Saab- aldrig mer!!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
reidaris
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2012, 21:09

Saab- aldrig mer!!

Legg inn av reidaris » 05 des 2016, 16:50

Jeg er 63 år, har opp gjennom tidene hatt 25 brukte og 2 nye biler. Saab var bil jeg ikke hadde hatt da jeg solgte min passat i 2012 og kjøpte en 9.5 2002mod 2.0l. km. stand var 126".
Allerede første året begynte fanskapet, registerkjedet begynte og rakle så det hørtes ut som et steinknuserverk- kostnad 19000 kr. Så var det turboen sin tur, begynte plutselig og ryke ved oppstart, minnes det var 5-6000 kom fra amerika. Samme turboen i dag uler som en stukken gris og må skiftes.
Plutselig var det rust problem, dører og bakluke er verst. Og siden har det bare vært problemer som bensinpumpe, girvelgerindikator, veivhus et eller annet,tennkasset osv.
Som sagt har jeg hatt mange biler men aldri en bil som jeg har hatt så mye problemer med. Så derfor blir det nokk aldrig mere Saab på meg igjen. Har fått den eu godkjent i høst så jeg vil prøve og ha den litt til men tviler på at jeg har den neste gang den skal godkjennes. Når dette er sagt vil jeg og påpeke att ingen av de andre bilene verken nytt eller brukt som jeg har hatt har kunnet måle seg med kjøreegenskapen og fremkommeligheten til Saaben.
Reidar Isaksen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab- aldrig mer!!

Legg inn av Ingvar N629 » 05 des 2016, 18:38

Nå ser det ut som om du er mest ute etter å syte og få ut litt frustrasjon, og ikke noe annet. Jeg kan jo likevel fortelle hva jeg leser ut fra dette, så får du velge å bli sur eller vurdere å gjøre noe med det. Det jeg tenker er at du har hatt gåent register og turboras på unormalt få kjørte km, og at du ved å reparere dette har kastet penger på sjøen istedenfor at det har blitt sett etter bakenforliggende årsak. Sannsynligvis har motoren seriøse problemer med oil-sludge. Jeg spår lagerhavari, vent å se. Kommer nok før eller senere en lignende post med mer bannskap.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Saab- aldrig mer!!

Legg inn av redturbo » 05 des 2016, 19:08

Kanskje den bilen hadde flere kilometer ved kjøp enn du trodde?
Evt altfor mange korte kjøringer uten nødvendige oljeskift?

Oil-sludge eller oljeslam-problemer hadde VW-Audi på sine 1.8 liters turbomotorer av samme årsak.
Det var en dyrekjøpt lekse for Saab som var kjent for sine turbo-modeller, særlig 9-5 der alle hadde turbo. Nær sagt alle biler også Audi, Volvo og Passat har problemer med rust i bakluker og dører hvis det er mye kondensoppbygging, lite vasking og kjøring på saltede veier - uten etterfylling av fuktfortrengende olje/tyntflytende voks dører og kanaler.

Turbo-motorene trenger hyppig oljeskift og må kjøres med vett. Aldri full gass på kald motor og nedkjøling med motor på etter tyngre bruk, f.eks oppoverbakke der turboen har vært aktiv.

Bensinpumpe og tennkassett er "byttedeler": Ja, det ser ut til at mange ryker etter 150.000 km .
Men enda tidligere røk tennkassetten på min Golf fra 2006, så.... Den har i tillegg hatt elektronikk-problemer som Saabene mine aldri har hatt.

Min hovedtanke er at manglende kompetent service og vedlikehold har mye av skylden for dine problemer med motoren, antagelig før du kjøpte den.
Sist redigert av redturbo den 05 des 2016, 22:32, redigert 1 gang totalt.

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Saab- aldrig mer!!

Legg inn av redturbo » 05 des 2016, 20:33

Turboer holder ikke evig, her bl.a. Toyota:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og- ... /10068085/

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Saab- aldrig mer!!

