ng 9-5, ekte Saab?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

ng 9-5, ekte Saab?

Legg inn av jjrckd » 03 nov 2015, 04:32

Vurderer å bytte ut konebilen ('14 XC70) for å frigjøre litt penger. Har lyst på en ng9-5 men kjenner ikke til denne utover at jeg liker utseende. Er det "ekte Saab" og hvordan er mulighetene for å hente ut "litt ekstra" fra motoren? Tilgang på deler, etc, etc.

Noen som har noen erfaringer?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: ng 9-5, ekte Saab?

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 nov 2015, 11:27

Kva folk legg i om det er en "ekte" Saab eller ei er jo veldig opp til kvar enkelt, men personlig meinar eg dette ikkje er noko mindre ekte Saab ann andre modellar som har rulla ut ifrå portane på Stallbacka dei siste 20 åra. Jovisst, den har ikkje den klassiske 16v-blokka ifrå Saab, men fks. motoren i 2.0T bygg vidare på B207-motoren som kom i M03-> 9-3.
Etter å ha eigd en slik sidan i sommar og lagt omtrent 5-6000km i den gir eg den ihvertfall tommel opp. Det er få Saabar produsert etter GM kom inn som eigar som har lignandes køyreegenskapar og køyreglede, designet er flott - spesiellt med Aero-optikk. Eg var vel ikkje so positiv til alt når bilen vart lansert, mellom anna var eg skeptisk till innredning / instrumentpanel. Det (og resten av bilen) har vakse på meg, men største ankepunktet for min del er fortsatt seta. Dei held desverre ikkje Saab-klasse desverre. Ikkje demed sagt dei er ubrukelige, men dei held rett og slett ikkje same standard som Saab har hatt på sine stolar dei siste 40 åra.

Du nemner deler, hittil har det ikkje vore noko store problem med å skaffe deler, men utvalget alternative delar er jo begrensa. Det som hittil har vore redninga for en del om Orio har vore midlertidig utseld av enkelte artiklar er bilar som står på høggeri. En må vel kanskje vere so realistisk at det kanskje ikkje bør vere einaste bilen du eig om du er avhengig av bilen til ei kvar tid. Ellers delar bilen delar med en del andre GM-produkt slik som fks. bremser og slike ting.

Ellers har en jo dette med motorar. Sidan dette er ein bil som er produsert i eit relativt lavt antal eksemplar er det desverre ikkje ein modell levrandørar av programvare står i kø for å levere til. Det finns også fem forskjellige motorar å velge på som du kanskje veit, ergo er markedet relativt smalt. Aktuelle motorar er tre bensinmotorar (firarane 1.6T/180hk og 2.0T/220hk(fåast som BioPower-variant også) samt 2.8T V6/280hk) og to dieselmotorar (2.0TiD/160hk og 2.0TTiD/190hk). Hirsch leverar program til 2.0T, 2.8T og 2.0TiD, ellers har BSR og andre mindre levrandørar som leverar programvare til "alt" også utbud til en del av motorane.
No skriv du ingenting om kva motor du tenker, men sidan du skal bytte ut en XC70 og frigjere pengar reknar eg med det er en 2.0TiD som er mest aktuell å handle. Det er også motoren det nok finns suverent flest av i Norge. Prismessig har eg sett desse frå 250-260 og oppover, 2.0T frå ca 400 og opp. 2.0TTiD ligg litt lavare enn 2.0T prismessig. 160hk dieselen er frisk sjølv i originalutførelse og med 180hk/400nm ifrå Hirsch får en nok heilt grei prestanda. Sjølv har eg en 2.0T/260hk og sopass synes eg en må ha om en vel 2.0T, botndraget er jo ganske dårlig samanligna med den gode gamle 2.3T. Men uansett vert aldri nye 9-5 heller nokon sportsbil, men den flyttar greit på seg når den fysst har kome opp i fart. Men for å oppsummere dette med med "litt ekstra"; det er nok kanskje ikkje bilen en handlar om en har planar om stor effektauke ;)

Men alt i alt - eg angrar ihvertfall ikkje på innkjøpet solongt ialle fall. Bilen har innfridd alle forventingar og hittil ikkje bydd på skuffelsar. Men eg vil nok seie at en må vere litt Saab-entusiast for å eige ein slik bil, samt legge det opp slik at det kan tålast at bilen kan stå nokre dagar i påvente av deler om ting skulle skje. Kanskje må en også vere litt aktiv å ordne delane på eiga hand og ikkje la eit verksted som kanskje ikkje har kunnskap om bilen styre løpet.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: ng 9-5, ekte Saab?

Legg inn av Ingvar N629 » 03 nov 2015, 12:11

Ekte Saab har da ikke vært laget i Trollhättan siden 1993, da de sluttet med og900. Caben gikk til 1994 fra Nystad.
Men ng9-5 er en flott bil, og jeg kunne absolutt ha eid en slik!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: ng 9-5, ekte Saab?

Legg inn av Helge » 03 nov 2015, 15:36

Skal vi se så strengt på det så finnes det vel knapt ekte biler i dag.
Det deles jo plattformer, motorer osv mellom produsentene hele tiden. ;-)
Svoger har kjøpt seg Chevrolet laget i Sør-Korea. De fleste instrumentene kommer fra 06-10 9-5.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
hacri
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 30 jun 2013, 11:57

Re: ng 9-5, ekte Saab?

Legg inn av hacri » 03 nov 2015, 20:19

Ikke bra det GM gjør med Chevrolet merket her i Europa.
Rebadget Daewoo.........
Ellers IH Scout freak...

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: ng 9-5, ekte Saab?

Legg inn av jjrckd » 04 nov 2015, 04:41

Det som fikk meg til å stusse litt var at jeg leste ett sted at det satt samme motoren i 9-5en og en Cadillac, kunne blitt veldig feil...

Tenker forøvrig på noe som dette:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true

Men etter at dama var fornuftig nok til å påpeke at vi har hund så utgår jo hele 9-5 ideen da det er dårlig med plass til hundeburet. Spørs om jeg ikke får droppe hele planen..

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: ng 9-5, ekte Saab?

Legg inn av kanonjon » 05 nov 2015, 20:35

Fabrikater idag deler jo platformer, motor og deler med hverandre hele tida, Saab var ingen untak. Vil helt klart kalle NG 9-5 en ekte Saab, samt alle de modellene som er basert på GM-platformene. Saab var en liten fabrikk som aldri hadde kapasiteten med å utvikle sine egne platformer og sette den i praksis. Saab hadde jo planer å få fart på Phoenix-platformen, men dette er en annen historie. Hva Saab gjorde, etter min mening, var at de fikk platformene fra GM og gjorde det beste ut av det, rett og slett litt Saabifisering, forbedring av eksisterende platformer.

Ingen tvil om nyere (GM) Saaber er komfortable og gode biler å kjøre. Har prøvd mange 9-5er, samt NG 9-5, og synes helt klart at de bilene falt i smak hos meg. Men jeg har ikke eid nyere Saaber, men utifra de jeg har prøvd, så har de ikke den samme magien som de gamle Saabene hadde som feks 96, 99 og OG900 har. Jeg skal være ydmyk, kan hende at jeg blir blendet av nostalgien, men bilene fra den perioden var basert på Saab sine egne platformer og ideer.
Saab er livet!

Svar