Kjøpsråd billig 9-5 stv.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Kjøpsråd billig 9-5 stv.

Legg inn av TiaZzz » 08 okt 2012, 08:42

Hei.

Etter å ha fundert litt så har jeg landet på å skaffe meg en 9-5 stasjonsvogn etter at OG9-3en avgikk med døden (skal ringe takstmann senere i dag, men er rimelig sikker). Med en 9-5 har jeg mye bedre plass, selv om 9-3en var ganske romslig. I umiddelbar fremtid så blir dette primærbilen, men på sikt så skal det bli sekundær bil til fordel for en fersk 9-3 Aero.

Er et par annonser ute på Finn som ser interessante ut:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=37629330
Litt som må fikses, men ser ut som er ærlig annonse. Gått ganske langt, men skiftet motor. Lett trim som egentlig både teller positivt og negativt. Litt styling. STCN-medlem som selger?

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=37421000
Pen, nyere årsmodell. Står ingenting om veivhusventilasjon eller service dog.

Er jo andre på Finn som også ser bra ut, men bet meg merke i de to. Har noen tips eller råd å komme med? Skal ringe litt rundt og snakke detaljer og stille spørsmål etterhvert. Når kom forresten isofix i 9-5? Søk tilsier 2002. Noe annet signifikant som skjedde årsmodell 99-02 jeg bør tenke på?

Jeg må nesten få ut fingeren her da vi kun har leiebil gjennom forsikringsselskapet for tiden og det varer jo ikke lenge. Heldigvis har jeg overtalt fruen til at det fortsatt blir SAAB fremover. 8)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøpsråd billig 9-5 stv.

Legg inn av Ingvar N629 » 08 okt 2012, 09:40

I 2002 kom en rekke forbedringer på 9-5, der de viktigste er bedre stoler i Vector/Aero-modellene (virkelig natt og dag mot de gamle) og ny forstilling som gir en helt annen styrerespons og kjøreglede. Den siste bilen du linker til er en 2002-modell selv om det står 2001 i annonsen, den er kanskje førstegangsregistrert sent i 01?

Når det er sagt så er nok ikke den første du linker til et dårlig kjøp, bilen er eid av et klubbmedlem og det er tryggere å kjøpe bil av en entusiastisk eier som er klar over oilsludgeproblematikken og som liker å stelle med bilen sin. Biler som bare brukes, fylles bensin på og leveres til service når det må gjøres forfaller raskt. På så gamle biler så vises det godt om eieren har brydd seg eller ikke. Bilen det linkes til har trim fra meg nå, men har gått med BSR tidligere. Prisen virker også fornuftig satt.

Det finnes utallige kjøpstråder om 9-5, så det er bare å søke og lese litt. Det er en del standardfeil, de dyreste er støtdempere, foringer og oilsludge (motor og turbolader). Du må regne med å bruke noen kr på en så gammel bil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Kjøpsråd billig 9-5 stv.

Legg inn av Helge » 08 okt 2012, 11:32

Og skulle du lande på den sølvfargede har jeg klimapumper liggende.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Kjøpsråd billig 9-5 stv.

Legg inn av Tor N12 » 08 okt 2012, 20:44

Jeg synes forberingene som er på 2002-modellene er så drastiske at jeg aldri ville funnet på å kjøpe en 98-01, da hadde jeg heller kjøpt en av de siste årsmodellene av 9000.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Kjøpsråd billig 9-5 stv.

Legg inn av TiaZzz » 08 okt 2012, 21:10

Takk for input folkens.

Har en ny 9-5 i kikkerten: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=37243770

Er vanskelig å handle såpass gammel bil når bilen står i gokk. Med denne kan jeg avtale visning i det minste. Den koster mer enn jeg har lyst til å gi, men vi får se. Omregistreringsavgiften på den der er vel feil vektklasse?

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Kjøpsråd billig 9-5 stv.

