Bilkjøp

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
OdinH
Innlegg: 3
Registrert: 25 jan 2015, 23:15

Bilkjøp

Legg inn av OdinH » 25 jan 2015, 23:24

Hei. som nytt medlem av STCN, håpet jeg at jeg kunne få litt hjelp. jeg skal i nærmeste fremtid foreta meg et kjøp av bil. jeg skal kjøpe meg en 9-3 sedan. jeg har sett gjennom mange annonser, og jeg tror jeg klarer å komme nærmere et valg. jeg så for meg å kjøpe en 2,2 Tid eller 2.0 Tid.

2.2 Tid er en 03 mod. Vector. km. 220 000 og ligger på en pris til rundt 50 000.
2.0 Tid er en 05 mod. arc. km 211 000 og ligger på en pris til rundt 46 000.

logisk sett fra en som ikke har kjørt Saab før, og ikke helt vet hvilke av dem som er mest sikker med tanke på problemer med, med tanke på km. stand, ser det ut som at det beste kjøpet er 2.0. Men så er det jo det med at den andre er en vector utgave.

hva mener dere at jeg skal kjøpe? håper på gode råd.

på forhånd takk!

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Bilkjøp

Legg inn av saab9000aero » 25 jan 2015, 23:36

Kjøp en bil med bensin turbo i stede. Er ikke så mye og spare på diesel.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Bilkjøp

Legg inn av 99Turbo » 26 jan 2015, 23:48

Det er vanligvis noe mer utstyr på Vector og bare setene er verd å kjøpe Vector for, det er en hel verden bedre enn setene Linear og Arc. 2,2 motoren er gammeldags med litt mer lyd og ikke så enkel å trimme som 1,9 motoren, men den er veldig momentsterk og slett ikke verst på forbruk og den tåler mye juling. 1,9 er en moderne konstruksjon som i hovedsak er ganske bra og som 2,2 også brukes av flere merker. Var litt problemer med å synkronisere turboene på de første par årene med tvinnturbo på dem. Ellers er jeg vel litt enig med tanke på bensin turbo, veldig mye morsommere å kjøre, men diesel bruker endel mindre og den er billigere å fylle også så det blir jo fort noen kr i året.

OdinH
Innlegg: 3
Registrert: 25 jan 2015, 23:15

Re: Bilkjøp

Legg inn av OdinH » 27 jan 2015, 09:27

99Turbo skrev:Det er vanligvis noe mer utstyr på Vector og bare setene er verd å kjøpe Vector for, det er en hel verden bedre enn setene Linear og Arc. 2,2 motoren er gammeldags med litt mer lyd og ikke så enkel å trimme som 1,9 motoren, men den er veldig momentsterk og slett ikke verst på forbruk og den tåler mye juling. 1,9 er en moderne konstruksjon som i hovedsak er ganske bra og som 2,2 også brukes av flere merker. Var litt problemer med å synkronisere turboene på de første par årene med tvinnturbo på dem. Ellers er jeg vel litt enig med tanke på bensin turbo, veldig mye morsommere å kjøre, men diesel bruker endel mindre og den er billigere å fylle også så det blir jo fort noen kr i året.
Tusen takk for svar, men det er en ting til jeg lurer på da. Vil 220 000 km skille seg veldig fra 211 000 km med tanke på hvor lenge den vil holde?
hvordan ville du kjøpt ut ifra den infoen jeg har gitt om de to bilene?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bilkjøp

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jan 2015, 09:34

OdinH skrev: Tusen takk for svar, men det er en ting til jeg lurer på da. Vil 220 000 km skille seg veldig fra 211 000 km med tanke på hvor lenge den vil holde?
hvordan ville du kjøpt ut ifra den infoen jeg har gitt om de to bilene?
211 og 220 kkm er jo praktisk talt det samme. Det er heller ikke primært km-stand du skal se etter når du vurderer biler som er 10 år gamle. Vedlikehold, hvor og hvordan de er brukt har mye, mye mer å si. Slik sett kan man ikke vurdere de to bilene opp mot hverandre ut ifra infoen du har oppgitt. Du bør undersøke begge to grundig, er du ikke bilkyndig selv så søk hjelp. NAF-test kan kanskje være tingen?

2,0TiD er forøvrig aldri levert på de modellene, regner med du mener 1,9?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

OdinH
Innlegg: 3
Registrert: 25 jan 2015, 23:15

Re: Bilkjøp

Legg inn av OdinH » 27 jan 2015, 14:19

Ingvar N629 skrev:
OdinH skrev: Tusen takk for svar, men det er en ting til jeg lurer på da. Vil 220 000 km skille seg veldig fra 211 000 km med tanke på hvor lenge den vil holde?
hvordan ville du kjøpt ut ifra den infoen jeg har gitt om de to bilene?
211 og 220 kkm er jo praktisk talt det samme. Det er heller ikke primært km-stand du skal se etter når du vurderer biler som er 10 år gamle. Vedlikehold, hvor og hvordan de er brukt har mye, mye mer å si. Slik sett kan man ikke vurdere de to bilene opp mot hverandre ut ifra infoen du har oppgitt. Du bør undersøke begge to grundig, er du ikke bilkyndig selv så søk hjelp. NAF-test kan kanskje være tingen?

2,0TiD er forøvrig aldri levert på de modellene, regner med du mener 1,9?
Ja jeg mener 1.9 :) har bare sett på Broom sine sider at de ikke helt skjønner hvorfor de kalte dem for 1.9 :)
skal sjekke dem nøye ut. Håper på å kunne få ned prisen og :)

Svar