Kjøp av 9-5, alder vs km stand

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Vidar1979
Innlegg: 11
Registrert: 27 jun 2013, 12:28
Medlemsnummer: N2669
Navn: Vidar

Kjøp av 9-5, alder vs km stand

Legg inn av Vidar1979 » 29 jun 2013, 22:40

Hei

Jeg skal kjøpe meg en 9-5 Vector Estate 2.0T og jeg lurer på hva kjennerne anbefaler av 2 alternativer jeg har siktet meg inn på.

Alt 1: 2005 modell gått 202 000. Registerkjede byttet på 150k og alle servicer fulgt. Meget pen bil. Må betale ca 65k for den.

Alt 2: 2004 modell gått 137 000, meget pen bil med alle servicer fulgt. Må betale ca 75k for den.


Hva sier folket om hvilken modell jeg bør velge?
Er strekk av registerkjede et såpass stort problem at jeg bør alternativ 2 med lavest km stand innom et verksted for sjekk av strekk eller er det ikke noe problem?

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Kjøp av 9-5, alder vs km stand

Legg inn av Helge » 29 jun 2013, 23:29

10.000 er ikke mye penger.
Gå for 04-modellen.
Strekk av reg-kjede er ikke noe du trenger å bekymre deg over på en bil med servicehefte iorden.

Hvorfor ble kjedet byttet på 150K?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Vidar1979
Innlegg: 11
Registrert: 27 jun 2013, 12:28
Medlemsnummer: N2669
Navn: Vidar

Re: Kjøp av 9-5, alder vs km stand

Legg inn av Vidar1979 » 30 jun 2013, 00:09

Takk for svar. Hvorfor kjedet har blitt byttet på 150k vet jeg ikke, det skal jeg undersøke.

Det er godt å høre at registerkjede på en velholdt bil ikke er noe å bekymre seg for, jeg blir litt paranoid av å lese meg opp om SAAB på internett.

For jeg antar at 75k er ok pris for en 04 modell med lav km stand selv om det er kjøpers marked på biler og da særskilt SAAB?

Så er det en ting jeg har lurt på etter å ha trålet Finn.no, hvorfor ser det ut som dieselen er mer populær enn bensinutgavene av 9-5? Jeg skulle da tro at en bensinturbo med myk gange og bredere register vil være å foretrekke.

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Kjøp av 9-5, alder vs km stand

Legg inn av Vegars » 30 jun 2013, 07:17

Vidar1979 skrev:
Så er det en ting jeg har lurt på etter å ha trålet Finn.no, hvorfor ser det ut som dieselen er mer populær enn bensinutgavene av 9-5? Jeg skulle da tro at en bensinturbo med myk gange og bredere register vil være å foretrekke.
Det er vel sånn med de fleste biler det nå, selv om trenden så smått har begynt å snu!
Men når det gjelder Saab er iallefall bensin det gjelder!!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Kjøp av 9-5, alder vs km stand

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 jun 2013, 12:26

Vidar1979 skrev:Så er det en ting jeg har lurt på etter å ha trålet Finn.no, hvorfor ser det ut som dieselen er mer populær enn bensinutgavene av 9-5? Jeg skulle da tro at en bensinturbo med myk gange og bredere register vil være å foretrekke.
Diesel har jo vore generelt populært av en eller annen merkelig grunn dei siste åra, same kva merke. Ellers er det ikkje til å stikke under en stol at B205 og B235 (bensinfirarane i 9-5) har eit frynsete rykte grunna oilsludgeproblemet. Problemet vart i stor grad redusert ifrå modellår 2004, forutsatt at en fortsatt tek hyppige oljeskift.

Vidar1979
Innlegg: 11
Registrert: 27 jun 2013, 12:28
Medlemsnummer: N2669
Navn: Vidar

Re: Kjøp av 9-5, alder vs km stand

Legg inn av Vidar1979 » 01 jul 2013, 22:23

Jeg skal hente den som har gått 137k i morgen :D

Har sett litt på tilbehør og sett at jeg kjøper den originale SAAB tuningen som de selger på Speedparts som vil gi 185hk og 280nm, hva må gjøres for å få den implementert. Holder det å bytte hjerne eller må et eller annet gjøres med spesialutstyr for elektronikk? Ser tech 2 nevnes.

Her er settet jeg tenkte på, antar at det holder for en gammel bil og en vordende far: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 87865.html

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Kjøp av 9-5, alder vs km stand

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 jul 2013, 22:45

Vidar1979 skrev:Har sett litt på tilbehør og sett at jeg kjøper den originale SAAB tuningen som de selger på Speedparts som vil gi 185hk og 280nm, hva må gjøres for å få den implementert. Holder det å bytte hjerne eller må et eller annet gjøres med spesialutstyr for elektronikk? Ser tech 2 nevnes.
Tips: SAAB-forhandlaren din kan også skaffe dette til omtrent same prisen, då får du behalde originalboksa samt få den installert med Tech2 til en OK pris, om du ikkje bur i rimelig avstand til SP...
Reint praktisk byttar en Trionicboksa, og må gifte denne inn med Tech2.

Vidar1979
Innlegg: 11
Registrert: 27 jun 2013, 12:28
Medlemsnummer: N2669
Navn: Vidar

Re: Kjøp av 9-5, alder vs km stand

Legg inn av Vidar1979 » 09 jul 2013, 14:52

Jeg har hatt bilen (den som hadde gått 137t) i nøyaktig en uke og må si meg storfornøyd, utrolig god bil å kjøre, pen, og så synes jeg den sitter godt på veien.
Har hittil kostet på den 2 Nye sommerderkk (225/45/17), polert den og renset og smurt skinnsetene. Skal bytte tennkassett og plugger til helgen (feilmelding, var sånn da jeg kjøpte den) og så blir det å få tatt en service i Sverige i løpet av sommeren. Så må jeg nok få Hirsch steg 1 på den også.

Venter bare på å få faktura fra STCN så jeg får full forumtilgang nå :)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Kjøp av 9-5, alder vs km stand

Legg inn av Tor N12 » 09 jul 2013, 16:01

Gratulerer med flott bil! :)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar