Det samme gamle spørsmålet.. verdi av bil?
Lagt inn: 14 mai 2014, 23:07
Hei. Det ser ut til at bilen min kanskje må byttes ut iløpet av sommer/høst. Spørsmålet er da; hva er den verdt? Jeg er en type som gjerne vil prise ting realistisk, og vet at selv om bilen min har hatt vanvittige påkostninger, skjønner jeg at dette omtrent har vært penger ut vinduet. Litt om bilen da.. 2,3 liter, 296 kkm, 99-modell (ikke oppgradert understell). ny lakk for 2-3 år siden, men rust har dukket opp på de mest kjente stedene.
Oppgraderinger:
motor bygd av TD-tuning (tommy D) med wössner-stempler, td04-turbo og tilhørende andre oppgraderinger. Effekt 286 hk. Denne har vel gått under 50kkm, og blitt behandlet bra mht olje osv. SELVSAGT ingen oilsludge eller reg-kjedeproblemer.
Girkasse: aero-clutch, overhalt (hva nå enn det egentlig betyr) og quaife diffbrems.
understell: Gule koni (begynner vel å dra på årene) Sachs (tror jeg) senkesett (ikke godkjent i vognkort, men papirer følger med for de som gidder). Polyforinger i bærearmer foran samt bakre lenkearm. SAS krengestag og kyllingbein. Bremser originale, men nyoverhalt ifjor (håndbrekk fungerer!)
Ostehøvelfelger med 1 år gamle dekk, 17" vinterdekk med bra mønster, men drar vel litt på årene (5 år gamle?)
kjente feil/problemer:
Litt lugging ved f.eks. bruk av cruisecontroll (antakeligvis spjellhus, nytt/overhalt følger med, har aldri giddi å bytte)
knekt "dings" på acc, som gjør at det kun enten blåser full varme eller full kulde på førerside
pixelfeil i sid
noe rust på bakskjerm, men INGEN rust på bagasjelokk (dette ble byttet ifbm lakkering)
styling både her og der, frontleppa gadd jeg ikke reparere mer så den kjøpte jeg ny, men har ikke fått montert enda. Litt småfiks må påregnes på sideskjørt (glassfiber, bør være en smal sak for en båtbygger)
Eu-godkjent i fjor så den er godkjent i ett år til. Dog bør en del ting under bilen gåes over, f.eks. bremserør.
Ellers har den vel det meste av utstyr som skinn, as-3, hengerfeste osv.
Jeg har lyst til å annonsere den som en delebil. Skjønner jo at verdien her ligger i motor og gir, samt ostehøvlene, men hvis man har en annen delebil er det nok fort mer lukrativt å bytte f.eks. acc-opplegg over i min bil for å få det ordentlig, og heller bruke den til tross for høy km. Jeg bruker naturligvis bilen hver dag, og den god å kjøre på grunn av/på tross av oppgraderingene som er gjort:) Så med noen timers egeninnsats er det fort gjort og få en tilnærmet strøken 9-5.
Grunnen til at jeg må bytte den ut er at mine fremtidsplaner innebefatter skole, og med det pendling. Bilen er ærlig talt ikke særlig lukrativ å bruke på motorvei selv om det er mulig å få den ned i 0,7 på landeveien, blir det fort over literen på mila i blandet, og gjerne 1,2 liter på mila på vinteren iflg kjørecomputer. Derfor blir det fort en nyere bil på meg, og med SVÆRT mye mindre motor/effekt:(
Noen som har noen formening om realistisk pris? Det meste om bilen står jo i prosjektforumet.. I og med at dette er en bil fullstendig uten servicehefte, ikke akkurat er uskrudd og har en heftig km-stand vil dette trekke prisen ned. Det som kanskje trekker opp er vel som nevnt tidligere motoren, girkasse, felger og andre oppgraderinger som kan være enkle å bytte over i en annen bil. Det er forøvrig fullt mulig å bruke bilen som den er i dag, dog trenger den litt tlc:) Jeg tenkte at 25 k bør være realistisk. noen tanker rundt dette?
mvh oddi
Oppgraderinger:
motor bygd av TD-tuning (tommy D) med wössner-stempler, td04-turbo og tilhørende andre oppgraderinger. Effekt 286 hk. Denne har vel gått under 50kkm, og blitt behandlet bra mht olje osv. SELVSAGT ingen oilsludge eller reg-kjedeproblemer.
Girkasse: aero-clutch, overhalt (hva nå enn det egentlig betyr) og quaife diffbrems.
understell: Gule koni (begynner vel å dra på årene) Sachs (tror jeg) senkesett (ikke godkjent i vognkort, men papirer følger med for de som gidder). Polyforinger i bærearmer foran samt bakre lenkearm. SAS krengestag og kyllingbein. Bremser originale, men nyoverhalt ifjor (håndbrekk fungerer!)
Ostehøvelfelger med 1 år gamle dekk, 17" vinterdekk med bra mønster, men drar vel litt på årene (5 år gamle?)
kjente feil/problemer:
Litt lugging ved f.eks. bruk av cruisecontroll (antakeligvis spjellhus, nytt/overhalt følger med, har aldri giddi å bytte)
knekt "dings" på acc, som gjør at det kun enten blåser full varme eller full kulde på førerside
pixelfeil i sid
noe rust på bakskjerm, men INGEN rust på bagasjelokk (dette ble byttet ifbm lakkering)
styling både her og der, frontleppa gadd jeg ikke reparere mer så den kjøpte jeg ny, men har ikke fått montert enda. Litt småfiks må påregnes på sideskjørt (glassfiber, bør være en smal sak for en båtbygger)
Eu-godkjent i fjor så den er godkjent i ett år til. Dog bør en del ting under bilen gåes over, f.eks. bremserør.
Ellers har den vel det meste av utstyr som skinn, as-3, hengerfeste osv.
Jeg har lyst til å annonsere den som en delebil. Skjønner jo at verdien her ligger i motor og gir, samt ostehøvlene, men hvis man har en annen delebil er det nok fort mer lukrativt å bytte f.eks. acc-opplegg over i min bil for å få det ordentlig, og heller bruke den til tross for høy km. Jeg bruker naturligvis bilen hver dag, og den god å kjøre på grunn av/på tross av oppgraderingene som er gjort:) Så med noen timers egeninnsats er det fort gjort og få en tilnærmet strøken 9-5.
Grunnen til at jeg må bytte den ut er at mine fremtidsplaner innebefatter skole, og med det pendling. Bilen er ærlig talt ikke særlig lukrativ å bruke på motorvei selv om det er mulig å få den ned i 0,7 på landeveien, blir det fort over literen på mila i blandet, og gjerne 1,2 liter på mila på vinteren iflg kjørecomputer. Derfor blir det fort en nyere bil på meg, og med SVÆRT mye mindre motor/effekt:(
Noen som har noen formening om realistisk pris? Det meste om bilen står jo i prosjektforumet.. I og med at dette er en bil fullstendig uten servicehefte, ikke akkurat er uskrudd og har en heftig km-stand vil dette trekke prisen ned. Det som kanskje trekker opp er vel som nevnt tidligere motoren, girkasse, felger og andre oppgraderinger som kan være enkle å bytte over i en annen bil. Det er forøvrig fullt mulig å bruke bilen som den er i dag, dog trenger den litt tlc:) Jeg tenkte at 25 k bør være realistisk. noen tanker rundt dette?
mvh oddi