9-3 Turbo Motor

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saabkongen
Innlegg: 2
Registrert: 08 sep 2012, 16:03

9-3 Turbo Motor

Legg inn av Saabkongen » 08 sep 2012, 16:14

Heisann.
Sitter med en del spørsmål ang. motor trimming. Motoren i dag har 275hk.
Men noen så vet hvor mye motor og gir, akslinger osv. Tåler før det går galt?
Har lest meg frem at motor skal tåle 400hk, noen andre sier 700hk..
Men jeg er redd for at det mp endel forsterkelser til vist jeg overskrider 300hk.. Eller går det greit opp til 350-400hk?

Hvilken effektøkning kan jeg rekne med å få, med tall som 0-100km/t og 100-200km/t ?
Jeg rekner med at noen her inne på forumet har denne motoren :o så noen her inn vet nok hva jeg snakker om.

:worship: alle gode svar [-o<

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9-3 Turbo Motor

Legg inn av Paradigm N558 » 08 sep 2012, 16:43

Fortell litt mer om bilen din.. spesielt årsmodell er viktig her ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Saabkongen
Innlegg: 2
Registrert: 08 sep 2012, 16:03

Re: 9-3 Turbo Motor

Legg inn av Saabkongen » 08 sep 2012, 17:40

900 turbo men 9-3 motor 98 modell. samt alt fra 9-3 interiør og ekstriør. Så bilen blir egentlig en 9-3 i den fortsand :)
org. 95mod, sabb 900 Turbo. 2liter.

Nå er det 275 i den. Men kunne godt tenkt meg å sett hvor mye jeg klare å få til uten det går galt. For da koster det penger.. mye penger.
275 har jeg nå som sagt å det går unna på 5,5. men kunne godt tenkt meg ned i 4-4,5sek. :woot:

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9-3 Turbo Motor

Legg inn av Paradigm N558 » 08 sep 2012, 18:25

Da får du et problem med grepet vil jeg tro.. LSD er et fint stikkord ;)
Har folk her på forumet, kanskje en viss Bodøværing, som tok en standard 2.0 ltt-motor som hadde gått nesten 300.000 km.
Satte på ny intercooler, clutch, dyser, eksos og en Garret GT35 (tror jeg) turbo. Mappa den til rett over 400 hester og 600 Nm.
Men, som alle andre, så må jeg meddele at hemmeligheten stopper der. Før du får vite mer, så får du bli betalende medlem så du kommer deg inn på trimforumet og prosjekttrådene, så skal du se at du lærer mye.
300 kr/året er småtterier i forhold til utbyttet ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: 9-3 Turbo Motor

Legg inn av Vegars » 08 sep 2012, 19:05

På youtube er det mange videoer der man kan se hvor rask Saab'ene kan være, men å få en tid ned på 4 sek 0-100 tror jeg ikke er realistisk, uansett hvor mye hester man putter på!
Er vel fra 60-70 og oppover Saab'en er raskest uansett.
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 9-3 Turbo Motor

Legg inn av na_X » 09 sep 2012, 05:22

Vesto skrev:På youtube er det mange videoer der man kan se hvor rask Saab'ene kan være, men å få en tid ned på 4 sek 0-100 tror jeg ikke er realistisk, uansett hvor mye hester man putter på!
Er vel fra 60-70 og oppover Saab'en er raskest uansett.
HÆÆÆÆ? Går ikke 0-100 på under 4 sekunder!!?
Jaja.. vi får se på det... burde bli lave 4 sekunder til slutt da ihvertfall...?
Ellers så får man vel bare spare til en porsche...?
Jaja, uansett så er det vel mer morro med 100-150 som er mer realistik bruksformål.... :reading:
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Svar