Min neste bil, min siste SAAB? Trenger litt hjelp!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
trilltrall
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 20 mar 2008, 16:55
Medlemsnummer: N1360
Bil: 9-3 1.9 TTiD 2011

Min neste bil, min siste SAAB? Trenger litt hjelp!

Legg inn av trilltrall » 09 feb 2015, 18:44

God dagen,

Vår 9-3 2,0t MY01 motorhavarerte for 14 dager siden. Den hadde kun gått 180'000, dvs 50'-60'000 kortere enn forventet.

Spørsmålet er så, skal den nye bilen bli enda en SAAB? Hjertet banker for SAABen, men slik situasjonen er nå kan det jo være lurt å lytte til forstanden.

Og den sier meg å ta en tit på en...
* Skoda Octavia (ikke peil på type, et vanvittig mangfold)
* VW Passat (do)
* Volvo V60/V70 (163 dieselhester)

Hjertet kan også banke for en..
* Audi A4 (143 h diesel)

Men, skulle jeg nå allikevel gå for en ny SAAB, er det visse typer/modeller en bør unngå og er det andre igjen som har pontensialet til å være gode kjøp?

Jeg er vant med 150 bensinturbohester. Det som da ligger nærmest er vel en...

* 9-3 1,8t 150 hk biopower. Det er en del biopowere til salgs, til dels gunstig.
Eksempelvis denne her:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=55211859
Disse bilene finnes vel i kun Sedan utgaven? Motorene går alternativt på bensin, hva slags bensin, super?

Alternativene til bensinern er to dieselalternativer:

* 9-3 1,9 TiD med 120 hester. Disse ble vel produsert til og med 2010.
og
* 9-3 1,9 TTiD med 130 hester.

TTiD en er noe kjappere enn TiD, 10,9 sek vs 11,5 sek for 0-100 km/h
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3#Modellprogram
Bortsett fra styrke og kjapphet, det er vel også en del forskjeller hva driftssikkerhet angår?

TTiDen kan vel også chippes, Hirsch tilbyr følgende for en 2011-modell:
http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... F270006482
Hva kan sies om en Hirsch-chippet TTiD MY11 som har gått 50-70'000?
Hvor mye spenn bør en gi for en slik pakke (Linea utgave)?

Dessuten, hva slags alternativer til Hirsch finnes?

Takk for hjelpa.
Sist redigert av trilltrall den 10 feb 2015, 02:30, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jkvaase
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 29 des 2014, 18:25

Re: Min neste bil, min siste SAAB? Eller blir det Audi...?

Legg inn av jkvaase » 09 feb 2015, 20:05

Vet du noe om årsaken til motorhavariet? Har selv en Saab 9-5 2.0t, den har gått 244000 km. Den oppleves fortsatt som tight og fin. Gikk gjennom EU uten anmerkninger.

trilltrall
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 20 mar 2008, 16:55
Medlemsnummer: N1360
Bil: 9-3 1.9 TTiD 2011

Re: Min neste bil, min siste SAAB? Eller blir det Audi...?

Legg inn av trilltrall » 09 feb 2015, 21:58

Tja..... egentlig (ennå) ikke.

Symptomene: I slutten av november måtte vi gjøre vendereis etter at motorvarsellampe begynte å blinke. Vi dro sporenstraks til en Saab-forhandler. De etterfylte 2 liter olje (bilen hadde da gått 7-8000 km siden sistge oljeskift) og fikset en liten duppeditt på turboen. Deretter gikk bilen igjen som bare det. Men, vi ble også varslet om at økende oljeforbruk var et tegn på en etterhvert sviktende turbo og at vi måtte passe på oljeforbruket. Etter kanskje 1000 nye km etter siste etterfyllinga hadde jeg planer om å stikke innom verkstedet på nett.

Men dette var for sent. Midt under den siste turen startet en klikkelyd som hørtes litt alvorlig ut. Den ble da etterfulgt av en knasende lyd..... samtidig med at varsellampa gikk i rødt. Jeg fikk stoppet bilen, men dette viste seg altså å være for sent.

Jeg fikk NAF til å kjøre bilen til verkstedet. Der konstaterte de havariet. Årsaken til havariet vet de ikke, de utelukker imidlertid at det skyldtes oljenivået, det var fortsatt godt over 3 liter igjen. Den egentlige årsaken vet jeg ikke ennå, om mekanikeren har funnet ut noe mer, vet jeg faktisk ikke, har snakket med mekanikeren kun en gang hittil. Skal nok følge opp dette, skal nemlig innom for prøvekjøring....

Svar