Bensin vs diesel 9-5

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Freakshow N1674
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 309
Registrert: 22 sep 2006, 18:07
Medlemsnummer: N1674
Navn: Thomas
Sted: Trondheim

Bensin vs diesel 9-5

Legg inn av Freakshow N1674 » 15 jan 2018, 06:29

Solgte unna Merca igår og skal erstatte med Saab. Jeg ser fortrinnsvis på 05, men er ser at det sannsynligvis blir 06 - 08 utifra hva som kommer ut.

Nå blir det en del pendling og har vanskelig for å bestemme meg for motor. Hjertet sier 2,3t Vector/ Aero, men ser av drivstofforbruket at jeg kanskje bør se på diesel. Dog fremgår det idag av media mulige avgiftshopp på dieselen igjen og jeg føler meg usikker på om disse motorene er like sterke som bensineren.

Er dieselmotorene på både 9-3 og 9-5 pålitelige vs bensin?
Dyrere å vedlikeholde enn bensin?
Er 05 motorene og opp kvittet for de sykdommene som var innen veivhusvent mm?
Noen innspill?

Jeg kjenner jo fort at diesel blir sjeleløst, men er det mye å spare på det så må det nesten overveies.

Takk for svar :)
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bensin vs diesel 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jan 2018, 13:41

Fra og med MY04 fikk blokkene på bensinmotorene et ekstra hull som går ut mot veivhusvent/oljefelle. Skifter man olje hyppig nok på disse så går det bra, men den får fortsatt problemer dersom oljeskiftintervallene blir for lange. OBS! Skiftintervallene ble forlenget til 30k km på disse da ny veivhusvent kom. Ikke bra, men de fleste har nok skiftet oftere ettersom årsservice for de aller fleste kommer mye før 30k km. Dersom motoren ikke har oilsludgeproblemer, så er de driftssikre og rimelige å vedlikeholde. Få dyre problemer som kan dukke opp, er vel egentlig turbo som er det dyreste om du ser bort fra clutch, understell etc som du har uansett hvilken maskinist som sitter der.
Jeg vil uansett anbefale deg å få en motorkyndig til å ta en titt på motoren før kjøp, om du vurderer en bensinbil.

Dieselen er vel også ganske driftssikker, men de problemene som kan dukke opp som er dyre å utbedre er jo en del flere.
Svinghjul
Dieselvarmer
Virvelspjeld
EGR
Partikkelfilter
En EGR-ventil i seg selv er jo ikke så fryktelig dyrt, men EGR drar ofte med seg en del andre ting.
I tillegg har disse registerreim som må byttes på intervall, ikke veldig billig det heller, men det går vel ikke mer enn to til tre regreimsbytter pr kjedebytte selv om bensinmotoren er frisk, og kjedebytte er mye dyrere. Det er derimot mindre sannsynlig at du må koste på et kjedebytte enn et regreimsbytte i den tiden du har bilen, om du ikke planlegger å ha den veldig lenge.

Kjører du mye langt så er jo ikke bensinmotorene så tørste heller, realistisk 0,75 l/mil, går du inn for det så går de fint under 0,7 men hvem gidder om man først har kjøpt en Aero... Dieselen bruker selvsagt mindre, men du får mye drivstoff for prisen av f eks et nytt dobbelmassesvinghjul. Har du flaks med dieselen og ikke får behov for noen av disse påkostningene, så er det klart at den blir jo billigst. Personlig hadde jeg (av personlige grunner) aldri kjøpt dieselen, her i huset kjører både jeg og fruen 9-5 Aero. Hadde jeg derimot sett rent økonomisk på det, så er det jo ca 10 000 kr spart i året i drivstoff om du kjører 20 000 km i året, om man regner inn litt småkjøring og et snittforbruk på 0,6 l/mil med dieselen og 0,85 l/mil med bensinmotoren, og literpriser på 12 og 15 kr.
10 000 kr går fort om du ryker på et av "dieselproblemene" som listet over, men det er klart at du kan slippe unna uten problemer også. Det er mange av disse motorene som går langt uten feil, og resten av bilen er jo fortsatt en Saab som du er ute etter, og jeg hører mange som er fornøyd med 9-5 1,9 TiD. Men sjelløs motor sammenlignet med en trimmet 2,3T, oh yess. 9-3 Aero TTiD er spennende på papiret men river ikke skinnet av pølsa den heller. De Saabfolkene jeg kjenner som har gått fra bensinturbo til TTiD har ikke hatt dem lenge, de er gode å kjøre men det blir ikke det samme, og de går slett ikke så godt som man skulle tro.
Hadde jeg vært ute etter bil å spare penger på, så hadde jeg uansett kjøpt noe helt annet. Hva som er rett for deg, er det bare du som kan svare på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Freakshow N1674
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 309
Registrert: 22 sep 2006, 18:07
Medlemsnummer: N1674
Navn: Thomas
Sted: Trondheim

Re: Bensin vs diesel 9-5

Legg inn av Freakshow N1674 » 15 jan 2018, 15:07

Tusen takk for et godt svar. Noe som forventet og noe nytt som jeg ikke har tatt med i
beregningen og som gjorde valget enklere. Jeg lengter etter 2,3 uansett og nå blir det enklere å
overbevise fruen om at det gjør hun også.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Bensin vs diesel 9-5

Legg inn av Kristian N2215 » 16 jan 2018, 21:55

Jeg kjører 15 mil om dagen til jobb med en oppjaga MY05 2.0t automat (aero-effekt). Kjører mye på E18, så forbruket blir relativt høyt (mye høye hastigheter), men ikke avskrekkende. Sommerstid kan jeg lure meg ned mot 0,7l/mil, men ligger stort sett mellom 0,8 og 0,85. Du får som Ingvar også sier mye bensin for prisen av et svinghjul eller et partikkelfilter, pluss at du slipper bryet og styret med å fikse feilene. Jeg har også vært innom tanken på diesel flere ganger, men har lagt det fra meg til slutt hver gang. Skal du virkelig spare penger, er det nok elbil du bør satse på.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Bensin vs diesel 9-5

Legg inn av TiaZzz » 17 jan 2018, 11:04

Ove sverger jo til en eldre 2,2 liter hvis man skal ha diesel. Traktorteknologi, men traktorer er brukbare de.

Jeg kjører selv benin og vurderer elbil for småkjøring når jeg får satt opp nytt hus ettersom småkjøringen er drepen uansett forbrenningsmotor. Det sagt så er det ingenting feil med med "kjedelig" motor for transportetapper. Da måtte jeg dog ha hatt to bilder, tror jeg, for kun traktor hadde blitt kjedelig.

Brukeravatar
Freakshow N1674
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 309
Registrert: 22 sep 2006, 18:07
Medlemsnummer: N1674
Navn: Thomas
Sted: Trondheim

Re: Bensin vs diesel 9-5

Legg inn av Freakshow N1674 » 17 jan 2018, 11:53

Per nå ser jeg ingenting på el-bil fronten jeg kunne tenke meg å eie. Eller som innfrir krav innen distanse da lademulighetene er få på strekningen jeg trenger den. Jeg ville vurdert det om vi hadde et behov for en bil nummer to som skulle dekke inn småkjøringa, men vi har egentlig ikke det.
Jeg ser jo egentlig nå at det er et viktig poeng dette med at diesel har flere dyre ting som kan gå dunken og her er det også frykten for å ha en bil som plutselig står som styrer.

Jeg må nok følge hjertet her når det kun skal være en bruksbil på gården en periode framover. Så får forbruk være forbruk.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-

Svar