Legg inn av totakt » 05 des 2016, 21:17

Hadde det ikke vært for dette forumet, hadde jeg aldri kjøpt Saab. Jeg leste meg opp her, for å prøve å unngå å kjøpe katta i sekken. Jeg er etter fire år med min 9-5 fornøyd, og har faktisk blitt litt Saab entusiast.
Noen har som du, dessverre fått smake på oljeproblemet, som er nesten garantert årsak til motorproblemer du nevner.
Rust som du nevner kommer ikke plutselig, og Saab ruster ikke mer enn andre merker.
De andre tingene du nevner er nok litt gjengangere på 9-5en. Det er mulig du heller bør kjøpe en kjedelig Toyota om du vil ha en like gammel bil med færre feil.
For all del, med de motorproblemene du har opplevd, er det forståelig at du skriver som du gjør.
Ingvar som svarer deg over her, kjenner jeg bare gjennom det han har skrevet her på forumet. Han vet hva han snakker om...

reidaris
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2012, 21:09

Re: Saab- aldrig mer!!

Legg inn av reidaris » 06 des 2016, 11:13

motorproblemer-? Bytter olje, foreskreven sådan hver 10" km. Har ikke andre hørbare ulyder en turboen. Det er alt det andre rakkle som dukker opp hele tiden. Nevnte det ikke sist men gjennomrusta bærebru, kanaler som ikke vil gå gjennom ved neste kontroll. Fortell ikke meg hvilken bil som ruster mest eller ikke, har faktisk erfaring og noe og sammenligne med. Bensinpumpe,tennkasset osv. har vel ikke noe med olja og gjøre..
Reidar

Arne N79
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 16 mar 2007, 10:52
Medlemsnummer: N79
Bil: Saab 9-5 Aero 2000

Re: Saab- aldrig mer!!

Legg inn av Arne N79 » 06 des 2016, 13:10

Nå finnes det jo mandags biler av alle merker/modeller og da er det kanskje en sånn du fikk tak i.

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Saab- aldrig mer!!

Legg inn av saab9000aero » 06 des 2016, 13:29

Hvordan bilen er og hvordan ting holder ut i forhold til service og vedlikehold varierer fra bil til bil.

Når du kjøpte bilen var den allerede 10 år gammal og kjørt 126000 km. Så om tidligere eiere har slurvet med service og vedlikehold er det du som får problemene.

Har selv en 2002 modell 9-5 2.3 turbo. Den var kjørt 247000 km på samme register og turbo. Turbo ble byttet og sil rengjort. Men no er motor ferdig pga den var kjørt for lenge med tett sil og dårlig oljetrykk. Motoren går og er i daglig bruk. Men høres virkelig ut som en gammal diesel traktor. Så gudene vet hvor lenge den varer.

Angående rust kommer det helt Ann på hvor i landet den har kjørt. En bil på Sør Øst og Vestlandet ruster mer enn biler kjørt i nord og midt Norge hvor vinter er vinter og ikke salt sørpe fra første snøfall.
Og selvsagt om den er understellsbehandling eller ikke.1
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

reidaris
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2012, 21:09

Re: Saab- aldrig mer!!

Legg inn av reidaris » 07 des 2016, 15:22

saab9000aero skrev:Hvordan bilen er og hvordan ting holder ut i forhold til service og vedlikehold varierer fra bil til bil.

Når du kjøpte bilen var den allerede 10 år gammal og kjørt 126000 km. Så om tidligere eiere har slurvet med service og vedlikehold er det du som får problemene.

Har selv en 2002 modell 9-5 2.3 turbo. Den var kjørt 247000 km på samme register og turbo. Turbo ble byttet og sil rengjort. Men no er motor ferdig pga den var kjørt for lenge med tett sil og dårlig oljetrykk. Motoren går og er i daglig bruk. Men høres virkelig ut som en gammal diesel traktor. Så gudene vet hvor lenge den varer.

