Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
TiaZzz
STCN Styret
STCN Styret
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY02 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg innav TiaZzz » 29 aug 2017, 09:10

Lekkert det gitteret. Hvor plukka du opp det? Jeg har et sånt nett på rull, men tar det nesten aldri ned så like greit å skaffe noe mer permanent.

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar
Sted: Oslo

Legg innav Positiv » 29 aug 2017, 13:51

Skal vi se, Mathias. Kjøpte gitteret via Finn.no. For kun kr. 300,- Så da var investeringen så lav. At jeg ville prøve det ut. Og ja. Jeg synes det gjør seg, med å skille bagasjerommet, fra kupeen. For har jeg hund, nei. Laster jeg inn varer, slik at gitteret trengs, Nei. Kun for utsendes sin skyld, ja. :)

Her har du noen alternativer, Mathias.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... e=99918631

http://www.ebay.com/itm/Dog-Guard-Saab- ... SwCotZncoE

https://www.hundepoter.no/products/saab ... g-med-2010

http://dogguardsrus.co.uk/Custom-Made-D ... 99-to-2005

http://www.ebay.com/itm/Adjustable-Tube ... Swk9dZoAe6

http://www.ebay.com/itm/HEAVY-DUTY-DOG- ... SwaeRZJzmW

Brukeravatar
Vesto
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar Stokbak
Bil: Niofemma
Sted: Trondheim, Hommelvik

Legg innav Vesto » 03 sep 2017, 17:40

Det brukes litt penger på slipeskiver og pussepapir forstår jeg...
Jeep Patriot 2009 :oops:
Motorsykkelløs
Mercedes Vito 116 2011 mod

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar

Legg innav Positiv » 03 sep 2017, 20:51

Neida Vegar. Brukte diverse, som jeg har liggende. Satte først inn brakettene, med malingfjerner over natten. Så skrapet jeg, av lakken. Brukte så et, sliperull sett. Noe som tok sin tid. Da det måtte slipes en god del, for og få bort rusten. Var ikke så lett, og få bort rust i kriker og kroker. Men ble til slutt så bra, at jeg avsluttet med og legge på to lag, med rust eter. Som ikke er gjort, ved siste vedlagte bilde. Rust eteren blir bla.a. benyttet, som grunning. Skulle ha lakkert delene, i løpet av helgen. Men fikk ikke tid. Så får se, om jeg ikke kan få gjort det, i morgen. Brakettene blir blå. Og metall delene på hornet, i gult. Samme farger som er benyttet, i motorrommet.

Sliperull settet.

Bilde

Så må jeg, ta tak i Bimmeren. Da det er en del å gjøre, i motorrommet. Lekker kun noe kjøleveske, fra termostat huset. Men har kjøpt inn flere deler, når jeg først er i gang. Som bytte av olje med filter, veivhusventilasjonen, regulator dynamo, løpehjul, reimer, servoolje beholder med olje, termostat, termostat hus i aluminium, vannpumpe, vann slanger. Og så fungerer ikke, en av el. rutene, som den skal. Slik at her må jeg, kjøpe et rep. sett. Har ikke skrudd, på denne motoren tidligere. Så her har vi, en ny utfordring. :) Ja, så blir det å bruke clay, med påfølgende polering. For klargjøring til kommende vinter.

.

Brukeravatar
Vesto
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar Stokbak
Bil: Niofemma
Sted: Trondheim, Hommelvik

Legg innav Vesto » 04 sep 2017, 19:13

Hehe, er bare veldig imponert over den sansen for detaljer du har!
Jeep Patriot 2009 :oops:
Motorsykkelløs
Mercedes Vito 116 2011 mod

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Legg innav TurboTrykk » 05 sep 2017, 18:39

Trodde en stund den ikke kunne bli bedre, men jaggu tok jeg feil. Bilen er blitt griselekker:) Du har virkelig gjort en knallbra jobb! Sansen for detaljer er imponerende! :)
9000 2.0t CSE -97 Jubileum - Bruksbil
Honda Accord 1,6 1978 - Veteranbil
9000 2.3t CSE -95 - Skrotet
Chevy G20 6.2D Ambulanse - Solgt

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar

Legg innav Positiv » 05 sep 2017, 23:28

Ja, så feil kan man ta, Chris. :) Ellers så er det hyggelig, at du setter pris på innsatsen. Takker

Har ikke vært enkelt, med og bestemme seg. For hvilke farger jeg skal benytte, vedrørende hornene, med braketter. Så prøver ut med gule horn, og blå braketter. Er samme fargene, som er benyttet i motorrommet. Blir det for grelt. Gjør jeg det om igjen, til våren. Må bare prøve. Da jeg finner å lakke de i sort, blir noe vel kjedelig. Skulle jeg komme over, noen større bremser. Vil bremse kalibrene, også bli lakkert i gult.

Har pusset hornene, og lakkert med to strøk. Skal legge på to strøk til. Så blir delene pusset med sandpapir. Før jeg legger på, et lag med lakk til. Og så våt sliper jeg, med papirer fra 2000 til 5000. Får se, hva som trengs. Vurderer også og sette på, merker med Saab på brakettene. Samme type som sitter på bremsecaliperne. Vi får se!

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar

Legg innav Positiv » 16 sep 2017, 07:00

Så, hva blir det neste. Jo, da skal jeg trekke om rattstamme dekselet, med imitert skinn.

Har lakkert dekselet tidligere. Men vil at det skal se, mer gjennomført ut.

Bilde

Bilde

Så skal jeg bygge om gir kula. Som i dag går på batteri. Slik at man må trykke på toppen av kula, for å få lys. Har kjøpt meg led lys. Så da blir det å ha, konstant lys med tenning på.

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Positiv
2.0 bar
2.0 bar

Legg innav Positiv » 16 sep 2017, 07:13

Og en annen ting. Kan ikke se at noen har lagt ut noe, fra det siste treffet. Må da være en eller annen, som har bilder og noen tanker om hvordan treffet var. Eller var det så trist og kjedelig, at det ikke er noe og skrive hjem om? Om ingen av de som besøker tråden, har noe og vise til. Så har vel ledelsen på forumet, noe og vise til.

Gå tilbake til «Saab Annet»