Oljelampe

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ron
Innlegg: 4
Registrert: 03 jul 2015, 10:54
Bil: Saab 95 2,3t 2003

Oljelampe

Legg inn av Ron » 03 jul 2015, 14:39

Hei. Jeg har en Saab 95 2,3t -03mod. Onsdag so var ej på tur og oljelampa kom på etter litt hard kjøyring. Stoppet, peilet olje(ok) slo på tenning kjøyrte Check og Check OK. Kom meg heim og bilen gikk på tomgang i ca 30sek og pling so gikk alarmen igjen og lampa lyste. Er det nokken som har vært borti lignende?? Ønsker ett innspill om ka dette evt kan vere, oljepumpa er vel utelukket da hadde vel lampa lyst heile tida?? Ligger der ei sil/filter i bunnpanna som kan vere tett?? Har kjørt 13000 siden forrige service og hadde planlagt oljeskift+filter på ca 15000. Er slik stilt att dette MÅ ej klare å fikse sjøl har ikkje råd til ett dyrt verkstedopphold. Har software for å kjøre en scan(OBD) men er vel tvilsomt om ej får svar der når den viser OK på sjekken når tenninga er på??

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Oljelampe

Legg inn av Helge » 03 jul 2015, 22:02

Velkjent problem på Saab sine B2X5 motorer.
Det er 2 muligheter her.
Du kan ha flaks, og du kan ha uflaks.
Oljelampe som lyser tyder på lavt oljetrykk.
Du har sannsynligvis en tett sil. Og har du en tett sil, har du sannsynligvis oil-sludge. Google it.

Har du flaks kan du rense silen og bunnpannen og kjøre en stund til.
Har du uflaks er motoren så skadet at du vil få rådebank i nærmeste framtid.

Uansett er motoren sannsynligvis full av sludge og må på et eller annet tidspunkt byttes/overhales.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Ron
Innlegg: 4
Registrert: 03 jul 2015, 10:54
Bil: Saab 95 2,3t 2003

Re: Oljelampe

Legg inn av Ron » 12 jul 2015, 08:36

Har skifta olje og filter, so far so good. Men den som satte ihop denne bilen burde vært sett i offentlig gapestokk. Er jo klin umuligt å få ned bunnpanna uten å løsne motorfeste og løfte den opp litt på høgresida. Av med hjul,innerskjerm, ned med eksosanlegg. Tenkte ej prøver dette først. Kjøpte meg ei flaske med "Flush", men fikk advarsler fra en bekjent om å bruke det so den får stå uåpna enn so lenge. Kjem problemet igjen so flusher ej og håper på det beste. Det "kan" ha vøre oljefilteret også som var tett, ett GM som stod på skifta til Bosch. Men no e det uansett ned på 10 000 intervall med olje+filter skift. Heilt ok med 15000 intervall på dei aller fleste biler, men disse som he kjente problemer so anbefala han på verkstedet her å gå ned på 10000. Hadde han ikkje visst det han gjorde so hadde han også ligget på 15000 intervall sa han. Oljen he blitt so god etterkvart att 15000 "normalt" e heilt fint.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Oljelampe

Legg inn av Helge » 12 jul 2015, 09:19

Problemet er ikke kvaliteten på oljen. Men hvor fort den blir forurenset og mister egenskapene.
Og det skjer fortere i en B2X5-motor enn i andre motorer.
Siden du allerede har problemet ville jeg byttet på hver 5000 km.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Svar