Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg innav redturbo » 17 sep 2017, 13:58

Hvilke antirust / rusteter, grunning og lakkprodukter bruker du?

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar
Sted: Oslo

Legg innav Positiv » 18 sep 2017, 02:47

Det var det da, Tom.

Nå sliper jeg hovedsaklig delene, helt ned til stålet. Og bruker så, biltema sin rusteter. Siden man ikke kommer ned, i alle porer ved sliping. Da må man nok sandblåse. Når det gjelder hornene, gjorde jeg som nevnt. Kjøpte en liten boks, med blå hammerlakk fra biltema. Og den gule kjøpte jeg hos Jernia. Som er et produkt fra Quick. (Dette er samme lakken, som ble benyttet på tennkassett, topdeksel, olje påfyllingslokk, deksel manifold, batteri kasse, deksel til beholderen for kjølevann, øvre høyre motorfeste og krengningstaget.) Dette påførte jeg, med små hobby pensler. Som jeg kjøpte hos Europris. Pensel settet, finner man i hobby avdelingen. Har brukt hammerlakk på bla.a. bremse kalibrere, gjentatte ganger tidligere. Og det er både holdbart, å skudd sikkert.

Ved bruk av spray. Som ble benyttet, på alle dekslene i motorrommet. Kjøpte jeg lakk og plast grunning fra Billakkspesialisten. Har pusset en del deler, i motorrommet. Eller skal vi si alt, som pusses kan. :) Og så benyttet jeg meg av Mother og Autosol, ved polering av delene. Og om det skulle komme, noe rust i ettertid. Blir det å ha på klarlakk. Biltema sin klarlakk, på deler som det ikke er mye varmegang i. Ellers så blir det, to komponent klarlakk fra Billakkspesialisten. Men bank i bordet. Det har ikke kommet noen rust dannelser, på de slipte delene i motorrommet. Foruten Krengning staget. Her har det kommet, noe overflate rust. Så får fjerne det, kommende vinter. Finpusse staget igjen. Så ha på biltema sin klarlakk. Som igjen, blir våt pusset med 3000 til 5000 papir. Får se, hva som gir best resultat. Og så avslutte med polering.

Når det gjelder bilens understell. Har det ikke vært noe særlig, med rust og fjerne. Ingen hull, men kun noe overflate rust. Da brukte jeg drill, med stålbørster. Så rust eter og bengalakk. Før jeg penslet på, med understellsbehandling. Har igjen med å pusse og understellsbehandle, mellom fremre og bakre bærebro. Skal ta det til våren. Når jeg lakkerte bilen, så hadde jeg av kanal skjørtene. Og det så, meget bra ut for rust.

Dette er når jeg satte inn, den nye motoren. Som var i månedsskiftet, september/oktober i fjor. Har kun pusset trykkrøret, og krengning staget siden da. Og polert opp delene i våres.

Som man ser av bildene. Er det rust på låsemekanismen til panseret. Så skal demontere og pusse de opp.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Ble vel noe mer info. enn hva du forespurte. :)

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar

Legg innav Positiv » 21 sep 2017, 21:00

Går stort sett i den, teoretiske biten om dagen. Og da tenker jeg på, start/stopp mm. Har det rimelig, for meg nå. Med hvordan jeg skal, montere delene. Foruten GPS enheten. Den har jeg så langt, ikke sett så nøye på enda. Er forøvrig i dialog med Easyguard. Hvor jeg får rabatt, ved å kjøpe alle de delene jeg trenger, fra dem. Som vises til nedenfor.

Bilde

Keyless go PKE car alarm system with shock sensor remote engine start function. Er ikke sikkert det blir fjern kontrollen, som vist på bildet. Da det er flere, og velge imellom.

Bilde

Immobilizer bypass module. Hvor jeg også har bestilt en ny nøkkel. Som legges i boksen med chipsen.

Bilde

Bilde

Window closer module. Hvor man bla.a. ikke trenger og heve/senke rutene. Da det gjøres automatisk når man lukker dørene. Eller styres fra fjern kontrollen.

Bilde

GPS tracker.

Bilde

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar

Legg innav Positiv » 22 sep 2017, 17:03

Tok en nærmere titt på ruten jeg kjøpte meg, for en tid tilbake. For og se om begge rutene, har samme betegnelser. Dritt og sette inn ruten jeg anskaffet. Og så viser det seg, at den har en annen nyanse. Ruter kommer vel stort sett i klar, grønn, blå og brun skjær. Vel, som man ser av bildene, er de like. Kjøpte forøvrig ruten, fra en my01 bil.

Bilde

Bilde

Og som man ser, må ruten som sitter på bilen nå, skiftes ut.

Bilde

Mens den som skal monteres inn. Er i så god stand som det går an, og få en brukt rute.

Bilde

Bilde

Tok en vask av bilen i dag. For og fjerne insekter. Etter å ha vært en tur, til Sverige i går.

Bilde
Sist redigert av Positiv den 22 sep 2017, 18:54, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar

Legg innav Positiv » 22 sep 2017, 18:54

Skal snart parkere bilen, for vinteren. Så tar noen ekstra bilder, av bilen. Slik at vi har noe og kose oss med, gjennom vinteren. :)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
TiaZzz
STCN Styret
STCN Styret
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY02 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Legg innav TiaZzz » 23 sep 2017, 00:02

Har du tenkt å kvitte deg helt med nøkkelen? Jeg ante ikke at det solgtes slike kits engang. Spenstig – som så mye annet i tråden, såklart. :)

I WIS er det en laaaang liste med gjøremål for å ta ut og sette inn bakruta. Har du sett den?

