Kjøp av Saab 9-5 til under 50k: Hva skal jeg se etter?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

bbl
Innlegg: 18
Registrert: 12 mai 2014, 19:46

Kjøp av Saab 9-5 til under 50k: Hva skal jeg se etter?

Legg inn av bbl » 13 mai 2014, 12:59

Ønsker meg for første gang å kjøpe bil. Har søkt en del og tror Saab 9-5 stasjonsvogn dekker familiens behov og gir oss mest bil for pengene. Budsjettet er maks 50k, gjerne under 30k.

Jeg vet ingenting om Saab, og lite om bil, men er nevenyttig (byttet toppakning mv. på svigermors Ford KA før jul). Det jeg nå lurer på er:

* Hva skal jeg se etter på en Saab 9-5 når jeg leter på Finn og Autodb?
* Hva skal jeg spørre selger om for å sile ut dårlige eksemplarer?
* Hva slags feil er normalt på en gammel Saab 9-5 og hva burde vært byttet/forebygget?

Selv om jeg ikke har peil, har jeg satt opp en innledende liste over krav, delt inn i MÅ-krav og BØR-krav.
MÅ-krav:
* Bensin
* 140+ HK
* Lite rust
* Hengerfeste

BØR-krav:
* God service-historikk
* Antispinn
* Gode sommerdekk
* Gode vinterdekk
* Aircon
* Skinnseter
* Xenonlys
* Skistativ/skiboks

Videre har jeg slått opp på finn og funnet noen interessante eksemplarer.

a) Saab 9-5 2000, T STRØKEN EU.OK MYE UTSTYR: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=48175373
b) Saab 9-5 2002, 2,0T Vector Aut Skinn Hfeste: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=47967199
c) Saab 9-5 2000, 2,3t SE Estate m/ Soltak: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=47504863
d) Saab 9-5 2001, 2.0T SE: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=48259355
e) Saab 9-5 2003, 2.3: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=47994553

Svært takknemlig for vurderinger, råd og innspill!

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Re: Kjøp av Saab 9-5 til under 50k: Hva skal jeg se etter?

Legg inn av Glenn N101 » 13 mai 2014, 17:17

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true

Søkte raskt på finn, og jeg synes denne ser bra ut :D
Mye bil hvis du kan strekke 4k til

det største problemet er vel oilsludge, det er ihvertfall det første jeg ville ha spurt om, og om veivhusventilasjon er oppgradert.
Det er mange som kan så mye mere enn meg hær, så de kan fylle inn, men det er i utgangspunktet bra og driftsikre biler

Lykke til :D
Glenn N101

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Kjøp av Saab 9-5 til under 50k: Hva skal jeg se etter?

Legg inn av henrik » 13 mai 2014, 17:53

Bil etter 02 er å foretrekke pga faceliften og ikke minst ny forstilling m.m. Lav km er som med alle biler en bonus. Skjekk at alle servicer er fulgt og at det ikke er kjente problemer med oilsludge på bilen. Er. En fordel med hyppigere oljeskift enn bare på service intervallen. Finner du ett pent eksemplar er det garantert mye bil for pengene.

Sent fra min HTC One via Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Kjøp av Saab 9-5 til under 50k: Hva skal jeg se etter?

Legg inn av Helge » 13 mai 2014, 19:06

Hvis bilen har lav km bør du sjekke hvor ofte det er byttet olje. Har det gått mer enn et år mellom skiftene er bilen en tikkende bombe.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøp av Saab 9-5 til under 50k: Hva skal jeg se etter?

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mai 2014, 22:20

Lav km er vel ingen umiddelbar fordel. Motorene holder bedre om de går my elangkjøring, og bilen i seg selv tåler km bra. Vedlikehold og bytte av slitedeler er viktigere enn km-stand på eldre biler, mener nå jeg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

bbl
Innlegg: 18
Registrert: 12 mai 2014, 19:46

Re: Kjøp av Saab 9-5 til under 50k: Hva skal jeg se etter?

Legg inn av bbl » 14 mai 2014, 00:29

Ingvar N629 skrev:Lav km er vel ingen umiddelbar fordel. Motorene holder bedre om de går my elangkjøring, og bilen i seg selv tåler km bra. Vedlikehold og bytte av slitedeler er viktigere enn km-stand på eldre biler, mener nå jeg.
Hvor mye kilometer tåler den?

Det ligger flere interessante biler ute som er kjørt langt. F.eks:
Saab 9-5 Vector aut stv eu-ok 2006, 297 000 km, kr 49 977: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=47120575
Saab 9-5 2.3Turbo 185hk 2002, 299 000 km, kr 29 535: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=47731213

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøp av Saab 9-5 til under 50k: Hva skal jeg se etter?

Legg inn av Ingvar N629 » 14 mai 2014, 07:23

Hvor mange km den "tåler" kommer jo helt an på hvordan den er kjørt. Jeg hadde sjekket ut den 2006-modellen, og ville ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe den dersom den er i god stand. Du bør være bilkyndig eller få med deg noen som er det når du ser på biler som er såpass brukt, ellers kan du kjøpe deg en utgiftsbombe. Innkjøpspris er bare en del av regnskapet når du kjøper bruktbil, og jo lavere prisen er jo høyere blir ofte summen på resten.

Det finnes en drøss av tråder om kjøp av 9-5 og hva man bør sjekke her på forumet, så hvis du søker litt finner du mange tips.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saab_noob
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 16 mai 2014, 20:27
Navn: test 1
Bil: Saab 9-5 stv, 2.0T, 2004 mod

Re: Kjøp av Saab 9-5 til under 50k: Hva skal jeg se etter?

