9-3 sportsedan

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Jørn
Innlegg: 19
Registrert: 08 mar 2003, 01:00
Sted: Oslo

9-3 sportsedan

Legg inn av Jørn » 18 jul 2003, 15:08

Hei! Lurte på hva folk mener om den nye 9-3 sportsedan? Har nettopp kjøpt en slik selv og er fornøyd men venter utålmodig på at trimmet til denne bilen skal bli klart

Gjest

Legg inn av Gjest » 18 jul 2003, 15:47

Hvilken har du?
Prøvde en 1.8t,gikk godt til å være 150hk
Likte den meget godt(det er jo da tross alt en saab)
Det beste av alt var den manuelle gearkassen og komforten.
det merktes også godt at chassiet var endel stivere enn den gamle.
Vet ikke helt om hekken til cabriolet utgaven,tar litt tid å venne seg til tenker jeg.
BRA BIL!!!!!!!!!!!!

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 18 jul 2003, 15:48

Så var det det dær å logge seg inn da Grrrrrrrrrr!!! :roll:

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 9-3 sportsedan

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 jul 2003, 18:40

Jørn skrev:Hei! Lurte på hva folk mener om den nye 9-3 sportsedan? Har nettopp kjøpt en slik selv og er fornøyd men venter utålmodig på at trimmet til denne bilen skal bli klart
Tja, eg har vel meint litt om denne før på forumet her om eg ikkje huskar feil. Det som eg synes var at bilen var dau. No har vel eg prøvd alle motoralternativa, og en kan oppsummere det slik;
150hk (manuell): Dau. Synes 150hk som sat i 9-3 SE var kjappare.
175hk (automat): Fortsatt dau, men den var kjappare enn 150hk manuell.
175hk (manuell): Betre, denne var kjappare enn den gamle 150hk, og var passe sterk. Etter min smak eit minimum av motor i denne bilen.
Aero (210hk, automat): Stor skuffelse. Gikk ikkje særlig mykje betre enn 175hk, men misstenkjer at automatgiret dreg mykje kraft. Gler meg til å prøve med manuell gir når eg får sjangsen til det.
125hk TiD (manuell): Dreg ikkje skinnet av pølsa, ein utrulig daff motor iforhold til fks. VAG sin 110hk TDi, men prestandamessig klår vel denne 150hk-en. Synes SAAB kunne fått meir utav denne diesel-motoren. Grei motor om en vil ha ei sparebøsse, og ikkje køyre fort.

Generelt: Bilen var veldig lettkøyrd, men kløtsjen er vel i lettaste laget for meg. Ligg bra på veien, og Aero ligg enno betre. Aero er litt stumpete over brustein og slikt, men ikkje værre enn at en tåler det.
Design: Standard SAAB komfort når det gjeld seter, men ellers innvendig synes eg ikkje det var ein höydare. Likte den SID-en framme på dashbordet, men info om kva gir en var i når en køyrde automat. På bilar som ikkje har skjerm i mittkonsollet ser midtkonsollen utrulig billig ut. Heilt klart noko som manglar der.
Utvendig er 9-3 SS heller ikkje på topp, fronten er bra, men sidepartia og bakken er ikkje SAABsk. Bilen treng også kjolesettet som sit på Aero-en for å ikkje dette heilt mellom to stolar utsjånadsmessig. Utrulig kva den lisje leppa på koffertloket gjer...

Konklusjonen min er at 9-3 SS er ein bil som køyrer bra, men skal en ha det kjekt må en velge Aero med manuellt gir. Bra køyreegenskapar, betre enn 9-5, men feelingen med bilen (utsjånad, motor og interiør osv.) er ikkje heilt i den klassa den skal vere. 900 og 9-5 er ein slik bil der alt stemmer for min del når en set seg inn og gir gass... ;)

PS. Køyreegenskapane til 9-5 går det ann å ordne på... :D .DS.

Men til slutt, gratulerer med ny bil, og håper at du finn nokon som kan levere eit bra optimaliseringsprodukt til bilen!

