Tråden er lagt ned.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg inn av TiaZzz » 05 apr 2017, 09:00

Hva skjedde med bunndel av b2x4, Helge? Sverget ikke du til dem for kun noen måneder siden? Skulle ikke finne på å trimme b2x5 bunndel for de var så svake.

Ytterst få verdensmestre; gå litt forsiktig i dørene. Kan jo være at man ikke vet alt.

For å komme tilbake til tråden så synes jeg den peneste reklamen er det "kidsa" driver med: en liste på en skjerm eller bakruta. Har man en hovedsponsor så kanskje man kan ha litt mer, men det blir fort rotete. Er det noe penger i sånn reklame da som gjør det verd bryderiet? Orio hadde jo vært en morsom sponsor for deg, Bent. De har jo gjort sak av å restaurere gammel 9-5 før. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]




Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg inn av Helge » 05 apr 2017, 17:59

TiaZzz skrev:Hva skjedde med bunndel av b2x4, Helge? Sverget ikke du til dem for kun noen måneder siden? Skulle ikke finne på å trimme b2x5 bunndel for de var så svake.

Ytterst få verdensmestre; gå litt forsiktig i dørene. Kan jo være at man ikke vet alt.

B2X5 bunndel er svak. Og stemplene er svakheten. Man trenger ikke verdensmestertittel for å vite det!
Og det er jo akkurat det jeg skriver. Leste du ikke innlegget mitt?

Skal du bygge ok motor på budsjett bruker man B2X4 bunndel. De tåler lett 350 hk. En slik motor bygger man for langt under 10.000kr. Men siden de begynner å bli gamle, og det ikke var solgt så mange i Norge, er de vanskelig å få tak i. Man må stort sett til Sverige for å finne dem.

Skal du bruke bruke B2X5 setter du i smidde stempler. Og evt smidde råder. Litt dyrere. Og du slipper å reise til Sverige.

Man bruker det man har råd til.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.


Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg inn av TiaZzz » 06 apr 2017, 19:00

Helge skrev: B2X5 bunndel er svak. Og stemplene er svakheten. Man trenger ikke verdensmestertittel for å vite det!
Og det er jo akkurat det jeg skriver. Leste du ikke innlegget mitt?

Skal du bygge ok motor på budsjett bruker man B2X4 bunndel. De tåler lett 350 hk. En slik motor bygger man for langt under 10.000kr. Men siden de begynner å bli gamle, og det ikke var solgt så mange i Norge, er de vanskelig å få tak i. Man må stort sett til Sverige for å finne dem.

Skal du bruke bruke B2X5 setter du i smidde stempler. Og evt smidde råder. Litt dyrere. Og du slipper å reise til Sverige.

Man bruker det man har råd til.
Nå tenkte jeg mest på blokka da, som du hårdnakket påsto måtte være b2x4 for å trimme hardt, men jeg skal ikke avspore tråden til Bent mere.


Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg inn av Ingvar N629 » 06 apr 2017, 20:57

Positiv skrev:
Positiv skrev:Kan noen si meg. Om verdiene fra open sid, er riktige?

https://www.youtube.com/watch?v=V2GHDPN ... s&index=21


.

Wow. Ser at de som har greie på dette, og leser tråden. Ikke gidder og svare, på min forespørsel. Men heldigvis har jeg fått svar, fra Sverige og Finland.
Det er jo ikke stort å si om dette. 0 i Amul, dvs du har kjørt for lite til at fueladapsjon er fullført. Øvrige verdier på tomgang sier fint lite.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan


Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg inn av Helge » 06 apr 2017, 22:25

TiaZzz skrev:Nå tenkte jeg mest på blokka da, som du hårdnakket påsto måtte være b2x4 for å trimme hardt, men jeg skal ikke avspore tråden til Bent mere.
Tja, man lærer så lenge man lever. Man gjør seg erfaringer og hører på andre. Og da kan man bytte mening.
Jeg ser ikke helt hva du vil fram til her?
Jeg har overhodet ingen problemer med å innrømme feil. Så hvis du skal "ta" meg så er jeg redd du bommer grovt og må finne deg noen andre du kan henge ut.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.


Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg inn av Ingvar N629 » 07 apr 2017, 10:43

Open sid bør etter min mening brukes med forsiktighet, da det krever en del bakgrunnsforståelse. Et kjempeverktøy ved mapping, men for sluttbruker ofte mer egnet til forvirring enn oppklaring. Sjekk av feilkoder og avlesning av ladetrykk og evt multiplikativ adapsjon er jo greit, resten setter stort sett bare griller i hodet på folk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan


Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg inn av TiaZzz » 07 apr 2017, 13:17

Da vi var ute og skremte BMW-eiere så forsøkte jeg å få opp OpenSID for å følge med på Mair og Mreq for å se om noe vandret hit eller dit. Er jo en del tips i teksten du postet også: MiFi under last. O2 mellom -/+ 800.

Låst