Forskjell på OG9-3 SE/ikke SE? Vanskelig/dyrt å ettermonte
Moderator: Moderatorer
Forskjell på OG9-3 SE/ikke SE? Vanskelig/dyrt å ettermonte
Jeg ser etter ny bil, og ser bl.a. på OG9-3. Jeg har lagt merke til at SE pleier å ha mer utstyr som cruise control, skinnratt, girspakmansjett i skinn(imitasjon?) og klimaautomatikk. Er det andre forskjeller som jeg ikke har lagt merke til? Jeg vil gjerne ha en bil med litt komfort, så dette er ting som jeg gjerne ville hatt med. Er det vanskelig og/eller dyrt å ettermontere dette utstyret?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Forskjell på OG9-3 SE/ikke SE? Vanskelig/dyrt å ettermon
Vil du ha bil med klima, så kjøp bil som har det, ettermontering av ACC er ikke noe å tenke på. Resten er enkelt å montere, men cruise avhenger av årsmodell hvor enkelt det er. Nytt er dyrt, brukte deler fra hugger er relativt rimelig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Hvor mye utstyr som er på SE (Sport Edtion) varierer. Er ikke noe fast utstyr men det vanligste har du ramset opp der.
Kommer jo litt an på kampanjer som har vært da bilene ble solgt og hva slags utstyr de som bestilte bilen ville ha med og ikke osv osv.
Kommer jo litt an på kampanjer som har vært da bilene ble solgt og hva slags utstyr de som bestilte bilen ville ha med og ikke osv osv.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
I tillegg til det du ramser opp på SE var det med tåkelys foran.
Som 2002-modell kunne du også kjøpe en Sport Edition utgave som det også var SE-dekaler på. Denne hadde i tillegg seter i delskinn (som noen oppgraderte til helskinn), karbon innstrumentomramming, sideskjørt og hekkspoiler. Det var vel også krom enderør på eksosen.
Jeg ville uten tvil gått for en SE-utgave istedet for en S og spart arbeidet med å ettermontere.
Som 2002-modell kunne du også kjøpe en Sport Edition utgave som det også var SE-dekaler på. Denne hadde i tillegg seter i delskinn (som noen oppgraderte til helskinn), karbon innstrumentomramming, sideskjørt og hekkspoiler. Det var vel også krom enderør på eksosen.
Jeg ville uten tvil gått for en SE-utgave istedet for en S og spart arbeidet med å ettermontere.
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Sånn generelt så er det ikke å anbefale å kjøpe en minimalt utstyrt bil med det formål å oppgradere denne til noe bedre. Det være seg enten man tenker på ettermontering av ekstrautstyr, motorbytte, eller karosseri/interiørombygging. Fortjenesten står definitivt ikke i forhold til antall arbeidstimer kontra å bare kjøpe en "ferdig" utstyrt bil med en gang. Ønsker du å satse på og9-3 så kan du like godt fleske til med en 2,0t SE, ikke noe å lure på. 
Det vil si, med mindre du er like tullete som mange av oss andre da, og liker å kjøpe deg arbeid...
Det eneste unntaket her er om man snakker om ekstremt sjeldne biler/utstyrsutgaver der en komplett orginal bil har en betydelig samleverdi og dermed koster desto mer. For eksempel er dette ofte tilfelle med gamle og900'er som jo begynner å bli sjeldne. Der kan man fort komme billigere fra det ved å bygge om en vanlig 900i til Aero/T16 enn å kjøpe en orginal bil.

Det vil si, med mindre du er like tullete som mange av oss andre da, og liker å kjøpe deg arbeid...

Det eneste unntaket her er om man snakker om ekstremt sjeldne biler/utstyrsutgaver der en komplett orginal bil har en betydelig samleverdi og dermed koster desto mer. For eksempel er dette ofte tilfelle med gamle og900'er som jo begynner å bli sjeldne. Der kan man fort komme billigere fra det ved å bygge om en vanlig 900i til Aero/T16 enn å kjøpe en orginal bil.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Jeg skjønner godt at det er en del arbeid og kostnad forbundet med å oppgradere en bil som ikke har det utstyret jeg ønsker. Problemet mitt er at utvalget av gode 9-3t SE i bergensområdet er veldig lite, og de jeg har sett på har enten vært priset godt over budsjettet mitt eller hatt behov for betydelig arbeid med rustsveising og bytting av rustent hjuloppheng. I tillegg kommer oljeproblemene, ingen av de jeg har sett på har hatt oljen skiftet hver 10.000 km, det har i beste fall vært hver 20.000 km. Det kan virke som om jeg har vært for optimistisk når jeg har prøvd å få en komfortabel, rask og driftssikker bil for 50.000 kr. Det er mulig at jeg kapitulerer og kjøper meg en Avensis, så jeg slipper å kjøre min 21 år gamle Golf uten varmeseter enda en vinter. Så får jeg heller spare penger og prøve å kjøpe en Saab når jeg har et større budsjett.
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Å kjøpe bil innen for et geografisk område blir jo vanskelig når du har litt krav til merke, km, utstyr osv. Hvorfor ikke bare ta deg en tur øst/sør over og kjøpe noe som passer for deg?
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=37690062
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=37692939
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=37531730
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=37690062
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=37692939
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=37531730
Saab 9-3 SS Vector 2005