Legg inn av TiaZzz » 09 okt 2012, 14:49

Avtalt visning av bilen fra forrige post i kveld. Skal pugge http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 905ca224cf før jeg stikker. :reading:

Fikk svar på spørsmål om veivhusventilasjon og regkjede på denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=37384205 Kjedet var ikke tatt nylig (ble kun skiftet ved ulyd) og selgeren visste ikke noe om veivhusventilasjonen. I følge http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... ingstabell så trenger den oppgraderinger, men kan ikke bruke versjon 6. I følge nettsiden virker problemet å være økt oljeforbruk heller enn fare for havari.

9-3en er bekreftet kondemnert så nå venter jeg på en takst. Brukt ca. 30.000 i deler og arbeid siden jul så det blir nok et solid tap. Noen av de nye delene rakk aldri å komme på bilen så jeg får selge dem unna her.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Kjøpsråd billig 9-5 stv.

Legg inn av na_X » 09 okt 2012, 16:01

På 2004 og nyere så er veivhusventilasjonen forbedret...
Hvis det da er en 2004, og ikke en 2003.

Og som Ingvar og Tor sier, forskjellene er mange fra 2001 til 2002, også på kjøreegenskaper.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Kjøpsråd billig 9-5 stv.

Legg inn av EdHunter N815 » 09 okt 2012, 21:16

TiaZzz skrev:Avtalt visning av bilen fra forrige post i kveld. Skal pugge http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 905ca224cf før jeg stikker. :reading:

Fikk svar på spørsmål om veivhusventilasjon og regkjede på denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=37384205 Kjedet var ikke tatt nylig (ble kun skiftet ved ulyd) og selgeren visste ikke noe om veivhusventilasjonen. I følge http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... ingstabell så trenger den oppgraderinger, men kan ikke bruke versjon 6. I følge nettsiden virker problemet å være økt oljeforbruk heller enn fare for havari.

9-3en er bekreftet kondemnert så nå venter jeg på en takst. Brukt ca. 30.000 i deler og arbeid siden jul så det blir nok et solid tap. Noen av de nye delene rakk aldri å komme på bilen så jeg får selge dem unna her.
Regkjede skal normalt sett aldri ha vært skiftet på en bil som har gått 211 000. På en godt vedlikeholdt bil vil kjedet vare 300 000+, har det vært skiftet mye før 250 000 kan det tyde på manglende vedlikehold. Har selv en 9000 2.0i som aldri har vært byttet på, den har gått 275 000 nå og er frisk og rask enda.

Aldri godta den summen forsikringsselskapet tilbyr deg, spesielt hvis du nylig har lagt mye penger i bilen. De går alltid for en standardsum, og gidder sjelden å sjekke etter nye/dyre deler. Har du kvitteringer på deler/reparasjoner/oppgraderinger kan du fint bruke disse til å presse opp utbetalingen. Etterpå kan du også kjøpe igjen vraket og selge eventuelle verdifulle deler.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Kjøpsråd billig 9-5 stv.

Legg inn av Helge » 09 okt 2012, 21:21

Forsikringsselskapene bruker Finn når de skal verdsette bilen din.
Er du uheldig ligger det mye dårlige og billige biler den dagen de sjekker.
Som nevnt over, så ikke godta tilbudet deres hvis du ikke er fornøyd.
Fortell dem hva du mener bilen din er verdt.
De vil garantert komme med et bedre tilbud.
Sist redigert av Helge den 09 okt 2012, 21:44, redigert 5 ganger totalt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøpsråd billig 9-5 stv.

Legg inn av Ingvar N629 » 09 okt 2012, 21:41

EdHunter N815 skrev: Regkjede skal normalt sett aldri ha vært skiftet på en bil som har gått 211 000. På en godt vedlikeholdt bil vil kjedet vare 300 000+, har det vært skiftet mye før 250 000 kan det tyde på manglende vedlikehold. Har selv en 9000 2.0i som aldri har vært byttet på, den har gått 275 000 nå og er frisk og rask enda.
At registeret holder 300k km på en B2X5-motor er mer unntak enn regel, uansett hvor mye olje det byttes. På biler som kun er langkjørt så kan det holde så lenge.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Kjøpsråd billig 9-5 stv.

