Chiptuning.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
TheLikse
Innlegg: 6
Registrert: 30 jan 2015, 11:40

Chiptuning.

Legg inn av TheLikse » 30 jan 2015, 20:12

Heisann.
Noen som har erfaring med denne http://www.biltuning.no/chiptuning/saab ... -tid-120hk ??
Tenker på motormessig, forbruk, drag etc?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Chiptuning.

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jan 2015, 20:25

Styr unna slike "powerbokser". Det er heller ikke tillitsvekkende når det skrives mer om at trimmen kan aktiveres fra mobiltelefon enn hvordan tuningen er utført.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

TheLikse
Innlegg: 6
Registrert: 30 jan 2015, 11:40

Re: Chiptuning.

Legg inn av TheLikse » 30 jan 2015, 20:30

Hva annet er mer tillitsvekkende enn dette?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Chiptuning.

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jan 2015, 20:45

TheLikse skrev:Hva annet er mer tillitsvekkende enn dette?
Det meste omtrent...

Men dette selges hos Saabforhandleren:
http://www.hirsch-performance.ch
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

TheLikse
Innlegg: 6
Registrert: 30 jan 2015, 11:40

Re: Chiptuning.

Legg inn av TheLikse » 30 jan 2015, 20:47

Er vel også lurt og legge i noen kroner ekstra for å være sikker på kvalitet.

Ank77
Innlegg: 23
Registrert: 16 jan 2014, 14:05
Bil: Saab 9-3 1.9 Tid -08
Sted: Fredrikstad

Re: Chiptuning.

Legg inn av Ank77 » 11 feb 2015, 12:08

har trim från autopower.no i min 9-3 120 hk -08. väldigt nöjd...:)

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Chiptuning.

Legg inn av little_e » 11 feb 2015, 16:26

Selv om dette skal diskuteres i trimdelen på forumet, hadde jeg gått til GDM, Hirsch, Maptun eller Nordic dersom jeg skulle trimme. Powerbox bruker man enkelt og greit ikke.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Chiptuning.

Legg inn av Jørgen N237 » 20 feb 2015, 09:49

Jeg selger selv powerbokser, og kjører dette nå i min Vectra med 1.9 150 hk motor. Her er det et hav av forskjellige muligheter, og det går på hastighet på boks, tilkoblinger og program som ligger i disse,etc.. Det er ikke verd å kjøpe kjipeste type (og da er det ikke pris jeg tenker på). Finn den med raskest prosessor, to tilkoblinger (biltuning hadde ihvertfall bare en tidligere, dette funker ikke på 1.9 Tid ihvertfall..) Finn en annen leverandør enn Biltuning, og sjekk litt rundt hvilken boks du velger.
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Chiptuning.

Legg inn av Ingvar N629 » 20 feb 2015, 10:04

Powerboks brukes for å lure motorstyringen, det spiller ingen rolle hvor bra eller fancy selve boksen er. Gammeldags powerboks er blåkran, det er vel ingen som anbefaler det, eller? Skal man trimme, bør motorstyringen kalibreres om (av noen som vet hva de driver med).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Chiptuning.

Legg inn av Jørgen N237 » 20 feb 2015, 10:12

Ved tuning med våre digitale sett er utviklingen mht software også laget spesielt for å oppnå de to mål du ønsker å oppnå:
Før var det slik at en måtte velge mellom spesielle oppsett i tuning filene for å oppnå mest av det ene eller det andre.

Som kjent er det en rekke parametere som endres i en bil ved tuning. Det er ikke så enkelt som at det " bare tilføres mer diesel", så får bilen mere kraft.

Med tuningen jeg kjører med;

•Når du kjører pent, ( under 50-75 av fullt gasspådrag ) vektlegges de tuning parametere som gjør at en kjører rimeligere enn før, og som også gir mer kraft . Diesel mengden holdes noe igjen. Ved endret kjørestil kan en da spare mye drivstoff !!!
•Når en så gir mye gass, ( 75-100% av fullt gasspådrag ) da maksimeres alle parametere, herunder også diesel mengden. Mao her går en motsatt vei, og bruker mer enn før !!!

Men som Ingvar sier, jeg har ikke oversikt over akkurat hva som gjøres her.
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Chiptuning.

Legg inn av Ingvar N629 » 20 feb 2015, 10:46

Det en powerboks gjør, er å endre reguleringen som original motorstyring skal utføre før den når f eks injektorer, høytrykks dieselpumpe, VNT regulering etc, og/eller å endre input til motorstyringen fra CR trykk, manifold trykk, LMM eller lignende. De enkleste manipulerer kun trykket i dieselrailen, det er vel også det vanligste. Det vil si at man går glipp av muligheten til å la motorstyringen gjøre jobben sin. Det ligger mange funksjoner inne i en slik motorstyring som i prinsipp settes ut av spill når man trimmer på denne måten. Ved rekalibrering av original motorstyring vil man beholde alle funksjoner som går på motorsikkerhet, miljø, kjørbarhet, momentberegninger herunder samarbeid med automatkasse, ESP, TCS m.m. Selvsagt er det mer jobb, men det blir bra, så sant den som utfører kalibreringen i tillegg til data har snøring på motor og vet å ta hensyn til peak sylindertrykk, eksostemperatur, turbinturtall, momentkalibreringer etc.

Det er også rimelig snodig at folk påstår at all mulig trim fungerer så bra, fordi de bruker det selv. Som bilfører vet man egentlig bare få ting: Motoren starter og går, og ryggen presses litt lenger inn i seteryggen enn før. Den jevne konsument har ikke den fjerneste idé om hva som egentlig foregår under panseret (det har forsåvidt ikke enkelte av de som lager trim heller), om utmatting av stempel, varmesig i manifolder og turbinhus (veldig morsomt på VNT-turbiner), varmeskader på ventiler og tettinger, feil beregning av motormoment når girkasse skal skifte gir etc. Dette er ting som ikke gir problemer umiddelbart, det tar tid. Ofte kan det ta lang tid. Men det kan bli veldig dyrt, og det er helt unødvendig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

trilltrall
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 20 mar 2008, 16:55
Medlemsnummer: N1360
Bil: 9-3 1.9 TTiD 2011

Re: Chiptuning.

Legg inn av trilltrall » 20 feb 2015, 15:04

Facebook - eller tvilsomme lenker en blir minnet om: Det er riktig, jeg googlet etter "SSAB 9-3 1.9 TTiD tuning" eller hvilke stikkord jeg nå brukte....

Uansett på Facebook sidene mine dukket det plutselig opp en annonse for "DTK"...
http://www.biltuning.no/?utm_source=fac ... _all_users

Passe lugubert, var mitt inntrykk. Dette ble ikke bedre da jeg klikket på lenken til SAAB nederst på sida:

Der står det nemlig: - Bilmerker vi leverer chiptuning til...
http://www.saab.com/

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Chiptuning.

Legg inn av TiaZzz » 20 feb 2015, 18:28

Står respekt av å trimme jagerfly! ;)

Svar