Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
TiaZzz
STCN Styret
STCN Styret
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY02 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg innav TiaZzz » 26 jul 2017, 23:36

:D Venter i spenning.

Hva synes söta bror om bilen da, bent?

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Legg innav TurboTrykk » 27 jul 2017, 14:54

Gratulerer med smooth running bil :) Godt å høre den endelig går like godt som den ser ut. Du har gjort en knalljobb, og det er kjekt å lese om prosessen for å få det resultatet du har oppnådd. Ikke at jeg kommenterer oftest, men jeg leser alle nye innlegg :)
9000 2.0t CSE -97 Jubileum - Bruksbil
Honda Accord 1,6 1978 - Veteranbil
9000 2.3t CSE -95 - Skrotet
Chevy G20 6.2D Ambulanse - Solgt

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar
Sted: Oslo

Legg innav Positiv » 27 jul 2017, 22:20

TiaZzz skrev::D Venter i spenning.

Hva synes söta bror om bilen da, bent?

Etter hva jeg forsto. Så hadde de ikke sett noe liknende, av en 9-5. Satser på, at det var positivt ment. :)

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar

Legg innav Positiv » 27 jul 2017, 22:55

TurboTrykk skrev:Gratulerer med smooth running bil :) Godt å høre den endelig går like godt som den ser ut. Du har gjort en knalljobb, og det er kjekt å lese om prosessen for å få det resultatet du har oppnådd. Ikke at jeg kommenterer oftest, men jeg leser alle nye innlegg :)

Takk for den, Chris. Nå skal det også sies. At hva jeg har gjort med bilen. Er noe de fleste kan gjøre. Med litt penger, og vilje til og få ting gjennomført. Selv om det, kan ta flere år, under enkle forhold.

Nå er det vel du, og et par andre, som har kommentert mest, av hva jeg har gjort med bilen. Men nå er det vel ikke noen kultur, på dette forumet. Med å kommentere, stort sett annet, enn tekniske spørsmål. Så enten, er det ingen i Norge, som har Saab prosjekter. Eller så gidder de ikke, å legge ut med, hva de gjør her.

Takk igjen Chris. :)
Sist redigert av Positiv den 28 jul 2017, 05:15, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar

Legg innav Positiv » 28 jul 2017, 00:00

Får ta bladet, fra munnen. Og gi Dere, en noe mer konstruktiv oppdatering, vedrørende emner fusk.

Reiste som sagt til Maptun sist onsdag. Avreise var klokken 04.20. Og etter et par stopp på veien. Ankom jeg Maptun klokken 08.55 Hvor jeg fikk en hyggelig velkomst, av PA.

Bilde

Bilde

PA startet med og sjekke ut, om det var noen luft lekkasjer. Og det var lekkasjer, flere steder. Bla.a. ved koplinger, og ved flensen på avlastningsventilen. Sjekket ikke selv ut, om det var noen lekkasjer. Da jeg ble av andre orientert, om at problemet ikke lå der. Men at det var et tuning problem. Men PA fikk det tett. Og så ble det montering av diverse utstyr. Noe PA, har gjort flere ganger tidligere. Så dette foregikk, på en enkel og profesjonell måte. Men ting, tar sin tid. PA starte klokken 09.30 og holdt på frem til lunsj som var klokken 12.15. Da fikk jeg låne en bil. Hvor jeg reiste, for og få i meg noe mat.

Klokken 12.45 kom Fredrik. Og satte i gang med og finne, en løsning på problemet. Nå hadde jeg i utgangspunktet, det samme programmet. Som Maptun har brukt, på tusenvis av biler. Og fått flere oppdateringer, via nett. Men av en, eller annen grunn. Fungerte ikke programmene, for meg. Så han måtte justere, og flytte på diverse verdier. For å få motoren, til og gå som den skal.

Her er noen bilder. Bla.a. av grafer under veis. Når Fredrik startet. Gikk en av grafene, som skal ha en rett kurve, i sikksakk.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Det ble satt på, en ny Avlastningsventil. Og et sports luftfilter. Hvor man også gjorde det slik, at luftfilter boksen, ble mer mottakelig for luft.

Bilde

Har lagt ut en filmsnut. På hvor man ser, noe av prosessen. Som tok mer enn tre timer, å gjennomføre. Så nå skal jeg ha, 285 hk og 435 nm.

https://www.youtube.com/watch?v=OmO0Cf6 ... Dvxc6VHqnC

Så var det, å demontere utstyret. Hvor jeg også tok, en vask av bilen. For og fjerne døde innsekter mm. Forlot Maptun kl. 17.45 Og var hjemme kl. 21.30 Tok en lik vask, i dag.

En stor takk, til Fredrik og PA. For en trivelig, og informativ opplevelse. :)
Sist redigert av Positiv den 29 jul 2017, 13:59, redigert 5 ganger totalt.

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar

Legg innav Positiv » 28 jul 2017, 00:07

Kommende lørdag. Blir det og legge isolasjon, i passasjerdøra. Samt montere opp, forsterkeren å kjørelys. Fikk RCA kablene i dag. Så da har jeg det jeg trenger, for montering av forsterkeren.

Brukeravatar
TiaZzz
STCN Styret
STCN Styret
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY02 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Legg innav TiaZzz » 28 jul 2017, 00:25

Var jo nesten godt å høre at det ikke bare var en liten fillefeil som gav hakkingen. Sa de noe om hva de justerte på? Du nevnte vel tidligere at bilen gikk litt for magert?

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar

Legg innav Positiv » 28 jul 2017, 00:37

Det var flere ting, med programmet jeg hadde. Som gjorde det slik, at motoren ikke gikk, som den skulle. Fredrik holdt på i flere timer, med å få ting på stell. Jeg spurte også han, om hva det var. Men det var, noe uvisst. Kunne være seg, at bensintrykkregulatoren, ga 3.4 bar og ikke 3.5 bar. Eller bensin pumpen, osv.

Jeg satt ved hans side, under hele jobben. Og slik han hold på. Så var det ikke tvil, om at han viste, hva han holdt på med. Er vist utdannet data ingeniør. Og har jobbet med trimming, i mer enn 20 år. Var gøy og se på, hvordan en proff jobbet, på emnet. :)

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: Saab 9-5 Aero (MY05)
Sted: Grimstad

Legg innav Birger N372 » 28 jul 2017, 11:23

Deilig å endelig finne ut av ting :) Lykke til videre.

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar

Legg innav Positiv » 28 jul 2017, 13:26

Ja, du sier noe, Birger. Denne satt langt inne. Hvor Fredrik måtte lage, et helt nytt program. Vi kom også til en overensstemmelse. Som begge parter, er fornøyd med. Slik at jeg nå kan legge, denne saken bak meg. Som har vært, et langt lerret å bleke.

Så får du ha takk for din uttalelse, om videre fremdrift. :)

Gå tilbake til «Saab Annet»