Side 1 av 2
Saab 9-2 2L turbo
Lagt inn: 21 aug 2013, 19:37
av dagcr
Heisann

Jeg er helt fersk på forumet og har et lite spm:
Skal se på en Saab 93 2L Turbo i morgen, 2000 model.
Bilen har fulgt alt av servicer, og byttet en mengde slitedeler for nesten 30.000 kr på 156.00 km. Bilen har nå gått 220.000 km.
Bilen skal også på NAF test i morgen, prisen på selve bilen er 35.000 kr.
Er dette et godt kjøp for en student? Eller er det ting jeg bør være obs på og spørre NAF om?
Feks turboen.
Står også at bilen har 185 hk, men de fleste 2.0L jeg har sett har 150 hk.
MvH
Dag.
Re: Saab 9-2 2L turbo
Lagt inn: 21 aug 2013, 19:58
av Paradigm N558
185 hester er ikke så uvanlig nei.
Synnes fortsat at bilen var litt dyr da, vet det har gått 9-5er som har vært billigere. Og 9-5 er jo en mye bedre bil spør du meg

Men når det er sagt, den 9-3'an der, er jo skuddsikker. Den vil gå i mange, mange år til før det blir kluss.
Se etter turbo og hør når bensinpumpe er byttet.
Har den rød eller svart tenningsmodul?
(den som står på toppen av motoren)
Re: Saab 9-2 2L turbo
Lagt inn: 21 aug 2013, 20:22
av dagcr
Takk for svar
Rød / Svart tenningsmodul? Hva er det, og hva er forskjellen?
Re: Saab 9-2 2L turbo
Lagt inn: 21 aug 2013, 22:32
av Kristian N2360
Kort versjon: Svart = Nyere. Rød = eldre.
Lang versjon:
Hva som er best kan debateres, men forskjellene er at den svarte tennkassetten/tenningsmodulen er ett nyere(-ish)(Nyeste på og9-3 hvertfall) tenningssystem, også kjent som Trionic 7. Den røde er en eldre versjon som ikke er fullt så avansert, kjent som Trionic 5.
Visst ikke jeg tar helt feil så hadde Trionic 7 motorer også lavfriksjonsstempler som skulle forbedre drivstofføkonomi, noe som det kanskje gjor, men i prosessen forverret oljen ved å la mer eksos og dritt komme seg ned til oljen.
Andre forskjeller er plassering av dumpventil, LMM(luft menge måler) og litt andre ting.
Sikkert masse jeg har glemt... Noen for kanskje hjelpe meg?
NB! : Jeg er ikke utdannet bilmekaniker.
Re: Saab 9-2 2L turbo
Lagt inn: 22 aug 2013, 00:58
av Paradigm N558
Den står på toppen av motoren. Umulig å se.
Er det rødt der, har du Trionic 5.
Ser du ingenting rødt på motoren din, så er det Trionic 7

T5-motorer tåler mye mer juling enn T7-motorer

Re: Saab 9-2 2L turbo
Lagt inn: 22 aug 2013, 01:01
av dagcr
Skjønner skjønner, skal sjekke ut i morgen.
Men sett at jeg skal ha bilen i 3 år, er det et godt kjøp til den prisen? Bør jeg regne med at feks turbo kan rase eller at dyre deler må skiftes ut ?
Re: Saab 9-2 2L turbo
Lagt inn: 22 aug 2013, 01:58
av odin1899
Re: Saab 9-2 2L turbo
Lagt inn: 22 aug 2013, 09:05
av Jørgen N237
Denne bilen vil med godt vedlikehold holde i mange år dersom det er en Trionic 5 ihvertfall. Men turbo vil jo alltid kunne være en slitedel på denne.. Fjærbein må sjekkes, og ac-kompressor dersom du har klima.
Re: Saab 9-2 2L turbo
Lagt inn: 23 aug 2013, 15:57
av dagcr
Noen som kan legge opp et bilde av Trionic rød og Trionic svart? Så jeg vet hva jeg skal se etter

Finner ikke selv
Re: Saab 9-2 2L turbo
Lagt inn: 23 aug 2013, 16:06
av Atzz
Rød tennkasett, Trionic 5:
Svart tennkasett, Trionic 7:

Re: Saab 9-2 2L turbo
Lagt inn: 23 aug 2013, 16:08
av dagcr
ah ok. Den er helt svart, så da er det Trionic 7 da?
Er det noe jeg bør være påpasselig med da?
Re: Saab 9-2 2L turbo
Lagt inn: 23 aug 2013, 16:18
av dagcr
Er 2.0 L med 185 HK, gått 220k og fulgt servicer. sist service var ifjor på 212k km.
Re: Saab 9-2 2L turbo
Lagt inn: 23 aug 2013, 16:23
av Jørgen N237
Denne var vel egentlig aldri levert som 185 hk om jeg husker rett, denne var vel i 150 og 205 hk utgave på 9-3 Korriger meg om jeg har rett. Denne bør ha oppgradert veivhusventilasjon. Hyppige oljeskift, selv om 9-3 later til å ikke ha like stort problem med oilsludge som 9-5 (uten at jeg kan gi et godt savr på hvorfor). En annen ting er å sjekke om den er trimmet og eventuelt hvem som har trimmet den..
Re: Saab 9-2 2L turbo
Lagt inn: 23 aug 2013, 16:31
av dagcr
Selges av forhandler, og star I kortet at den har 185 hk. Snakk om denne bilen :
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=43379159
Koster det mye å oppgardere veivhusventilasjonen? Kommer til å ha bilen I toppen 3 år. Hadde den på NAF test, og de fant litt rust på bakre bremserør og venstre fremre bærekule matte byttes. Dette gjør forhandler før jeg tar over bilen. Skifter også olje, filter og kupeefilter.
Jeg syntes bilen var thight og fin å kjøre, og den dro veldig godt. Testsjåføren fra NAF syntes også den var fin og kjøre.
Re: Saab 9-2 2L turbo
Lagt inn: 23 aug 2013, 16:44
av Ingvar N629
dagcr skrev:ah ok. Den er helt svart, så da er det Trionic 7 da?
Er det noe jeg bør være påpasselig med da?
Bruk søkefeltet oppe til høyre og skriv oilsludge, så får du vel litt å lese på.
185 hk er levert som original trimsats fra Saab.