Legg inn av TiaZzz » 09 okt 2012, 22:05

Da har jeg vært ute og testet den første 9-5en. Var gode greier og lite å utsette på den. Ny motor og turbo etter havari. Denne hadde kun gått 50.000. Det var noe tjafs i forstillingen som måtte tas og noen bremseklosser som var ferdige, men alt i alt virket det som en god bil. Antydning til rust på undersiden av bakluken. Senket, med godkjenning. Powerflex i bakstilling. Noe formening om hva jeg bør foreslå som pris?

Forsikringsselskapet har allerede fått kvitteringer på ca. 30 laken, men jeg kan ikke forvente allverden. Har fått et tilbud på 34.000. Min bil var forsåvidt velholdt, men det bar preg av at det var en bruksbil og det var enkleste modell. Så i dokumentasjonen fra EurotaxGlass at den var i gjennomsnitt verdsatt til rundt 21.000. Det var ingen dyre deler satt inn som sådan, men ny bunnpanne og nye bremserør koster. Ny multireim og flexrør i eksosanlegget i desember. DEt som trekker ned er noe slitasje i førerstolen, rust på venstre hundbein og overflaterust på rammen til hengerfestet. Vet ikke om jeg tør å strekke strikken lenger. Hva tror dere?

Skal undersøke 2004-modellen i morgen, tenker jeg.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Kjøpsråd billig 9-5 stv.

Legg inn av TiaZzz » 11 okt 2012, 12:22

Tittet på 2004en i går. Motoren hørtes fin ut, ingen tegn til rasling. Turbo opplevdes ikke hakkete eller treig, men kanskje litt slappere enn 2002en jeg testet dagen før. Interiøret var mindre slitt på 2004en, men karosseri var langt penere på 2002en. En god del småskader på 2004en. Mye utbedret, men ganske stygt. Den hadde et sett med feilkoder som mekaniker hadde sagt til selger ikke var noe å bry seg om, men jeg ble ikke helt klok på informasjonen fra WIS - p1313/1334.

Fikk tilbud om 5 laken i avslag på pris nesten med en gang. Skal ringe og høre om det er forhandlingsrom på 2002en. Denne føles mer riktig da motor og turbo er kun gått 50.000 og det er gjort litt snacks med bilen.

Venter på tilbakemelding fra takstmannen da jeg ringte ham opp i går og kom med et mottilbud. Mye å henge fingrene i.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Kjøpsråd billig 9-5 stv.

Legg inn av TiaZzz » 11 okt 2012, 15:54

Liten, halv-relatert update: Da ble mitt tilbud på 39k godtatt av takstmannen. En stor takk til Jørgen N237 for tips og bistand. Jeg lover en bedre Stout eller noe annet passende hvis jeg får kloa i deg på en eller annen samling. :woot:

Så del en unnagjort. Da er det bare å skaffe seg en 9-5.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Kjøpsråd billig 9-5 stv.

Legg inn av TiaZzz » 11 okt 2012, 21:52

Da har jeg kjøpt meg en fin-fin 9-5!

Det ble denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=37243770 Fikk slått av noe på pris fordi andre også gjør det, samt at jeg retter opp noe småtteri istedet for at selger gjør det. Føles bedre å ha handlet bil av en entusiast heller enn en selger som har tatt inn en bil som innbytte. Fersk motor, turbo og clutch teller også selvfølgelig, samt senket med H&R-fjærer og Powerflex i hekken.

Skal vurdere Powerflex fremme også. Skal titte litt på hva folk har skrevet. Må vurdere litt trim også. Likte motoren, men det er mye bil å skyve frem på 150 gamp. Etter smellen så lurer jeg på denne pakken også: http://begdelar.anabil.se/bromskit-314m ... fram/334-0

Ah. Ny bil, så mange muligheter. 8)

Svar