Angående rust kommer det helt Ann på hvor i landet den har kjørt. En bil på Sør Øst og Vestlandet ruster mer enn biler kjørt i nord og midt Norge hvor vinter er vinter og ikke salt sørpe fra første snøfall.
Og selvsagt om den er understellsbehandling eller ikke.1
Hei igjen
Alle servicer var tatt da jeg kjøpte bilen iflg. service hefte. Snakket og med forrige eier og fikk opplyst at alt var modernisert når det gjalt oljen osv.
Kan ikke skjønne at en bil som har gått rundt 130" tatt alle servicer og fulgt opp på best mulig måte har tette siler, sludge, dårlig oljetrykk osv.
Så dersom det er dette som var skyld i det første raset og er skyld i at turboen uler i dag er det jo noe som er helt på trynet med denne motoren.
Når det gjelder rusta så er det riktig, jeg bor i Buskerud og her salter de straks bladene på trærne faller.
Men ingen av de andre bilene jeg har hatt har rustet så j---ig som saaben.
Kona kjører en Mazda 323 coupe som bare kom i 95- den finnes det ikke rust på, kun noen små flekker under men ikke i karrosseriet og det er "Mazda". Glemte, starter og bremseforsterker er og byttet.
R Isaksen

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab- aldrig mer!!

Legg inn av Paradigm N558 » 08 des 2016, 22:23

reidaris: Jeg kjører nå en 2011 Modell Audi A4. Den har fått seriøse rustproblemer rundt hjulbuer framme, og det er svært kostbart å få fikset.
Min 2005 Saab 9-5 jeg hadde for bare inntil halvannet år siden, gått 270.000 hadde ikke dette problemet.
Du nevner at du kjøpte turbo fra "..... 5-6000 kom fra amerika". Kjøper man eBay-turbo/tilsvarende, så har du havnet i nøyaktig samme posisjon som mange andre, og vi har et uttrykk for det: "spare seg til fant". Kjøp orginalt, koster kanskje 30% mer, men det varer. Så slipper du reklamasjonssaker mot et amerikansk firma som bare ler av alt som kan minnes av forbrukerrettigheter. Det er ikke Saab sin feil at en turbo ryker etter kun kort tid, det må selv du forstå.
Saab er helt geniale kjøremaskiner som gir mange år med glede. Jeg ville omformulert hele det første innlegget ditt og heller skrevet:
Jeg har _disse_ problemene med bilen min, og har fått det fikset på _denne_ måten. Om det fortsetter slik, ønsker jeg ikke å eie Saab mere. Hva burde jeg gjøre?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
kjetil.andersen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 07 aug 2016, 10:00
Navn: Kjetil Andersen
Bil: SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod

Re: Saab- aldrig mer!!

Legg inn av kjetil.andersen » 10 des 2016, 14:02

Alle biler ruster! Alle biler trenger reprasjon! Alle biler blir gamle. Saab er intet unntak. Du har hatt bilen 4 år den var allerede ti år når du kjøpte den nå er den 14 år det er en anseelig alder og man må regne med at det er rustne kanaler osv. Norske veier spiser biler om vinteren. Jeg har en Opel vectra og en Saab 93 begge er 06 modell, begge er GM og begge er rustne under, men vectraen er mye værre en saaben det er forskjeller på biler selv om de er like. At du må bytte turbo er vel ikke kjempe rart da det finnes svært få mennesker med turbobiler som tar hensyn til dette. De kjører hardt med kald motor, og det er svært få som lar motoren "hvile" på tomgang etter kjøring. Da går det galt etterhvert. Det er også sånn at joda man tar alle servicer og følger skifteintervaller men det er veiledende og oljeskift kan man med gjerne gjøre oftere særlig om du bruker en annen olje enn orginal (er vel sikkert 0w30). Gammel bil er dyrt fordi man må beregne en del dyrere reprasjoner særlig om man ikke gjør jobben selv. Som du sier kjørekomfort er himmelsk og fremkommeligheten er bra da må man velge å ofre dette og kjøre en gammel toyota eller koste litt på vedlikehold. Og herregud du har jo kosta på den en del alt så få i en orginal turbo og motoren går en stund til;) som de sa på top gear. "Alle Saab eiere har et smil om munnen som tilsier at de veit noe som ikke alle andre veit"
SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod

Svar