Hva må jeg betale for en 900 Turbo?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
buffalobill421
Innlegg: 7
Registrert: 11 apr 2015, 14:26
Bil: Saab 9-3 2000

Hva må jeg betale for en 900 Turbo?

Legg inn av buffalobill421 » 14 apr 2015, 16:21

Hei,

Jeg har fått et tilbud på en Saab 900 Turbo og jeg lurer på om den er verd prisen som selger ønsker.

Bilen befinner seg i nederland og må importeres.Den koster omtrent 80.000 kroner etter engangsavgift og MVA er betalt.

Spesifikasjoner og mitt inntrykk på en skala fra en til ti:
Saab 900 Turbo (1990) To dørs coupe. kjørt 290.000 km
160 hk/16v motor som er nyoverhalt, med nye pakninger og slanger. 9/10
Interiøret er i veldig fin stand 9/10
Lakken er fin grå, med et par riper på sidene, men ellers plettfri 8/10
Det er antydning til rust, men ikke noe alvorlig eller kritisk etter det jeg kan se. 9/10
Selger har full service historikk helt tilbake til 1990, og bilen fremstår som original og meget godt tatt vare på.

Jeg har finner for tiden ikke mange biler i Norge med disse spesifikasjonene, og synes det er vanskelig og danne et grunnlag for hva en sånn bil er verd.


Takknemlig for svar :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hva må eg betale for en 900 Turbo?

Legg inn av Ingvar N629 » 14 apr 2015, 16:28

Hvis det er en Aero som ellers er godt utstyrt, og tilstanden er meget bra, så er det vel bare å kjøre på. Hvis det er rust som må sveises, så glem det. Den skal også være meget pen i forhold til kjørelengde for å forsvare prisen. Det som er helt sikkert, er at restaurering er DYRT, så skal du ha en slik bil, så må det betales enten på den ene eller den andre måten hvis man vil ha et strøkent eksemplar. Selv driver jeg og restaurerer en i utgangspunktet meget bra 900 turbo cabriolet, nivået på restaureringen har begynt å ta litt av, så denne koster meg nok nærmere det dobbelte av hva du skisserer.
Med alternativ beregning av engangsavgiften får du garantert penger igjen på disse.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

buffalobill421
Innlegg: 7
Registrert: 11 apr 2015, 14:26
Bil: Saab 9-3 2000

Re: Hva må jeg betale for en 900 Turbo?

Legg inn av buffalobill421 » 14 apr 2015, 18:07

Hei, og takk or svar.

Det er en tre-dørs coupe, 900 turbo men jeg vet ikke om den heter Aero. Den har 160hk motor og har ikke skinnseter.

Det er bare antydning til rust, Så vidt litt misfarging eller bobling under lakken. Ser ikke ut som noe dyptgående.

Brukeravatar
odin1899
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 jan 2013, 19:46
Bil: 9000 CSE '97 2.3T Anni LPG
Sted: Lier

Re: Hva må jeg betale for en 900 Turbo?

Legg inn av odin1899 » 14 apr 2015, 18:25

På en '97 9000 200hk med 220000 kilometer måtte jeg betale 50000 til staten for import, etter alternativ beregning fikk jeg ca. 38000 tilbake. Så på en 900 som er enda eldre og med mindre hester skulle jeg forvente at toll/statavgift er under 10000 etter alternativ beregning.

Saab 9000 CSE Anni '97 2,3T
Ex: Daihatsu Charade '84 RHD (solgt) - Saab 96 (demontert) - Saab 99 '70 (solgt) - Saab 96 (byttet) - Saab 96 '79 Kermit (solgt) Saab 9000 CSE '98 2,3t (solgt) Saab 9000 CSE Anni '97 2,0t (solgt)

buffalobill421
Innlegg: 7
Registrert: 11 apr 2015, 14:26
Bil: Saab 9-3 2000

Re: Hva må jeg betale for en 900 Turbo?

Legg inn av buffalobill421 » 14 apr 2015, 20:47

Ja, i følge tollvesenet sin kalkulator kommer det på ca. 12.000 kr i moms. + 15.000 i Engangsavgift. Prisen blir jo veldig høy når man tar med alle avgifter osv.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Hva må jeg betale for en 900 Turbo?

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 apr 2015, 19:30

På generel basis kan en seie at Aero alltid har 175hk. 160 og 165 er vanlig T16. Ellers fanns det nokre snikmodellar med 145hk ltt-motoren med Aero-plast. Det fanns også andre spesialmodellar i begrensa opplag med Aeroplast på (samt 175 og 185hk effekt), men det vi kallar Aero finns kun med 175hk motoren meg bekjent.

ingvild*
Innlegg: 4
Registrert: 07 sep 2015, 15:28
Navn: Ingvild Suorza Svean

Re: Hva må jeg betale for en 900 Turbo?

Legg inn av ingvild* » 07 sep 2015, 15:52

Hei!

Fikk du kjøpt deg en Saab 900 Turbo Aero? Hvis ikke har jeg en som jeg vurderer å selge.
Mørk blå med sort skinninteriør fra midten av 90-tallet. Importert fra Roma i 2008.

Ingvild *

Svar