Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av cmx2k » 04 apr 2013, 20:54

Heisann, jeg er nyregistert her i forumet, og er litt usikker på om denne tråden havner i riktig avdeling, men prøver uansett.

Vurderer og bytte bil nå, har i dag en 2000 modell audi a4 1.8 turbo quattro (4x4) stasjonsvogn.
Forøverig en meget god bil, vinter som sommer, men har lyst og prøve noe nytt, tenker mulig litt på en Saab da, da disse går for gode priser om dagen.

Budsjett er rundt 65-70k avhengig av hva jeg kan få rundt denne prisen +-, gjerne billigere, helst ikke så veldig mye dyrere.

Har aldri eid en Saab før, kjørt en 9-5 2003 2.0 turbo 150hk, denne er chippet steg 1, og en 9-3 2000 modell samme motor, samt en 9-3 av nyere type med 1.9 tid motor.
Må si jeg ble ikke skuffet, disse ble da riktignok testet på sommerføre.

9-3 eller 9-5 hva er i all hovedsak forsjellene, og hvilken av de er for hva?
Hvilken motor er og foretrekke med tanke på driftsikkerhet, mulighet for trimming og slikt?

Har tidligere jobbet som bilmekaniker i rundt 6år, så skru bil kan jeg jo utmerket godt, og vet at det er feil med det ene som det andre, men noe
er jo dårligere enn annet.
Hvilken utgave er og foretrekke, det finnes jo vector, viggen, aero, SE osv, hvilken er 'gubbe' utgaven og hvilken er den 'sportslige'?
Hva vil gi mest for pengene?

Takker meget for tips og råd her, til en potensiell Saab kjøper :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av Eirik N396 » 05 apr 2013, 07:54

En kunne skrevet ganske langt for å besvare alt, jeg prøver nok å fatte meg i korthet :)

Utstyrsnivå i rekkefølge : Linear(standard), Arc(litt ekstrautstyr, ofte trepanel osv), Vector (sportsutgave) og Aero (toppmodell). I tillegg, siden du nevner Viggen, så var det toppmodell av og9-3, hakket over aero. (Ikke alle utstyrsnivå fantes på alle modeller/årsmodeller)

Jeg antar det mest aktuelle for deg er ng9-3 og og9-5:

Om du vurderer 9-5, bør du lese litt om oilsludge (søk f.eks. på forumet). Problemet skal være redusert fra '04. '02 fikk 9-5 bedre understell og facelift.

Om du vurderer en ng9-3 med 1.9tid som du nevner, bør du kanskje lese litt om EGR/partikkelfilter disse ofte sliter med. Ellers er det vanlig at fjærene knekker på disse.

Om du har vært mekaniker er du sikkert også klar over at feilene med begge bilene er vanlige feil med en rekke bilmerker, ikke bare Saab :)

Selv tror jeg kanskje at en får mest bil for pengene ved kjøp av 9-5, men så har jeg akkurat kjøpt en selv og er vel litt inhabil slik :)

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av Stalfa » 05 apr 2013, 08:18

Oilsludge vil ikke være noe nytt for deg siden det er et problem på 1.8t motorene fra vag også. :)
Har bare ikke kommet så godt frem i media. Kollega som hadde havari etter at bilen var gått 50,000km. Det var en Audi, ikke Saab. :)

Ta denne =>http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=40753571 Lav km.

Siden du kan skru, så demonter det som trengs for å gjør rent og fjerne oil-sludge.
Skift olje ofte kombinert med en innvendig motorvask så tror jeg du har bil lenge.

Jeg har hatt litt småtteri med 9-5'en på de 7 årene jeg har eid den. Det som fikses har holdt. Ingen irriterende gjenngangere/gnagsår.
Bilen er god på motorvei og en skikkelig milsluker. Mye pga seter og motor.

Min bil er ikke behagelig i høye hastighet, da holder ikke understellet tritt. Jeg har Vector med automatisk nivåregulering bak. Ikke sportsunderstell.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av Ingvar N629 » 05 apr 2013, 08:35

Skal du ha 9-5, så bør du forsøke å finne en fra 2002 eller nyere hvis du er glad i å kjøre, den nyere forstillinga gir en helt annen styrerespons.

