Side 1 av 1

Chiptuning.

Lagt inn: 30 jan 2015, 20:12
av TheLikse
Heisann.
Noen som har erfaring med denne http://www.biltuning.no/chiptuning/saab ... -tid-120hk ??
Tenker på motormessig, forbruk, drag etc?

Re: Chiptuning.

Lagt inn: 30 jan 2015, 20:25
av Ingvar N629
Styr unna slike "powerbokser". Det er heller ikke tillitsvekkende når det skrives mer om at trimmen kan aktiveres fra mobiltelefon enn hvordan tuningen er utført.

Re: Chiptuning.

Lagt inn: 30 jan 2015, 20:30
av TheLikse
Hva annet er mer tillitsvekkende enn dette?

Re: Chiptuning.

Lagt inn: 30 jan 2015, 20:45
av Ingvar N629
TheLikse skrev:Hva annet er mer tillitsvekkende enn dette?
Det meste omtrent...

Men dette selges hos Saabforhandleren:
http://www.hirsch-performance.ch

Re: Chiptuning.

Lagt inn: 30 jan 2015, 20:47
av TheLikse
Er vel også lurt og legge i noen kroner ekstra for å være sikker på kvalitet.

Re: Chiptuning.

Lagt inn: 11 feb 2015, 12:08
av Ank77
har trim från autopower.no i min 9-3 120 hk -08. väldigt nöjd...:)

Re: Chiptuning.

Lagt inn: 11 feb 2015, 16:26
av little_e
Selv om dette skal diskuteres i trimdelen på forumet, hadde jeg gått til GDM, Hirsch, Maptun eller Nordic dersom jeg skulle trimme. Powerbox bruker man enkelt og greit ikke.

Re: Chiptuning.

Lagt inn: 20 feb 2015, 09:49
av Jørgen N237
Jeg selger selv powerbokser, og kjører dette nå i min Vectra med 1.9 150 hk motor. Her er det et hav av forskjellige muligheter, og det går på hastighet på boks, tilkoblinger og program som ligger i disse,etc.. Det er ikke verd å kjøpe kjipeste type (og da er det ikke pris jeg tenker på). Finn den med raskest prosessor, to tilkoblinger (biltuning hadde ihvertfall bare en tidligere, dette funker ikke på 1.9 Tid ihvertfall..) Finn en annen leverandør enn Biltuning, og sjekk litt rundt hvilken boks du velger.

Re: Chiptuning.

Lagt inn: 20 feb 2015, 10:04
av Ingvar N629
Powerboks brukes for å lure motorstyringen, det spiller ingen rolle hvor bra eller fancy selve boksen er. Gammeldags powerboks er blåkran, det er vel ingen som anbefaler det, eller? Skal man trimme, bør motorstyringen kalibreres om (av noen som vet hva de driver med).

Re: Chiptuning.

Lagt inn: 20 feb 2015, 10:12
av Jørgen N237
Ved tuning med våre digitale sett er utviklingen mht software også laget spesielt for å oppnå de to mål du ønsker å oppnå:
Før var det slik at en måtte velge mellom spesielle oppsett i tuning filene for å oppnå mest av det ene eller det andre.

Som kjent er det en rekke parametere som endres i en bil ved tuning. Det er ikke så enkelt som at det " bare tilføres mer diesel", så får bilen mere kraft.

Med tuningen jeg kjører med;

•Når du kjører pent, ( under 50-75 av fullt gasspådrag ) vektlegges de tuning parametere som gjør at en kjører rimeligere enn før, og som også gir mer kraft . Diesel mengden holdes noe igjen. Ved endret kjørestil kan en da spare mye drivstoff !!!
•Når en så gir mye gass, ( 75-100% av fullt gasspådrag ) da maksimeres alle parametere, herunder også diesel mengden. Mao her går en motsatt vei, og bruker mer enn før !!!

Men som Ingvar sier, jeg har ikke oversikt over akkurat hva som gjøres her.

Re: Chiptuning.

Lagt inn: 20 feb 2015, 10:46
av Ingvar N629
Det en powerboks gjør, er å endre reguleringen som original motorstyring skal utføre før den når f eks injektorer, høytrykks dieselpumpe, VNT regulering etc, og/eller å endre input til motorstyringen fra CR trykk, manifold trykk, LMM eller lignende. De enkleste manipulerer kun trykket i dieselrailen, det er vel også det vanligste. Det vil si at man går glipp av muligheten til å la motorstyringen gjøre jobben sin. Det ligger mange funksjoner inne i en slik motorstyring som i prinsipp settes ut av spill når man trimmer på denne måten. Ved rekalibrering av original motorstyring vil man beholde alle funksjoner som går på motorsikkerhet, miljø, kjørbarhet, momentberegninger herunder samarbeid med automatkasse, ESP, TCS m.m. Selvsagt er det mer jobb, men det blir bra, så sant den som utfører kalibreringen i tillegg til data har snøring på motor og vet å ta hensyn til peak sylindertrykk, eksostemperatur, turbinturtall, momentkalibreringer etc.

Det er også rimelig snodig at folk påstår at all mulig trim fungerer så bra, fordi de bruker det selv. Som bilfører vet man egentlig bare få ting: Motoren starter og går, og ryggen presses litt lenger inn i seteryggen enn før. Den jevne konsument har ikke den fjerneste idé om hva som egentlig foregår under panseret (det har forsåvidt ikke enkelte av de som lager trim heller), om utmatting av stempel, varmesig i manifolder og turbinhus (veldig morsomt på VNT-turbiner), varmeskader på ventiler og tettinger, feil beregning av motormoment når girkasse skal skifte gir etc. Dette er ting som ikke gir problemer umiddelbart, det tar tid. Ofte kan det ta lang tid. Men det kan bli veldig dyrt, og det er helt unødvendig.

Re: Chiptuning.

Lagt inn: 20 feb 2015, 15:04
av trilltrall
Facebook - eller tvilsomme lenker en blir minnet om: Det er riktig, jeg googlet etter "SSAB 9-3 1.9 TTiD tuning" eller hvilke stikkord jeg nå brukte....

Uansett på Facebook sidene mine dukket det plutselig opp en annonse for "DTK"...
http://www.biltuning.no/?utm_source=fac ... _all_users

Passe lugubert, var mitt inntrykk. Dette ble ikke bedre da jeg klikket på lenken til SAAB nederst på sida:

Der står det nemlig: - Bilmerker vi leverer chiptuning til...
http://www.saab.com/

Re: Chiptuning.

Lagt inn: 20 feb 2015, 18:28
av TiaZzz
Står respekt av å trimme jagerfly! ;)