Spørsmålet er vel behørlig svart på, men tillater meg å komme med noe Opelinformasjon
rett meg om jeg tar feil!
Opel lanserte sin første motor med 4-ventilsteknikk i 1988, 20XE som ble levert i Kadett GSI.
I 1989 kom ~samme motor i Vectra A 2000, da som C20XE (hadde fått katalysator og noe annerledes software.) 150hk/196nm.
Dette var også motoren som var brukt i Calibra 16v frem til '93.
(Det kom også en 3.0 24v i Omega A 3000, mener det var i '89, men mulig det drøyde litt til før denne kom.)
C20XE er en utrolig god motor, men den ble "billigere" med årene. Bl.a. hadde de første utgavene Nitritfylte(?) ventiler, smidd veiv og smidde stempler.
I 1991/92 kom det et skifte som i all hovedsak gikk på nytt register med automatisk strammehjul, men det kom også en fordelerløs (DIS) utgave.
Bunndelen er lik, og toppen er så lik at en kan bruke ordinære kammer til den fordelerløse toppen om en kapper av det ytterste på eksoskammen. (Vel og merke om en skal bruke en slik topp uten DIS, dvs. f.eks med datasprut.)
C20LET (Vectra A/Calibra turbo) er "samme" motor, dvs. topp og blokk er lik, men noe andre profiler på kammene og lavere kompresjon. (9.2:1 på LET og 10.5:1 i XE). 204hk, tror det er 285nm.
Ecotec kom vel med Omega B og Vectra B, ihvertfall på 2-literne.
Husker ikke årstall, men lurer på om det kunne være i '96?
Blokka er så lik at en kan bruke den på XE/LET, men det er andre stempler og så er det en slik avstivingssak (i mangel av bedre ord) mellom blokk og bunnpanne.
Toppen har vesentlige endringer og det eneste jeg kan huske at kan være det samme er vel tennpluggene

Det er smalere kanaler, samtlige er fordelerløse (bruker coilpakke isteden for tennkassett som Sabb bruker), og det er vel også andre ventiler.
Det er forøvrig hydrauliske ventilløftere i samtlige av disse motorene.
2-literen lyder navnet X20XEV og yter 136hk.
Denne generasjonen kom aldri med turbo, da må en over på neste generasjon hvor motorkoden begynner med Z.
Z-motorene mener jeg "shortmotoren" er ganske lik X-motoren, men mer moderne motorstyring.
Turboene ble også mer avanserte og skal vel ha såkalt variabel geometri.
I den forrige bilen min (2005 Astra 2.0 Turbo) sto det en Z20LEL.
Dette var i bunn og grunn samme motor som Z20LER som står i OPC-utgavene (tilsvarer Saabs Aero), med unntak av kammer, mindre turbo, og ingen underspyling av stempler.