Om du skal velge 9-3 eller 9-5 kommer an på plassbehov. 9-5 er romslig og har bedre seter, iallfall om du velger en Vector eller Aero fra 02 og nyere, de har seter med skikkelig sidestøtte. ng9-3 (generasjonsskille 02/03) har omtrent samme plass som A4en din. De eldre 9-3ene har noe dårligere kupéplass, men gedigent bagasjerom. Godt understell og kjørefølelse i den nye generasjonen 9-3.

Mest for pengene er nok en 9-5 Vector med 2-liter turbo. Kan trimmes til rett over 200 hk kun med software, da blir den passe kjørbar. De fleste har automat, fra 02 og opp har de femtrinns automatkasse som fungerer godt, men personlig foretrekker jeg manuell, gir sprekere bil og lavere forbruk.
Kjøper du en slik, så sjekk motoren grundig. Lav kjørelengde er ikke nødvendigvis bare positivt, kun småkjøring er drepen for disse. Har du mulighet til å måle kamkjedestrammeren så gjør det (kjedesatsen skal skiftes når strammeren er 15mm ute), evt hør etter rasling fra kjedet. Sjekk at veivhusventilasjonen er byttet (kampanje på disse frem til 04-modeller). Oilsludge tar ofte livet av turboen og kjedetransmisjonen før motoren stryker med, så er begge deler byttet på unormalt lav km så bør det lyse noen varsellamper.
Med hyppige oljeskift så klarer motorene seg bra.

EDIT: Det er ikke problem med oilsludge på den nye generasjonen 9-3.
Sist redigert av Ingvar N629 den 05 apr 2013, 08:45, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av Stalfa » 05 apr 2013, 08:43

Ingvar N629 skrev:Skal du ha 9-5, så bør du forsøke å finne en fra 2002 eller nyere hvis du er glad i å kjøre, den nyere forstillinga gir en helt annen styrerespons.
Glemte '02 faceliften. Drop mitt råd hør på Ingvar. :)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av cmx2k » 05 apr 2013, 13:51

Dette med oljeslurge er ikke noe nytt på verken saab, vag 1.8t eller andre bilprodusenter med lange service intervall gjerne i kombinasjon med mye småkjøring.
Byttet noen oljepumper på 1.8T vag i min karriere, drittjobb.
Hvordan er det og ta ned bunnpanne osv på en 2.0/2.3T motor?

Tror ikke jeg vil strekke budsjettet så veldig mye over 70k, grunnet andre prioriteringer.
Dermed utgår jo en 9-3 med 1,9tid motoren, at denne har litt 'problemer med EGR' og slikt' gjelder stortsett alle litt nyere dieselmotorer.
Har hatt denne motoren i en Opel Vectra C for et par år tilbake.

Det er vel ikke mulig og finne noen brukbare 9-3 av 'nytypen' vet ikke helt hva de kalles men, i min prisklasse enda?
Jeg er alene og har ingen barn så helt den store plassen trenger jeg heller ikke, derfor jeg ser mest etter en 9-3, men vurderer jo også 9-5, men jeg skal ha manuell, automat utgår fullstendig for min del..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av Ingvar N629 » 05 apr 2013, 14:02

En bra 9-3 av nye typen med bensinturbo tror jeg du skal lete etter for å finne til under 70k. 9-5 er greiere, en kamerat kjøpte nettopp en 2002 9-5 Vector estate 2,0t manuell for 50 lapper, den har gått 195k km. Trenger desperat nye støtdempere men ellers tight og fin, motoren virket også veldig bra på den. Trimprogram har jeg allerede lagt inn til ham :wink: Hvis du ikke trenger plassen, så kan jo en 9-5 sedan være noe, ikke så mange av dem, men. Jeg har selv sedan, og synes den har bedre kjøreegenskaper enn stasjonsvogna, understyrer ikke slik stasjonsvogna gjør og den er lettere slik at den drar litt mindre bensin.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av cmx2k » 05 apr 2013, 14:05

Fant jo denne, som ligger litt over, går da alltids ann og prute :wink:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=40747433

Denne har en B207L motor eller noe slikt?
Hva er forsjellene på de forsjellige motorene, er det stortsett bare software eller større forsjeller også?
Hvordan er det og montere større turboer osv, finner det bolton kit slik det gjør til vag 1.8t foreks?

Hvem selger grenrør, turboer og slikt til saab? Ser speedparts hadde noe, men det var jo ikke noen oppgraderingsturbo akkurat..