Legg inn av Saab_noob » 16 mai 2014, 20:33

Henger meg på her, vurdere også en 9-5.
Hvordan utstyrspakke bør man gå for? Har skjønt at aero har mange hk og vector har mye utstyr men ikke så mye hk. Er det flere varianter?
Kjøpte min første Saab 20 mai 2014
2004 Saab 9-5 Vector, 2.0T, automat, stasjonsvogn,

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Kjøp av Saab 9-5 til under 50k: Hva skal jeg se etter?

Legg inn av Paradigm N558 » 16 mai 2014, 21:03

Saab_noob skrev:Henger meg på her, vurdere også en 9-5.
Hvordan utstyrspakke bør man gå for? Har skjønt at aero har mange hk og vector har mye utstyr men ikke så mye hk. Er det flere varianter?
Ja, under Vector finner man Arc, som har litt mindre utstyr, og er relativt skjelden. Under denne finner du Linear som er en basisutgave med minst utstyr.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Kjøp av Saab 9-5 til under 50k: Hva skal jeg se etter?

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 mai 2014, 21:19

Paradigm N558 skrev:
Saab_noob skrev:Henger meg på her, vurdere også en 9-5.
Hvordan utstyrspakke bør man gå for? Har skjønt at aero har mange hk og vector har mye utstyr men ikke så mye hk. Er det flere varianter?
Ja, under Vector finner man Arc, som har litt mindre utstyr, og er relativt skjelden. Under denne finner du Linear som er en basisutgave med minst utstyr.
Ikkje heilt korrekt, standard Arc og Vector har omtrent likt med utstyr. Arc var tenkt som ei komfortabel utgåve (har inntrykk av at monge av eksemplara med V6 bensin er levert som Arc) med fks standard plast utenvendig, 16" hjul, flate skinnstolar, standard skinnratt og trepanel, medan Vector var tenkt som eit sportsligare alternativ med sportsligare eksteriør og 17" hjul , sportsstolar, sportsratt ifrå Aero og alufarga panel for å nemne noko.

Arc var berre å få frå M02 og gikk ut allereie av M05, og som Paradigm seier er det ikkje so veldig monge av dei. Linear er også eit alternativ som er omtrent skrapa for utstyr (fks. var det standard med 16" stålfelg), men desse er heller ikkje so vanlig i Norge. Den absolutt mest vanlige varianten er Vector ifrå M02 og oppover. Mellom M98 og M01 var utstyrsnivåa "S", "SE", "Aero" og "Griffin". Griffin var forbeholdt bilar med V6 bensin, Aero for firarar med høgt effektuttak (230hk), medan du fikk resten av modellane som S og SE.

Saab_noob
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 16 mai 2014, 20:27
Navn: test 1
Bil: Saab 9-5 stv, 2.0T, 2004 mod

Re: Kjøp av Saab 9-5 til under 50k: Hva skal jeg se etter?

Legg inn av Saab_noob » 16 mai 2014, 21:47

Det var mye info, takk. Om jeg ikke skal ha den sprekeste er det da vector som jeg bør se etter utstyrsmessig? Må selvsagt se etter et bra eksemplar med service og oljeskift. Jeg tenker opptil kr 70.000 i pris, er det årsmodell fra 2003 som gjelder da. Mins jeg leste noe om at det var mindre problemer med det motor /olje greiene fra 2003...
Kjøpte min første Saab 20 mai 2014
2004 Saab 9-5 Vector, 2.0T, automat, stasjonsvogn,

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 937
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Kjøp av Saab 9-5 til under 50k: Hva skal jeg se etter?

Legg inn av Kato » 16 mai 2014, 22:16

Vector er et godt utgangspunkt, men selv til disse kan man få pakker med utstyr, slik som oppgradert audio etc. som det kan være verdt å holde øynene åpne for.

Modifisert, fra fabrikk montert, veivhusventilasjon som følge av oljeslamproblematikken kom først fom. 2004.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Kjøp av Saab 9-5 til under 50k: Hva skal jeg se etter?

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 mai 2014, 22:28

Kva du skal sjå etter er jo smak og behag, men personlig hadde eg sett etter en M04-> Vector om eg skulle kjøpe en 2.0t. Ellers får en noko som heiter "Vector Sport" som M05, der en fikk optikk ifrå M04/M05 Aero, det er jo en modell som passar i øvre del av det du har som budsjett.

Ellers er det som Kato seier mykje tilvalg både når det gjeld pakkar og stereo, so ikkje sjå deg blind på om det står Vector eller Arc på bakluka.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Kjøp av Saab 9-5 til under 50k: Hva skal jeg se etter?

Legg inn av Paradigm N558 » 17 mai 2014, 03:23

Har sendt deg melding forøvrig.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Saab_noob
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 16 mai 2014, 20:27
Navn: test 1
Bil: Saab 9-5 stv, 2.0T, 2004 mod

Re: Kjøp av Saab 9-5 til under 50k: Hva skal jeg se etter?

Legg inn av Saab_noob » 17 mai 2014, 07:26

Hvordan vet jeg om det er M04 eller M05, selgere på finn skriver ikke det i annonsen?
(Ikke meningen å kuppe denne tråden. Det gjelder jo det samme så tenkte det ville være dumt å lage en ny tråd om kjøp av Saab).
Kjøpte min første Saab 20 mai 2014
2004 Saab 9-5 Vector, 2.0T, automat, stasjonsvogn,

Svar