Kjøpsråd 9-5 2.2 tid

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
95-Griffin
Innlegg: 1
Registrert: 30 jun 2016, 19:46

Kjøpsråd 9-5 2.2 tid

Legg inn av 95-Griffin » 30 jun 2016, 20:22

Hei!

Ny bruker på forumet og aldri eid saab før :D Tenkte kanskje det var noen saab guruer her som kunne svare på noen spørsmål jeg har :)
Jeg har kjørt Mercedes og BMW bestandig men nå har jeg lyst til å prøve noe annet. Jeg har derfor bestemt meg for å kjøpe 9-5. Og motoren jeg er ute etter er 2.2 tid. Disse motorene har vel registerkjede og går for å være meget slitesterke?

Jeg jobber på ett lite mekonomen verksted i ei lita bygd på Østlandet, men det er jo nesten aldri noen saab'er inne for andre ting enn service.. Dette må vel bety at saab er bra biler?? :D :D

Leser en del feil om xenonlamper på 9-5. Pærer som ryker ofte og ballastene er ikke av beste sorten. Finnes det en løsning på dette slik at man ikke får problemene tilbake?

Er automatkassene i 9-5 holdbare? Hvor ofte skal de ha service?

Og generelt, er det noe man bør sjekke ekstra nøye når man skal handle 9-5?

Setter pris på og takker for innspill :)

Hilsen, snart, fersk saab eier :P

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Kjøpsråd 9-5 2.2 tid

Legg inn av arvmadla N2945 » 30 jun 2016, 21:47

Hei
Du får gode tips på denne siden, selvom den er mest vinklet på bensinutgaver.
http://9-5.se/koprad/

Det viktigste er å finne et eksemplar som er tatt vare på av noen som bryr seg om bilens ve og vel, vil jeg si. Som ikke har skippet en olje-service for en ikke gidder å stresse med det eller bruke penger på det. Så er det også en fordel om bilen er understellsbehandlet mot rust.
Xenonlyktene har vel ikke så overnaturlig mange problemer. Men om det skjer ligger som oftest problemene ved lastvinkel givere og ballaster. Men ingen av delene er så dyre at en trenger å bekymre seg så fælt over det. Et tips er å kjøpe original del om noe skulle ryke.
Fant ikke så mange 2.2TDI biler som stikker seg ut positivt med det første.
Mener at 1.9TDI motoren er like så brukbar, om ikke mer foretrukket, en 2.2TDI om en førstes velger diesel.
1.9TDI er visstnok mer villig på tuningsiden om en ønsker en noe sprekere versjon en originalen.

Fant disse etter et søk på Finn
1.9TDI FINN-kode: 77216621 FINN-kode: 76933480
2.2 TDI FINN-kode: 77966471
3.0TDI FINN-kode: 78220051, denne har noe som få har og det er ventilerte seter foran og trolig også AS3 Prestige lydpakke, 7høytalere fra Harman Kardon + sub i bagasjerom. De andre har den vanligste lydpakken AS2 7stk høytalere fra Pioner.

Om bensin og sedan er et alternativ ser ikke denne dum ut. 2.3t FINN-kode: 77488333

:)

Svar