Edit:
Fant jo en 9-5 som var veldig rimelig, står at clutchen begynner og bli dårlig da..
http://www.autodb.no/bil/view/1555253

Mye arbeid og skifte clutch på disse? Er det ut med motor/girkasse og travers og heile greia eller?
Bør vel gå for en oppgradert clutch på den der, eller vil denne her holde fint foreks? http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi ... 298&car=95

Står jo at den skal klare oppi 450nm, så den holder vel kansje greit omså?

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av saab9000aero » 05 apr 2013, 19:09

Vurderer du ng9-3 ville eg funnet 05 eller nyere. Var litt mye barnesykdommer på de første.

Må ned med travers for å få ned kasse på 9-5. Ikke noe heksekunst. Bare litt skruing. Motor henger du bare opp. Maptun og speedparts selger trim og deler til disse bilene. Maptun funker utmerket. Speedparts har eg ikke prøvd.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av cmx2k » 05 apr 2013, 21:08

Var var barnesykdommene på de da? Hva betyr ng9-3? New generation 9-3 eller? :roll:

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av saab9000aero » 05 apr 2013, 21:14

Var noen barnesykdommer på de ja. Men selvsagt gode biler. Har selv hatt en 03 modell ss. Kunne tenkt meg en nyere bil. Helst fra 08 og oppover . Ng betyr new generation og og blir old generation.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av cmx2k » 05 apr 2013, 21:26

De barnesykdommene bør jo ha blitt luket bort etter såpass mange år uansett da..
Hvilke problemer er det 03 og 04 modellene har da?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av Tor N12 » 05 apr 2013, 23:28

cmx2k skrev:De barnesykdommene bør jo ha blitt luket bort etter såpass mange år uansett da..
Hvilke problemer er det 03 og 04 modellene har da?
ng9-3 kom jo i 2003 ;)

Har ikke en slik selv men det er flere som har hatt elektriske problemer og bla.a knirkelyder både i understell og innredning.
Søstern har en M04, den har stort sett fungert glimrende men har fått overhalt bremser bak, byttet det meste i forstiilling, byttet knekte framfjærer og byttet clutch. Nå må eksosanlegget byttes, ikke pga lekkasje men pga noe som skrangler innfernalsk i DP/frontrør (høres ut som bilen er klar for pressa når som helst) men når det er sagt så har den også gått snart 180.000 km med minimalt pleie.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av cmx2k » 06 apr 2013, 00:18

At bremser må overhales, deler i forstilling må skiftes og slikt, anser jeg ikke som en barnesykdom da, dette er slitedeler, som slites om det er en Saab, Audi, Volvo osv..
Har da vært bilmekaniker i 6år forstilling, eksosanlegg, støtdempere/fjærer, bremser osv er ting som går i stykker før eller siden på alle biler.

Hvilke elektriske feil er de omrammet av da?
Jeg likte jo denne veldig godt, var jo greit med det utstyret jeg vil ha, ikke hengerfeste/avtagbart hengerfeste da, det var jo litt dumt..

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=40747433

Motoren der skal vel være ganske så grei også? Samme som finnes i Opel vectra, signum, astra osv..
Her er jo også en 2.0 turbo 150hk, hvilke av disse 2 to motorene er og foretrekke, 150 eller 175hk?
Denne hadde jo også avtagbart hengerfeste.

Maptune steg 3 235hk/365nm anser jeg nesten som et must også..

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=40436018

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av Ingvar N629 » 06 apr 2013, 07:03

B207 er saabifisert GM-motor ja, men med Saabs eget styresystem Trionic, som er temmelig genialt på et par vis. Selve motoren i ng9-3 er vel den Saabmotoren som tåler minst trim, rundt 300hk regnes som en grense, men det er vel momentet som tar dem. Ellers virker de driftssikre og bra, men sjekk strammeren til balansekjedet, selve strammeren kan ta kveld og det høres på kjedet. 1,8t og 2,0t er samme motor med forskjellig software, 2-litere begge to.

Feilene på de tidlige 9-3ene gikk vel mye på diverse elektrisk. Første modell med optisk kabling, kan jo ha noe med saken å gjøre, kanskje. Optisk kabling også på stereoen, om du hadde tenkt å bytte den ut...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar