Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer




Brukeravatar
TiaZzz
STCN Styret
STCN Styret
Innlegg: 1389
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY02 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg innav TiaZzz » 12 aug 2017, 02:39

Lekkert Bent!

Noen av oss må nødreparere, mens andre perfeksjonerer. :D

Veldig spent på resultatet.

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 563
Registrert: 03 jan 2014, 22:18
Sted: Oslo

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg innav Positiv » 12 aug 2017, 03:25

Det kommer seg, Mathias. Ut i fra hva jeg har erfart, så langt. Vil jeg si at isolering, av bak luka. Er den mest hørbare forandringen. Enda jeg ikke er ferdig isolert. Får avslutte senere i dag. Ellers så har jeg tenkt noe mer, vedrørende utskifting, av ruta i bak luka. Og etter og ha, vurdert emnet noe nærmere. Tror jeg at jeg vil prøve, og slipe ruta først. Har ikke tenkt, tanken så langt. Da jeg har en meget, pen rute liggende. Burde vel ha vurdert dette noe tidligere. Men noen ganger, ser man ikke skogen, for bare trær. Og alt for mange Saab relaterte ting, surrende rundt i hodet. :)

Tenker og kjøpe dette kittet. Som kun koster i underkant av kr. 60,- Kan ikke gjøre mye galt da, med og prøve dette ut.

Bilde


Var forøvrig ute, og kjørte en 15 mil i går. Og alt fungerer, som det skal. I starten etter og ha byttet motor, så var det noe olje forbruk. Men nå har jeg, kjørt en 90 mil, og ikke noe forbruk. Regner med at motoren har stått en stund, før jeg fikk den. Og da er det vel, de nedre ringene på stemplene, som har satt seg noe.

Tok også en rask polish i går. Med følgende produkt.

Bilde


Har fått med meg, at du hadde problemer med en slange, til bensin pumpen i Polen. Og det var da enda godt, at det ordnet seg, så enkelt. Har hørt, at det er ikke så rent sjeldent, at den slangen ryker. Når man setter inn, en uoriginal slange.





Brukeravatar
Vesto
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 801
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar Stokbak
Bil: Niofemma
Sted: Trondheim, Hommelvik

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg innav Vesto » 16 aug 2017, 20:50

Skal si du står på!
Jeep Patriot 2009 :oops:
Motorsykkelløs
Mercedes Vito 116 2011 mod

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 563
Registrert: 03 jan 2014, 22:18
Sted: Oslo

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg innav Positiv » 18 aug 2017, 09:21

Tja. Alt er relativt, Vegar. Det går i rykk og napp. Har for det meste, kun benyttet meg av bilen, de siste ukene. Men til helgen, så tenker jeg å demontere, horn med braket. For pussing og lakkering. Delene blir lakkert med samme, blå og gul farge. Som er i motorrommet. Blir kun den, ytre ringen på hornene, som får gul farge.

Og som du ser. Er det skrapet av, noe rød lakk, ved festene til braketten. Hvor jeg skal, pusse områdene. Og få på ny lakk.

Bilde

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 563
Registrert: 03 jan 2014, 22:18
Sted: Oslo

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg innav Positiv » 24 aug 2017, 09:30

Da har jeg anskaffet meg, et strøkent sikkerhetsgitter. Som skal lakkeres sort.


Bilde

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 639
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg innav redturbo » 24 aug 2017, 13:33

Interessant å følge denne tråden og de ærlige erfaringene!

Kunne du legge ut link til glasspolerings-settet du kjøpte, var det med nok polish der, eller hva bruker du?

Fukt i vognbunnen bør unnslippe oppover og ikke holdes nede av et damptett materiale.
Derfor er nok den originale isolasjonen ganske porøs, ulempen er dog at den også blir ganske våt.
Hvordan er egenskapene til isolasjonen du har brukt der og hvilke tanker har du gjort deg?

Vedr. støy og noen teoretiske betrakninger: Plane flater formidler lyd fordi de vibrerer. Derav asfaltmatter på deler av platen slik at den blir tung og vibrasjonen blir langsommere, dvs. den formidler lavere frekvens mens de lysere lydene undertrykkes.
Tynt og lett stoff som er flatt vil minske de midlere/høyere frekvensene.

Såkalt "hvit støy" (som i noen grad vindbrus) er sammensatt av mange frekvenser.
Vi er særlig førlsomme for de midlere frekvensene der stemmens nivå er.
Lydmåling med deciBel-måler er litt spesielt fordi 3 dB dobling av lyd fordi skalaen er logaritmisk.
Ørets hørekurve / frekvenskurve er også varierer også med lydnivået.
I sum kan derfor opplevd støy være ganske forskjellig fra en enklere teknisk måling. Virkelig støymåling benytter svært teknisk avansert utstyr.
Særlig enteressant er moderne bruk av mikrofoner i bilen og mot-lyd som skaper "falskt" inntrykk av stillhet. Det muliggjøres med små enheter som yter svært kraftig dataprosessering i sanntid.

I utgangspunktet har de lite for seg å isolere buede eller profilerte flate fordi de er stive.
Biler originalt har derfor primært støydempingsmateriale på ganske flate plater.
Jeg antar at det er lite å hente støymessig på å isolere dørens vindusrammer. Der er nok lydgjennomgangen via gummilistene langt større.