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 19 jul 2003, 01:31

Det med at den eldre9-3en(sport edition) 150hk2.0t er kjappere enn sportsedan 150hk er nok korrekt.
Jeg mener å ha lest av 0-100 på sport edition er 8.5 sek og toppfart 215 og dette tilsvarer tidene på 175hk sportsedan eller????? og at 150hk sportsedan 0-100 på 9.5sek.
Dere får arrestere meg hvis jeg tar feil.
2.2TID motoren trenger man egentlig ikke å gå mere inn på, har også prøvd en sånn,da jeg vurderte en slik,men ble fort vaksinert,det jeg reagerte mest på var at den bråkte mye.Er ikke det egentlig en opelmotor?
Er det noen av dere som har prøvd 3.0TID i 9-5 da? da må det vel begynne å hjelpe på?
Men har nok ikke hatt noe imot å eid en sportsedan.
Likte den jeg!!!!

Brukeravatar
Rune N01
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 432
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 01
Navn: Rune Hensel
Bil: Saab 900 SE Turbo Cab M96
Sted: Vinterbro

Legg inn av Rune N01 » 19 jul 2003, 07:37

Jeg har kjørt mye sport sedan, prøvd alle motoralternativene.

Jeg var nok litt skuffa til å begynne med ang motorene, men etter å ha kjørt dem litt så likte jeg dem bedre.

Når det gjelder design så synes jeg bilen er rålekker - når det gjelder veiegegenskaper så overgår den alt annet saab tidligere har laget..

9-3 sport sedan er GROM!
MVH Rune
___________________
Saab 9-5 SE Estate MY01
Saab 900 SE Turbo Cab MY96

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 jul 2003, 13:02

9-3 Turbo skrev:Det med at den eldre9-3en(sport edition) 150hk2.0t er kjappere enn sportsedan 150hk er nok korrekt.
Jeg mener å ha lest av 0-100 på sport edition er 8.5 sek og toppfart 215 og dette tilsvarer tidene på 175hk sportsedan eller????? og at 150hk sportsedan 0-100 på 9.5sek.
Dere får arrestere meg hvis jeg tar feil.
2.2TID motoren trenger man egentlig ikke å gå mere inn på, har også prøvd en sånn,da jeg vurderte en slik,men ble fort vaksinert,det jeg reagerte mest på var at den bråkte mye.Er ikke det egentlig en opelmotor?
Er det noen av dere som har prøvd 3.0TID i 9-5 da? da må det vel begynne å hjelpe på?
Men har nok ikke hatt noe imot å eid en sportsedan.
Likte den jeg!!!!
No har eg ikkje nokre tider å slå i bordet med, men det eg pratar om er slik eg opplevde motorane til vanlig bruk.

2.2 TiD er nok litt meir Opel enn eg likar ja, og den knattlar ein del.
Men 9-5 3.0 TiD, det er noko eg kunne tenkje meg ihvertfall. Prøvde ein slik med manuellt gir, og synes den gikk nesten like godt som ein 9-5 Aero med automat... Nei, skal eg ha sparebøsse vert det nok 3.0 TiD ja.
Men 9-5 med 2.3T eller Aero og manuelt gir er nok fortsatt øverst på ønskelista.

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 19 jul 2003, 13:45

For meg er nå 9-5 ...DER oppe!! det er kongebilen! Uansett modell og type... Men så lenge de er så dyre som de er så får og900 klare seg...Men det SKAL bli 9-5 en gang!!
Vørterøl og svisker!!

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 19 jul 2003, 14:50

Det hjelper vel heller ikke på at SS er ca 100kg tyngre enn sin forgjenger..?

