Side 1 av 1
SAAB 900T 16v - Min første bil!
Lagt inn: 27 sep 2012, 20:45
av Marwin_Moody
Hei, jeg er 16 år og veldig, veldig ambisiøs. Jeg har akkuratt fått tilbudet å kjøpe en 1989 SAAB 900 Turbo 16-valve 5-dørs av en entusiast for 10 000 Kroner. Bilen er EU-ok og det følger med mange deler. Lakken er grå, men en drittsekk har "Keya" den (Dratt nøkkel langs siden av bilen). veldig lite rust, 2 hjulsett. Siden jeg bare er 16, blir det bare øvelseskjøring i halvannet år til jeg kan kjøre selv. Har jobb til å betale for alt som må betales for, men forsikring vil bli ordnet av min far. Siden den ikke kan kjøres mye pga. min alder har selgeren, (ut i fra det jeg fikk vite) sagt at den kan stå innelåst på låven hans.
Kom på i ettertid: Motoren er satt opp til ca. 230-40HK
Er det noe jeg burde tenke på? Alle tips blir satt pris på! 
Woohoooo, bilen er kjøpt! Er det noe jeg burde "keep in mind"?
Re: Bør jeg kjøpe? 1989 SAAB 900T
Lagt inn: 28 sep 2012, 00:31
av TiaZzz
Skal den stå på en låve så må du lufte bilen i ny og ne. Hadde en OG900 som gikk mugg i etter langtidslagring uten tilsyn. Sikkert pakninger og annet snacks som led også. Skrotet bilen da det ikke verd jobben å forsøke å fikse det.
Re: Bør jeg kjøpe? 1989 SAAB 900T
Lagt inn: 28 sep 2012, 11:52
av Marwin_Moody
Det er droppet, og den vil stå på vår egen eiendom og brukt til all slags kjøring
Re: Bør jeg kjøpe? 1989 SAAB 900T
Lagt inn: 28 sep 2012, 12:43
av TiaZzz
Det er ikke farlig å lagre bilen på en låve altså, så lenge man husker på at lagring av bil betyr litt tilsyn. En låve er ofte trekkfull og det er faktisk bare bra mtp. fukt og drit. Det er bare at interiøret ikke nødvendigvis har så godt av å bli innestengt veldig lenge uten lufting. Gummi og lignende på bilen kan også ha vondt av å stå fryktelig lenge.
De tekniske aspektene skal andre, mer kyndige folk få uttale seg om. 900-ene mine foreldre har hatt har vært kjempebiler. Lite strul med dem. Veldig god vinterbil. Dog har disse vært sugemotorer uten særlig effekt.
Re: Bør jeg kjøpe? 1989 SAAB 900T
Lagt inn: 28 sep 2012, 12:48
av Eirik N396
Ottars og900 klarte seg utmerket på låvelagring et år. Hadde tørrball fra Biltema inni, det gikk bra

Jeg hadde i hvert fall ikke vært redd for at den stod litt.
Når det gjelder effekten du oppgir, vil jeg bare si at jeg ville tatt den med en klype salt. Mange 900 er "trimmet" med halvsats effektanlegg, justert apc og åpent luftfilter, og eierne anslår effekten tilsynelatende helt tilfeldig, og plusser gjerne på minst 50hk på originaleffekten. (Må vel kunne sies å være ganske optimistisk)
Re: Bør jeg kjøpe? 1989 SAAB 900T
Lagt inn: 28 sep 2012, 13:09
av Marwin_Moody
Eieren av denne har hatt sin "Fair share" av saab opp igjennom tidene, så jeg velger å tro han
Han er medlem av Turbo Club, mener jeg at han sa
Ikke relevant. Kjøpt den nå

Min første bil er en OG900 Turbo 16-valve

Re: Bør jeg kjøpe? 1989 SAAB 900T
Lagt inn: 28 sep 2012, 15:22
av Aleks-ander_N948
TiaZzz skrev:Skal den stå på en låve så må du lufte bilen i ny og ne. Hadde en OG900 som gikk mugg i etter langtidslagring uten tilsyn. Sikkert pakninger og annet snacks som led også. Skrotet bilen da det ikke verd jobben å forsøke å fikse det.
Er vel mye bedre å stå på en låve i motsetning til ute i regn, snø, vind og sol

Re: Bør jeg kjøpe? 1989 SAAB 900T
Lagt inn: 28 sep 2012, 15:23
av Marwin_Moody
Ingenting er så meget relevant... HHar kjøpt, vi river gjerdet gjemme og setter den ved siden av garasjen. Nå er det tips jeg er ute etter!
Re: SAAB 900T 16v - Min første bil!
Lagt inn: 28 sep 2012, 16:00
av na_X
Ikke sett den så den lagres oppå gress, da vil det alltid være fukt under bilen som vil føre til rust også.
Re: SAAB 900T 16v - Min første bil!
Lagt inn: 28 sep 2012, 19:59
av Marwin_Moody
na_X skrev:Ikke sett den så den lagres oppå gress, da vil det alltid være fukt under bilen som vil føre til rust også.
Skal huske det - Den vil stå på grus.
Re: SAAB 900T 16v - Min første bil!
Lagt inn: 29 sep 2012, 10:04
av kanonjon
Jeg kjøpte min, som var "lagret" i låve og ute på gress/grus. Avskiltet siden 2005. Tidligere eier av denne bilen hadde heldigvis startet den opp i ny og ne, men gadd ikke å se etter fukt etc. Dette resulterte massiv rust i drivaksel gjennomgangene i hjulbetårna, kalipere som var gravrusta til H******, tæring på kritiske komponenter som styrestag og fester til bærearmer, bærearmene var så rusta at man kunne se hull igjennom godset og mye rust på bakakslingen. spesielt på tverrstagsleppene, høyre forskjerm var rusta bort i toppen, og så er det i bunnen av dørere, masse rust.
Jeg er enda ikke ferdig med å pusse opp den bilen, men det kommer seg. Men jeg vil bare si deg at du må forvente litt arbeid og det kan komme opp nye ting når du begynne å mekke på bilen din, så ha et kritisk øye for ting.
Tips : Sjekk de bakre hjulbueveggene, både utenfra ved hjulet og inn i reservehjulsbrønnen, også mellom veggen i brønnen og til selve karosseriet i bilen.
Sjekk også kanalene som går langs begge de bakrehjulbuene.
Sjekk de bakre hjulbuene underteppet/interiørpanelet ved baksetet, der KAN du få en nasty suprise.
Sjekk bakluka (om du har 3dr coupe, vet ikke hvordan det er med de andre typene), alltid vann og fuktighet i bunnen der.
Inspiser de framre hjulbuetårna nøye
Inspiser dørene nøye
Mvh
Jon
Førstebilseier av en 1991 Saab 900 T16