Dekkrumling formidlet fra store stive flater slik som brede lavprofildekk er vanskelig å hindre i en eldre konstruksjon som ikke er laget for det. Vibrasjonen/lyden absorberes noe gjennom foringer og ved å gjøre disse stivere for å håndtere mer forsert kjøring vil det også teoretisk sett bli endringer i overført lyd.

Som du er inne på så vil stillhet fra et sted gjøre at annen lyd blir mer fremtredende.
Jeg vil gjetter på at 9-5' ens svake vindstøypunkt, lik mange andre biler, er kantene på A-stolpene, speilene, og dørenes bakkanter. De siste er svært nær øret og burde generelt fått mer oppmerksomhet i konstruksjonen synes jeg.
Underlig nok har få biler ytre tetting som hindrer luftvirvler inn ved dørenes bakkanter.

Brukeravatar
TiaZzz
STCN Styret
STCN Styret
Innlegg: 1389
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY02 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg innav TiaZzz » 25 aug 2017, 08:18

Stivhet hjelper nok, men stål er uniformt og man treffer egenresonanser. På SAAB festivalen 2015 (mener jeg) så viste jo NEVS en NG9-3 som de brukte som høyttaler. Satt en driver under bilen og brukte karosseriet som membran. Der var dempematter fjernet, naturlig nok, men det legges jo inn mye falser og stemples inn "øyer" for å ikke få store flater primært for styrkens skyld, ikke støy.

Alt uniformt materiale har egenresonanser og beste trikset for å redusere effekten av disse er å laminere med noe med en annen frekvens. Det Bent gjør her er jo akkurat det, og akkurat det produsentene gjør på de flatene som er plagsomme. Selv om effekten vil være liten i flere tilfeller så hjelper det til.

Ang. turbulens i skjøter rundt dørene så kunne det vært interessant å satt på en silikonlist ala det man har under glassdører på dusjnisjer på dørene i bilen. Når dørene er lukket så ligger listen slik at den tetter gapet. Satt man listen på fremsiden av døren så ville den ikke være så skjemmende heller.

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 563
Registrert: 03 jan 2014, 22:18
Sted: Oslo

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg innav Positiv » 25 aug 2017, 23:53

Hyggelig og høre, at du finner det interessant og følge tråden, Tom.

Selvfølgelig kan jeg sende deg link, til glass rep. produktet. I henhold til nedenstående link. Er dette det rimeligste kjøpet av produktet, jeg kunne finne til deg.

http://www.ebay.com/itm/7PCS-Glass-Scra ... 0005.m1851


Se på linkene under. Om hvordan du kan gå frem, ved bruk av produktet.

https://www.youtube.com/watch?v=GybSUfQyam8&t=12s

https://www.youtube.com/watch?v=JErQ72NH4jA


Kjøpte selv ikke produktet. Etter og ha sett nærmere, på ruten i luka. Som jeg gjorde, ved isoleringen. Og det er ikke lett, å fjerne feste lim, uten og skrape opp lakken.

Har kjøpt de to første, hvorav bildene viser. Men det blir nok, å knuse ruten. Så derfor har jeg bestilt meg, en rute knuser.

Bilde

Bilde

Bilde


Vanskelig og ha noen formening om resultatet, av isoleringen isolert sett. Da det er lagt isolasjon, i hele bunnen av bagasjerommet. Men at det har hjulpet mot støy. Er nå helt sikkert. Men det er viktig og få med, at da inkluderer jeg også bakluken. Ser den med at en enkel db måler, har lite for seg. Derfor skrinla jeg bruken, av den ideen raskt. Med den enkle, db måleren jeg har kjøpt meg. Som du sier, må man vel ha pro. utstyr. For og få riktig resultat, ut i fra målinger. Så bruker kun, mine egne sanser. Og da merker jeg totalt sett, mindre støy. Og da igjen er også bilen, mer kompakt og føre.

Mye fine ord og henstillinger, til hvor man burde legge isolasjon etc. Nå tar jeg en Chip Foose (produsent av dynamap, og programmet overhaling) Hvor jeg legge hovedsaklig, isolasjon i hele bilen. Sikkert gitte områder, som det ikke trengs og legges. Men det gir en indre ro, med og legge overalt. Men ser den med og legge i vinduskarmene, som i utgangspunktet lite nyttig. Men tok meg ti minutter pr. dør. Så legger vel ikke i mye energi, vedrørende det. Kommende vår, vil jeg også legge isolasjon, i tak og A/B stolpene. Om det blir noe mer, får jeg ta til vurdering gjennom vinteren.

Vil ikke si at det er, nevneverdig vindstøy nå. Det er dekk støy. Som man hører, i en viss grad. Har følgende understell. Bilstein B8 dempere, og eibach fjærer. Her er man igjen, avhengig av underlaget. Ved ny asfalt, hører man knapt noe. Så er det montert opp powerflex foringer, alle de steder, hvor hvor det er mulig.

Felger: Zito WP111
Goodyear: 235x35/19"
108x5
Et 40 8.5"
Hub 73.1
Slingre bolter.


Gå tilbake til «Saab Annet»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Baidu [Spider]