Ang. 2,2TiD så er det i utgangspunktet er Opel, men med noe modifikajoner by Saab tror jeg. At den bråker, ja på tomgang, men nå har jeg kjørt på vogna mi ca 30k på 6 mnd og driter egentlig i om det knatrer litt på tomgang når det går under 0,5 på mila. (ligger som normalt på 0,55 ved blandet kjøring, og har vært ned i under 0,4 på langkjøring.. :D )
Du merker minimalt til bråk når du kjører.
En annen ting å tenke på er at det ikke går an å kjøre denne på samme måte som en bensin drevet, pga at momentkurven er på topp mellom 2- og ca 3500 varv... Så er det bare å gire.. Ingen racer, men en bil bygd for langturer, men fremdeles med muligheter for å kaste seg forbi bobilen først i køen...
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 jul 2003, 15:11

Børre N17 skrev:Det hjelper vel heller ikke på at SS er ca 100kg tyngre enn sin forgjenger..?

Ang. 2,2TiD så er det i utgangspunktet er Opel, men med noe modifikajoner by Saab tror jeg. At den bråker, ja på tomgang, men nå har jeg kjørt på vogna mi ca 30k på 6 mnd og driter egentlig i om det knatrer litt på tomgang når det går under 0,5 på mila. (ligger som normalt på 0,55 ved blandet kjøring, og har vært ned i under 0,4 på langkjøring.. :D )
Du merker minimalt til bråk når du kjører.
En annen ting å tenke på er at det ikke går an å kjøre denne på samme måte som en bensin drevet, pga at momentkurven er på topp mellom 2- og ca 3500 varv... Så er det bare å gire.. Ingen racer, men en bil bygd for langturer, men fremdeles med muligheter for å kaste seg forbi bobilen først i køen...
Men i SE so var motoren grei nok, medan i SS oppfattar eg den mykje tregare. Men somsagt må det litt meir giring til ja.
I alledagar slags jobb har du som får køyre so longt på 6mnd då? Taxi? ;)
Men skulle eg hatt ei sparebøsse hadde nok 2.2 TiD stått høgre på lista enn 1.8t for å seie det slik.
Og 2.2 TiD i 9-3 (same kva) er plutselig sprek når en samanliknar med 2.2 TiD i 9-5... :(

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 19 jul 2003, 17:41

Det har nok mye med personlige meninger med diesler.
Noen liker dem og noen liker dem ikke.
Jeg er ikke helt komfortabel med den knattringen,eller hva folk vil kalle det.
Har bare prøvd en SE med diesel en liten tur før jeg kjøpte min 9-3SE
Kanskje hvis man prøver den mere,og som du sier på landeveien vil instillingen kunne bli en annen.
Det er nok en kjempebil,tror ikke noe annet

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 20 jul 2003, 15:44

Ja stemmer nok det, var rimelig imot diesel jeg og, men det var økonomien som gjorde valget i første omgang...
Og overgangen mellom TiD'n og cabbe'n tok det litt tid å få til, man prøvde å kjøre den ene på samme måte som den andre. Mye innebygde (u)vaner ute og gikk der.

Noen som vet om den nye cabbe'n vil komme med 2,2TiD? :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

93 SPORT EDITION

Legg inn av Bent N208 » 21 jul 2003, 09:17

Den nye 93 SS er noe av det stiligste jeg har sett.

Men når Opel begynner å tukle med sine drittmotorer til disse bilene er jeg skeptisk.

Håper Opel ikke raserer fremtidige Saab modeller men sin søppel: :?
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Re: 93 SPORT EDITION

Legg inn av Anders N95 » 21 jul 2003, 12:00

Bent N208 skrev:Den nye 93 SS er noe av det stiligste jeg har sett.

Men når Opel begynner å tukle med sine drittmotorer til disse bilene er jeg skeptisk.

Håper Opel ikke raserer fremtidige Saab modeller men sin søppel: :?
Det er Opel nå, men skal ikke Subaru stå for litt av hvert på en del nye Saaber i framtida? 9-2 når den kommer skal vel ha en boxer-motor og noe greier?
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

93 SS

Legg inn av Bent N208 » 21 jul 2003, 13:23

Trodde vi snakket om dagens nye 93 SS, hva Opel og subaru koker i sammen om noen år hvem vet ! :?

Men jeg koser meg i hvert fall med en ekte Saab 93 med T5 motor så lenge. :lol:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Svar