Tråden er lagt ned.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg inn av ut218 » 11 mai 2017, 21:11

Skal bli spennende å følge. Du blir ikke ta test med db måler før og etter hver oppgradering for å se hva som gir mest uttelling? Har jo som sagt gjort noe selv og synes nå mesteparten av støyen kommer fra bakkant av vinduskarmen Og eller vinduet. I tillegg til den litt harde romlelyden fra spesielt bakhjul og tak? Romlelyden synes jeg er vanskelig å få bort. Jeg fikk nå lagt en dynamat variant i bagasjeromsgulv og hattehylle samt en skummatte med lukket cellestruktur på undersiden av hattehylle. Dørkledningen foran ble kledd med dynamattypen, i tillegg la jeg stp gold på innsiden av dørtrekket foran. Dette var en skummatte med åpen cellestruktur. Har ikke gjort noe bak taktrekket. Og heller ikke bak dashbord eller fremre hjulbuer og heller ikke i bakdør. Mulig det kommer støy opp fra døra mellom indre og ytre stålplate. Er ikke all verdens til gummipakning på dørtrekket. Synes det blir mindre støy når jeg legger armen i vinduskarmen.
2002 9-5 Aero automat



ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg inn av ut218 » 11 mai 2017, 23:24

Har dessverre ingen bilder av det jeg har gjort. Men tenker at bakdører skal få samme behandling som framdørene. Ellers så tenker jeg å ta en db måling av bilen min, for å se hva den ligger på etterhvert. Du var forresten flink å prute.
2002 9-5 Aero automat


Brukeravatar
terjesund
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2016, 15:07
Medlemsnummer: N2959
Navn: Terje Sund
Bil: 9-3 cab M98&M99, 9-3 Aero M00
Sted: Nordland/Sortland

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg inn av terjesund » 12 mai 2017, 18:32

Positiv skrev:Da får vi fortsette.

I går, så monterte jeg opp spilleren. Og jeg demonterte slip ringen. Fant ut at det var den, som forårsaket at air bag lampa lyser. Med og koble opp tech. Slettet koden. Men når jeg kjørte med tech montert opp, startet lampa og lyse igjen. Og da så vi på diagrammet på tech`en, at grafen gikk fra 300 til 600, når jeg svingte til venstre. Så ny slip ring er bestilt. Så burde ha den, i løpet av uken. Her skal jeg passe på at ratt og slip ring, er montert i senter. Slik at jeg ikke river i stykker slip ringen, ved sving på rattet.

Bilde

Bilde
Hvor fikk du tak i ny slip ring og hva kostet det? Jeg slet nettopp av min på min blå OG9-3 da jeg skulle forsiktig lirke av rattet satt det hele som støpt, tok litt i og dermed ble det revet av ved kontakt :oops:



Brukeravatar
terjesund
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2016, 15:07
Medlemsnummer: N2959
Navn: Terje Sund
Bil: 9-3 cab M98&M99, 9-3 Aero M00
Sted: Nordland/Sortland

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg inn av terjesund » 14 mai 2017, 19:50

Positiv skrev:Det var noe dritt, Terje. Så neste gang, skrur du ikke mutteren helt ut. Bare nesten. Og så røsker i rattet. Om det trengs. :) Kjøpte ikke ny, men en brukt. Fra en kar i Latvia. Og betalte kr. 230,- inkl. frakt for den.

Om jeg ikke tar feil. Skal vel denne, passe din bil. Skal du ha en ny. Prøv og hør med Auto Elite.

http://www.ebay.com/itm/SAAB-900-9-3-AI ... SweW5U5dnD

NB. Ikke sett på tenningen. Om du da ikke allerede, har gjort det. For da begynner, srs lampa på dashbordet, og lyse. Og da må du ha en Tech e.l. for og nulle det ut. Eller starte bilen, 20 ganger. Etter hva noe sier.


Ellers så holder jeg på med å montere lys, i midtkonsollen. Ble ikke ferdig i dag. Så jeg får fortsette, i morgen. vanskelighetsgrad 1. Og knot, legger jeg på en sterk 10. :)
Hei,

Tusen takk for flotte tips. Ja, det er nok siste gangen jeg gjør det - utolig surt å ødelegge ringen med kablene. Tenker at jeg bestiller den som du tipset om. Ikke så dyrt heller og under 350 kr grensen. Hadde nok kjørt med ringen av og full alarm i srs lampen hadde du ikke tipset meg. I steden venter jeg til delen kommer.

Igjen tusen takk. :woot:

Med vennlig hilsen
Terje




ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg inn av ut218 » 16 mai 2017, 16:50

Sånn det ser ut bak taktrekket. Da er det potensiale for demping i taket. Åpen celle skum funker kanskje der? Sammen med butylplate?
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg inn av TiaZzz » 16 mai 2017, 18:11

Er veldig spent på resultatet! Støyer ikke mye selv med feit eksos og 19" i dag så det blir morsomt å få høre. Lagt det på TODO-lista for neste 9-5. ;)

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg inn av ut218 » 16 mai 2017, 18:36

Tja. Har rustfri 3 + 2,5 tom. Kjørte med 17 tom piggfritt og lå vel rundt 70db på førerplassen i 80, og 65 db midt i bilen. Veldig forskjell på støyen.minst i midten og mest ved sidevinduene. Synes motorstøyen er påtagelig også. Spesielt foran når ventilasjonen er avskrudd.
2002 9-5 Aero automat

Låst