Fordeler til 900i 16v fra -88

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
nimmoen

Fordeler til 900i 16v fra -88

Legg inn av nimmoen » 29 jul 2003, 17:58

Det sies at det ikke går ann å overhale en slik fordeler.
Har noen her erfaring med dette?
Dersom det ikke går, er det noen som har en liggende?

MVH

arne nimmo

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 29 jul 2003, 20:50

Det er rep sett å få fra Saab, jeg regner med at kontakten er def?

Eller så kan ta dette trikset: ta en som er ok (900 eller 9000) og bygge de sammen til en som funker. Innmaten passer over i huset som du har. Litt fikkel men det går!
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 29 jul 2003, 23:14

Får du bytta hall sensoren som sitter inne i fordeleren? Jeg har prøvd å fikle litt inni der men har ikke turt å gjøre noe stort ennå, da jeg ikke har noe i reserve.. Funderer litt på om min er litt gåen. Spesiellt i fuktig vær så er det akkurat som en sperre som slå inn i variabelt turtall fra 3500-4500 omdreininger. Det høres ut som det bobler og fusker framme i der. Skikkelig dårlig tenning liksom.. Har ikke helt funnet ut hva det er, men har hatt det en god stund nå... I tørt vær så fungerer alt som det skal og bilen går helt til den normale turtallssperra på 6000...
Blir litt vanskelig å feilsøke når man må vente på regn og dårlig vær for å få fram feilen..
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 30 jul 2003, 21:50

Jepp det går det.

Du må fjerne ringen som sitter på kamakslings enden, så presse/"denge" ut kilen der. Da får du ut selve akslingen med blenderskiva på. Mye fikkel, men virkelig verdt jobben. Sjekket rep sett prisen, og mener å huske at det var, som mye annet, latterlig dyrt. (>1000kr for giver og kontakt)

Jeg kjører nå med innmat og hus fra en 9000i, og blenderskive + "trykkdåse" som satt originalt. (Jeg tror ihvertfall at det var slik sammensetning...)
Har kjørt med det i et år uten problemer.

På min satt giveren litt skjevt så den hadde blitt slitt (!) av blenderskiva. Kontakta var også def., noe som er rimelig vanlig.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 31 jul 2003, 16:26

Ok, da får jeg gjøre det. Har byttet fordeler en gang allerede.. Det datt ut noen kontaktflater fra fordeleren...

Mortimer
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 31 jul 2003, 19:28

Fordelerne er skikkelig bra... Og plassering 3" fra snurra som aldri blir varm, hjelper skikkelig på det og! :?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 31 jul 2003, 19:39

ja... kan du si. Fordeleren får kjørt seg 10cm fra turbinhuset ja... Jeg skal lage meg et grenrør nå som flytter turboen ut der hvor batteriet sto omtrent. Med kompressoren framover, slik at luftfilteret går rett ned i frisk luft. Tenker det blir en del bedre for fordeleren det...
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 31 jul 2003, 19:43

DI tenning, så slipper du hele problemet... Hva slags snurre skal du kjøre på det oppsettet?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 31 jul 2003, 20:27

Vet ikke hva det blir for snurre ennå, men den blir litt større turbin enn den trim 50L tuboen. for å få litt mindre baktrykk... Blir separat wastegate og.
Jeg skal jo kjøre Autronic SMC så jeg har jo mulighet der for 4 coiler. Men KRB anbefalte å kjøre med fordeleren inntill videre i hvertfall. Jeg har lyst på 4coiler og multispark, men det koster jo en del mer.
Oppsettet med den nye motoren blir:

Autronic SMC,
440cc dyser eller større.
Grenrør
2,3 topp
Hjemmelaget innsug / eller 2,1l innsug
Større turbo (ukjent inntill videre)
Racing stempler
+++

Jeg har ikke tenkt til å ha mer enn 300+ ærlig Hk, så det er jo ikke all verden. Girkassa blir original til jeg får tak i noe bedre. Har du noe liggende kanskje?
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 31 jul 2003, 21:15

Nope, men veit at Låda-Jörgen har noen drev som nok takler såpass med gamp. Var noe som var utviklet for rally/cross. 50% bredere enn vanlige... 8)

Har også lyst på Autronic, men den er jo ikke gratis da... Kan du ikke styre en DI kassett med SMC'n da? Den skal jo bare ha +12V og trigg for hver sylinder.

en lyskryss-start = minus en låda :?:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 jul 2003, 22:04

Børre N17 skrev: en lyskryss-start = minus en låda :?:
Appropo lyskryss-rally...
har fått smaken på det, etter å ha returnert frå trollhättan no nysst...
men det var få som virkelig ville stille opp, ihvertfall bilar med meir gamp enn meg. Einaste var eit par Vo*vo 7xx turbo-ar, der motstandaren hadde obligatorisk dunk-dunk på stereoen og omtrent låg i baksetet. Men eg la dei bak meg so fjordane blåna... :twisted:

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 31 jul 2003, 23:01

Kan nok styre DI-kasetten med SMC'en ja. Har ikke tenkt på den mulgheten faktisk, men det er joen god ide det. DI kasetten koster vel ikke mer enn et par tusen ny heller :)
Kan nok bli noen girkasser mindre når jeg blir ferdig ja... Greit å ha et par ekstra liggende på hylla. Har to nyoverhalte og fine liggende som reserve. Sånn i tilfelle...
Vet du ca pris på de dreva og om de passer rett inn i huset? Eller må de modifikasjoner til? Har mulighet for å låne girkasse monteringsverktøy, så det går jo å kjøpe dreva og montere selv...
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 01 aug 2003, 15:39

Ingen aning.. Ring og hør med ham, kan egentlig ikke tenke meg at det er noen enkel sak, i og med at det er 50% mer som skal inn der..
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar