Saab 9-3

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
ThomasM
Innlegg: 9
Registrert: 17 apr 2019, 15:16
Navn: Thomas Muggerud

Saab 9-3

Legg inn av ThomasM » 17 apr 2019, 15:28

Hei

Er på vei til å få min første Saab, det er en 9-3 2008 1.8 tid (mulig det var 1.9) vector
Jeg vet at den er godt vedlikeholdt. Litt spesielt at det nå står et mindre batteri enn orginalt på den da, bør dette skiftes til rett størrelse? Bor i Nord Norge.
Spørsmålet mitt er om det er noe spesielt jeg bør følge med på, se på, vet bla at SID ikke sier ifra om rengjøring av partikkelfilter, er det noen måte å kjenne igjen at den starter med denne rengjøringen? Så den får gjort seg ferdig før jeg parkerer.
Noe nyttig info og eller tips som bør følges som rutine? Har aldri hatt diesel og er vel kanskje litt under moderat flink til å skru bil, men kommer ganske langt med youtube.
Har boken fra Hayes til hjelp.

Takker for svar
Thomas M

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Saab 9-3

Legg inn av arvmadla N2945 » 18 apr 2019, 08:18

Hei. Z19DT motoren som står i denne bilen er relativt driftsikker. Mye småkjøring kan derimot føre til tett partikkelfilter og en dieselbrenner som blir til røykmaskin. Disse motorene har en tilleggsvarmer fra Eberspächer som starter automatisk ved en utetemp på 8'C og lavere for å framskynde og opprettholde korrekt driftstemp på motor. Denne bør ideelt sett få brenne i min 20 min når den har startet for å opprettholde et rent brennkammer. Ved mye småkjøring vil brennkammer sote seg til å du vil oppleve tykk hvit røyk som velter ut fra et eget eksos rør som har utløp rett under bilen ved fremre travers. Brenneren må da demonteres for å renses og bytte div service deler. EGR-ventil, MAP-sensor og spjeldhus er også deler som trenger en rens en gang i blant. Men du vil som oftest få en motorlampe og en feilkode, som kan leses av ved hjelp av Tech2 eller en universal OBD2, som gir en pekepinn på hva som er feil. En annen gjenganger på disse motorene er dårlig kontakt i batteriklemmer, som kan føre til at bilen blir tungstartet. Spenningsfallet til startmotor blir for høyt og klarer ikke jobbe opp tilstrekkelig turtall på motoren for å få start. Commonrail motorer trenger et visst turtall for å oppnå korrekt dieseltrykk for å antenne ordentlig. Når det kommer til regenerering av partikkelfilteret så kjøres dette automatisk av motorstyringen når driftsforholdene tilsier at det lar seg gjøre. Kan anbefale at du skaffer deg en Esid2. Denne lar deg lese av alt av motorparamtere og partikkelfilter-prosentverdi i SID. https://www.maptunparts.no/matare-givar ... -2014.html

Er det ting som dukker opp underveis er det bare å spørre :)
Lykke til med ny flott bil :)

ThomasM
Innlegg: 9
Registrert: 17 apr 2019, 15:16
Navn: Thomas Muggerud

Re: Saab 9-3

Legg inn av ThomasM » 18 apr 2019, 09:42

Tusen takk :)
Masse nyttig her, Esid2 hørtes jo genial ut som tillegg
Har vært litt problemer med batteri og treig start på denne bilen innimellom, men det kan jo høres ut som du sier at det kan være dårlig kontakt!

Svar