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar

Legg innav Positiv » 23 sep 2017, 00:41

Hei Mathias!

Når jeg kjøpte bilen. Så fulgte det med to nøkler. Men det viste seg, at det kun er en som fungerer. Derfor vil jeg ha den i reserve. For å kunne komme inn i bilen. Om jeg skulle få et eller annen form, for el. problem. Kan legge kun chipsen i bypass modulen. Men det blir bedre, med en nøkkel. Enklere og feste.

Jo da. Kjøpt nøkkelen via ebay. For slikk og ingenting.

http://www.ebay.com/itm/3-Buttons-Smart ... 2749.l2649

Ja har sett på wis 3.0 Og det er 23 punkter både for å ta ut, og sette inn igjen ruten.

Men velger å gjøre kort prosess. med og knuse den. Rute knuseren er i hus. Så får se om jeg gjør det, før vinterlagringen. Eller til våren igjen. Får en til, å holde et teppe fra gulvet, og opp mot taket. Dekker ruten innvendig, med maskeringsteip. For at det ikke skal bli, så mange biter. Teiper så en del av et dusjforheng på utsiden over ruten. Tar så sats, og kliner til. :) Har gjort dette før. Så det skal gå greit. Har studert rute karmen. Og det er ikke så lett og løsne ruten, uten å ripe opp lakken.

Brukeravatar
Vesto
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar Stokbak
Bil: Niofemma
Sted: Trondheim, Hommelvik

Legg innav Vesto » 23 sep 2017, 07:16

" Rute knuseren er i hus."

Du har tatt inn hammeren fra boden? :)
Jeep Patriot 2009 :oops:
Motorsykkelløs
Mercedes Vito 116 2011 mod

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar

Legg innav Positiv » 23 sep 2017, 08:41

Nei da Vegar. Her går vi faglig til verks. :) Ved bruk av en, eventuell hammer. Måtte man også, ha benyttet en dor. Eller så får man fort en bjong reaksjon. Med at man har hammeren i hånden. Og den kommer i retur, uten og knuse ruten. For man prøver jo først med noe krefter, og så noe mer. Frem til ruten knuser.

Bilde

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar

Legg innav Positiv » 25 sep 2017, 19:42

Hei Mathias!

Ser nå i etterkant. At jeg ga deg et dårlig svar, på spørsmålet ditt, beklager. Ja det stemmer at bilen, skal bli nøkkel fri. Da det er sentral lås på bilen. Så er det vel kun tenninga, hvor man benytter seg av nøkkel i dag. Vil fjerne låse sylinderen. Ellers så får jeg ikke montert start/stopp knappen, i det eksisterende dekselet, hvor sensoren til chipsen i nøkkelen sitter. kobler opp start/stopp systemet, i det eksisterende ledningsnettet. Så om man skulle ønske å benytte seg av nøkkel, på et senere tidspunkt. Er det kun og sette tilbake, låse sylinderen for tenningen.

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar

Legg innav Positiv » 26 sep 2017, 16:31

Da var jeg innom (FairMont) min lokale skinnmaker. Og kjøpte nappaskinn. Så da blir det å pusse ned dekslene. Og så bruke en dremel. Slik at jeg får slipt ned bla.a. åpningen for hendlene, og ellers diverse kanter. Så jeg får montert sammen dekslene igjen.

Ser ut som samme type skinn, som er i den øvre og nedre delen av rattet.

Bilde

Mitt deksel.

Bilde

Ikke mine deksler.

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar

Legg innav Positiv » 27 sep 2017, 21:15

Monterte opp solbrille holderen i dag. Og synes resultatet, ble såpass bra. At jeg har bestilt en til, og ha på den andre siden. Satser på at det er noen år, til at jeg trenger håndtakene. :lol: Men som man ser, ved håndtakene. Er tak trekket, noe ujevnt montert opp ved lista. [-X Skal rette på dette kommende vår. Da jeg skal, isolere taket med Dynamat. Og trekket må ned igjen. Tak trekket er fra, en 07 mod. Og det ble montert opp, sammen med resten av interiøret. Da jeg var i Sverige, ved kjøp av interiøret. Var mye som skulle gjøres, over de to dagene jeg var der. En annen ting. Er at led lyset, som er under list på dørene, er for korte. [-X Så har liggende 4 stk. led lys. Som dekker hele lista under. Vil også bli gjort til våren.

Bilde

Bilde

Så har jeg bestilt led lys pærer, til taket i bagasjerommet. De vil bli satt inn, når jeg mottar de. Og ikke til våren. :)

Bilde

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar

Legg innav Positiv » 29 sep 2017, 08:15

Sjekket oljetrykket på 80 grader, ved 2000 omdreininger i går. Og den ligger på 3.4 bar.

Grunnet vinklingen på kameraet, viser bildet 2000 omdreininger. Men den er noe under. Ikke lett og holde foten på gass pedalen stødig, på 2000 omdreininger ved 80 grader. :)

Bilde

Brukeravatar
TiaZzz
STCN Styret
STCN Styret
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY02 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Legg innav TiaZzz » 29 sep 2017, 17:19

Hva er det der bilde av? Girstangkula?

Gå tilbake til «Saab Annet»