Kjøpe Saab 9-5: Lav km.stand 2002, eller høy km.stand 2004?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
KrisNys
Innlegg: 28
Registrert: 06 des 2011, 23:43

Kjøpe Saab 9-5: Lav km.stand 2002, eller høy km.stand 2004?

Legg inn av KrisNys » 09 sep 2015, 14:32

Hei,

Jeg vurderer oppgradering fra 9000 til 9-5, og i den forbindelse tenkte jeg å høre med det allmektige forumet om hvorvidt jeg bør gå for en 2002-modell med lav km. stand, eller en 2004-modell med høy kilometerstand. 2002-modellen har litt mindre utstyr (AS1-stereo, ikke hengerfeste, etc.), mens 2004-modellen er fullspekka. Begge har god servicehistorikk og tilnærmet lik pris (ca. kr. 30.000).

Hva hadde dere gått for?


/K

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Kjøpe Saab 9-5: Lav km.stand 2002, eller høy km.stand 2004?

Legg inn av TiaZzz » 09 sep 2015, 14:56

2002-en har enten stått mye eller er blitt småkjørt. Det er ikke bra for bilen. Det er vel mer slitasje å kjøre fire-fem turer til barnehagen med kald motor enn en tur til Trondheim fra østlandet (satt litt på spissen).

Jeg hadde sett over bilene "in the flesh" og tatt den som gav best magefølelse. Er 2004-en full av rust eller vice versa så blir valget enklere. Personlig er tilstand på motor mindre viktig enn tilstand på karosseri - motorer får man tak i billig og det er overkommelig å skifte. Sveise rust og lakkering er verre.

Ellers er det slitedeler. Er dempere, bremser foringer etc. etc. slitne på en av dem? Fint utstyr som xenon og lyd som du nevner? Få mest mulig i min bok. Skrur du selv så er slitedeler mindre viktig, men de stjeler jo tid og penger de også.

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Kjøpe Saab 9-5: Lav km.stand 2002, eller høy km.stand 2004?

Legg inn av ut218 » 12 sep 2015, 06:47

Karosseri er viktig ja. Fordel med fint lite slitt interiør. For min del er lav km greiest, hvis bilene ellers virker å være i god stand. Men har du rattgiring på den nyere og soltak så blir det valgets kval. De fleste ønsker maksimalt med ekstrautstyr. Men i mitt tilfelle ville det blitt lav km forutsatt at 2002 modellen har xenon og antiskrens. I motsatt fall ville det blitt 2004. ESP er viktig.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøpe Saab 9-5: Lav km.stand 2002, eller høy km.stand 2004?

Legg inn av Ingvar N629 » 12 sep 2015, 08:47

Høy km spiller ingen rolle, kan til og med være en fordel. Det er generell tilstand som er viktig, i den sammenhengen er f eks et slitent førersete en bagatell, enkelt å reparere eller skifte og det er ikke dyrt. Alvorlige motorproblemer er dyrt hvis du ikke skrur selv. Søk på oil sludge.
Er bilen rusten, så glem den.
04 modell har den nye blokka med forbedret veivhusventilasjon. Grunn nok til å velge 2004. Dette bør være en no-brainer i min bok.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Kjøpe Saab 9-5: Lav km.stand 2002, eller høy km.stand 2004?

Legg inn av saab9000aero » 12 sep 2015, 19:58

Har vel ikke Vært nevnt hvor høy km 2004 eller hvor lav 2002 har.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Svar