Grom Saab motor?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Turbomonkey
Innlegg: 3
Registrert: 05 des 2017, 17:42
Navn: Henrik Monsrud

Grom Saab motor?

Legg inn av Turbomonkey » 05 des 2017, 18:06

Hei, sitter og ser litt på og bygge meg en morsom leke bil, (ikke saab) men med Saab motor, har sett litt på b235r, men er veldig åpen for andre tips :) og skal ha det i en bakhjulsdreven bil, så lurer på ossen gir kasse som passer på den eventuelle motoren,
Kanskje noen som har tips til noen oppsett, eller ossen jeg skal bygge,
Håper på masse bra svar :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Grom Saab motor?

Legg inn av Ingvar N629 » 06 des 2017, 06:18

B235 er ikke dum den, men sjekk den for oilsludge. Hvis du har tenkt å bruke ettermarkeds motorstyresystem så må du være obs på at du vil miste et svært godt deteksjonssystem for tenningsbank, dette må kompenseres for.
Bruker du styresystemet fra Saaben så vær klar over at Trionic 7 ikke er helt enkelt å kjøre som standalone system.
Betydelig enklere er det da med B234 som har Trionic 5, bare fjern startsperra, legg opp elnett, gjør om rørføringer, sveis om bunnpanna hvis du trenger for å få plass til tannstanga og tut og kjør. B234 er også mekanisk sterkere enn B235, men flower litt dårligere. Skal du ha mye effekt må du bytte stempel i B235, og det er lurt å bytte kammer (bruk 204/234).
Girkasser som passer finnes, men de tåler dessverre ikke så veldig mye. Omega-kasse skal passe, husker ikke betegnelsen. Skal du ha noe som tåler mye moment må du nok sveise inn annet boltmønster, det er flere som har gjort dette så det er ikke umulig. Men vær nøye med oppretting i så fall, ellers varer ikke moroa lenge.

Det ligger en tråd på nettet en plass om en kar som satte en B234R med stor turbo i en BMW M3 e30, du får Google litt så finner du nok inspirasjon.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 des 2013, 02:17
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Re: Grom Saab motor?

Legg inn av TurboTrykk » 06 des 2017, 15:41

Kassen heter R25 mener jeg. stod i omega og ett par andre. Den skal gå rett på, mulig du må bruke en liten spacer på utløserlager. Tror du må ha clutch og svinghjul fra 9-5 leste jeg en plass.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

Turbomonkey
Innlegg: 3
Registrert: 05 des 2017, 17:42
Navn: Henrik Monsrud

Re: Grom Saab motor?

Legg inn av Turbomonkey » 06 des 2017, 21:10

Takk for bra svar :) da ser det ut som om det beste er en b234 men r25 kasse :) ? ossen turbo og turbotrykk burde jeg da ha? og noen som vet hvor mye effekt folk henter ut av disse motorene? ha er de gode for :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Grom Saab motor?

Legg inn av Ingvar N629 » 06 des 2017, 21:38

Kan hente ut mye, spørsmålet er vel mer hva du ønsker at den skal kunne gjøre. Mest mulig toppeffekt og død under 3-3500 rpm, eller bredt register og lavere toppeffekt? Med andre ord, vil du ha mye hester å skryte av og en hysterisk morsom bil de gangene du virkelig går inn for det, eller vil du ha en raskest mulig bil som i tillegg er behagelig momentsterk?

Og det ser vel ut til at det ikke blir Omega-kassa likevel, når du allerede er på trimme-sporet..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Grom Saab motor?

Legg inn av Trope » 07 des 2017, 01:39

Har en B235 motor med rådebank som sitter i en delebil du kan få hvis det er av interesse.

Turbomonkey
Innlegg: 3
Registrert: 05 des 2017, 17:42
Navn: Henrik Monsrud

Re: Grom Saab motor?

Legg inn av Turbomonkey » 07 des 2017, 16:48

har lyst på en bil som er raskest mulig og tillegg behagelig moment sterk, :) ser han som bygde m3 med saab motor brukte bmw e36 girkasse, går kansje ann og lage et adapter av clutch huset på omega og bruke på en annen kasse? ;)

hvor mye skal du eventuelt ha for den motoren trope? :) noe mer feil?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Grom Saab motor?

Legg inn av Paradigm N558 » 08 des 2017, 13:07

Turbomonkey skrev: hvor mye skal du eventuelt ha for den motoren trope? :)
Trope skrev:du kan få
Tror prisen sa seg selv.. :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Grom Saab motor?

Legg inn av Trope » 08 des 2017, 15:58

Vet ikke om noe annet galt. Bilen ble kjøpt som delebil, kjørbar og svenskregistrert.
H Motoren sitter i bilen, men turboen er solgt. Har ikke hatt tid og ork til å demontere den. Er du interessert i å renovere en motor og montere nye lager og eventuelt Wosser stempler er den et godt utgangspunkt. Enten må motor demonteres eller hente hele bilen.

Svar