg en gang i måneden. Og enda bilen kun ble brukt til langturer. Men siste halve året har den fungert bra
Men som Ingvar nevner her, så anbefaler jeg også bensinmotoren om du vil ha en mer driftsikker bil.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522