Side 1 av 2
Saab 9-5 på Naf test
Lagt inn: 14 des 2013, 15:33
av juno
Må bare fortelle dette. Min nyinkjøpte Saab 9-5 1,9 Tid 2007 har nettopp vært på Naf test. Ingen anmerkninger og totalt fri for rust

Jeg elsker min Saab, det må være utrolig gode biler. Beste bilen jeg noen gang har kjørt og eiet
Re: Saab 9-5 på Naf test
Lagt inn: 14 des 2013, 22:02
av totakt
Sånt gjør en glad.
Hadde nylig min 9-5 på PKK, eller EU kontroll hos NAF. Ingen merknader
Anbefaler NAF for EU kontroll. Kan følge med selv når de går over bilen, og få tips om ting som kan nærme seg utskifting.
At Saab er verdens beste bil, kan nok diskuteres. Men at jeg, og mange andre Saab eiere, er litt glad i sin Saab, er ikke uten grunn.
Min bil har mange kvaliteter jeg setter pris på, og så synes jeg Saab er litt spesielt, litt utenom det vanlige. Den minst kjedelige, eller mest spennende bil jeg har hatt

Re: Saab 9-5 på Naf test
Lagt inn: 15 des 2013, 23:23
av Knudsen
Det eneste som er bra er att NAF ikke kan tjene penger på reprasjon etter en eukontroll.
Eneste positivt med en NAF test/Eu kontroll mener nå jeg.
En venn av meg hadde bilen inne ( hos NAF ) og den kom ut med ett par mindre feil en den burde.
Da jeg gikk over den selv etterpå var det noe de hadde oversett som jeg mener er viktig på en eukontroll.
De hadde skrevet opp opphengskule på v.side fremme men ikke på høyre side. ( der var det også slakk )
Begge stabstag fremme var defekt. ( men det hadde de ikke nevnt noe om )
STOR slakk i snekke! og da mener jeg virkelig stor slakk!
Defekte caster foringer begge sider fremme ( Dette er litt forskjellig fra person til person, men når det er over 75% løsnet er det en feil )
Skal ikke dra alle under en kam, mange som også gjør en bra jobb.
Men har vært borti ett par biler etter en NAF kontroll, noen bra og andre ikke.
Bilen som er nevnt over var en bmw..
Men var også borti en annen bil fra ett verksted etter en eukontroll.
Å denne kom også ut med ett par mindre feil en den burde, denne gikk jeg også over etterpå å sjekket.
Under minimum på bremseklosser bak. ( De var nesten ikke mer klosser igjen i det hele! )
Rust i bremserør. ( ikke bare overflate rust, men "gravrust " )
stor slakk i indre drivknute som heller ikke var nevnt som en kommentar..!
SÅ skal ikke stole helt på disse eukontrollene, og noen burde ikke tatt dem!
Heldigvis nye regler til neste år og litt strengere krav.
Nye EU regler i 2014
Lagt inn: 28 des 2013, 08:18
av Ove N
Knudsen skrev:
Heldigvis nye regler til neste år og litt strengere krav.
Hva er forskjellen iforhold til 2013 regler da?
Re: Nye EU regler i 2014
Lagt inn: 28 des 2013, 17:54
av Hjelle, N6
Ove N skrev:Knudsen skrev:
Heldigvis nye regler til neste år og litt strengere krav.
Hva er forskjellen iforhold til 2013 regler da?
http://www.nbf.no/getfile.php/NYE%20FIL ... edning.pdf
Re: Nye EU regler i 2014
Lagt inn: 28 des 2013, 18:34
av Paradigm N558
Verdt å merke seg:
Motoreffekt: Visuell kontroll for åpenbar endring/modifiserting for økning av motoreffekt
Motoreffekt - Ulovlig modifisering av styreenheten
Motoreffekt - Ulovlig modifisering av motoren
Re: Saab 9-5 på Naf test
Lagt inn: 28 des 2013, 20:46
av Tor N12
Kan også være verd å merke seg at ABS MÅ virke, man får også mangel om ABS-lampa ikke fungerer, er sikkert noen som har tatt bort lampa...
"visuell kontroll" i 2014
Lagt inn: 28 des 2013, 21:09
av Ove N
Paradigm N558 skrev:
Motoreffekt: Visuell kontroll for åpenbar endring/modifiserting for økning av motoreffekt
Så hvordan defineres "visuell kontroll"

Ved prøvekjøring og tung høyrefot

Eller at det er en "stor intercooler" osv
Sitat BT/Statens Vegvesen:
Der kontrollmetoden er angitt som visuell kontroll, betyr det at kontrolløren i tillegg til å se på de aktuelle kontrollpunktene, også der det er nødvendig skal ta på dem, vurdere støy eller benytte enhver annen egnet framgangsmåte for kontroll uten å bruke verktøy.
Re: Saab 9-5 på Naf test
Lagt inn: 28 des 2013, 22:34
av Ingvar N629
Hehe ja lykke til, kan vel bli et par mangler på åpent luftfilter, bortsett fra det lurer jeg nå på hva de har tenkt å se etter.
Re: Saab 9-5 på Naf test
Lagt inn: 28 des 2013, 22:56
av Hjelle, N6
Ingvar N629 skrev:Hehe ja lykke til, kan vel bli et par mangler på åpent luftfilter, bortsett fra det lurer jeg nå på hva de har tenkt å se etter.
Blå silikonslangar vil eg tru

Re: Saab 9-5 på Naf test
Lagt inn: 29 des 2013, 00:07
av EdHunter N815
På tide å skrape vekk Hirsch-emblemet på motordekselet nå da altså

Hva med "ulovlig modifisering av styreenheten"? Hvordan har de tenkt å sjekke dette? Høres ut som nok et teoretisk kontrollpunkt som ikke kan praktiseres i virkeligheten.
Re: Saab 9-5 på Naf test
Lagt inn: 29 des 2013, 00:11
av Ingvar N629
EdHunter N815 skrev:
Hva med "ulovlig modifisering av styreenheten"? Hvordan har de tenkt å sjekke dette? Høres ut som nok et teoretisk kontrollpunkt som ikke kan praktiseres i virkeligheten.
All den tid en EU-kontroll kan utføres for ned mot 200 kr og kompetansen er slik den er rundtom, så er jo dette punktet bare tekst på et papir.
Re: Saab 9-5 på Naf test
Lagt inn: 29 des 2013, 00:17
av 2strksm
Hvis BT får inn bil med 2-feil på 6.4 "motoreffekt". Vil de da kjøre benktest? Gratis?
Er det et bestemt avvik i % som er preakseptert hos BT ved evt etterkontroll av feil ved ulovlig økning av motoreffekt?
Re: Saab 9-5 på Naf test
Lagt inn: 29 des 2013, 00:52
av Kristian N2215
Re: Saab 9-5 på Naf test
Lagt inn: 29 des 2013, 00:56
av Stalfa
Tor N12 skrev:Kan også være verd å merke seg at ABS MÅ virke, man får også mangel om ABS-lampa ikke fungerer, er sikkert noen som har tatt bort lampa...
Så om du bytter til dæsj med abs lampe må du montere abs bremser Også?