Speedparts og s?rvis

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 19 nov 2005, 22:26

Jeg veit de er gode. Er aldri i Larvik uten å kjøre innom der :)
De har alltid noe snadder inne, men er de Speedpartsforhandler?

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Re: Deler til SAAB

Legg inn av colombo » 19 nov 2005, 22:49

Speedparts Norway skrev:Helt utrolig, så fort noen ikke får hva de ønsker med en gang er slike tråder i gang :shock: . Svaret vi ga på mail var " Står bilen, dra til SAAB å kjøp deler ! Vi kan desverre ikke trylle ! :?

Som noen kansje ikke skjønner, er det faktisk underleverandører som forsyner forhandlerene med deler. Noen av delene som blir bestilt hos oss til tider er faktisk deler som Saab ikke lenger fører i sitt sortement.
Valget er da enkelt: vent den tiden det tar, eller la vær å kjøpe deler.

Helt ærlig, syntes vi at å legge alt ansvar på oss " Speedparts " å holde delelager til alle SAAB's gamle modeller til enhver tid blir helt tullete.
En ting er at man har problemer med å levere varene, det kan skje selv de beste. Men holdningen til butikken i dette tilfellet er mildt sagt tvilsom... Kunden har til å begynne med vist tillit til butikken, og underveis vist til og med stor tålmodighet. Etter lang tids venting er kunden forståelig nok indignert, men istedet for en saklig forklaring på problemet avfeier butikken det hele med å sende kunden på dør... Ikke bra.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 20 nov 2005, 02:35

menneh... dette er jo ikke noe speedparts står aleine om!
legger merke til at de fleste med gode erfaringer her holder kjeft, og det er et godt flertall!
Som regel sier noen; ring dem da vel!
Da svarer noen andre at dem allerede har sendt masse mail, skal det da være nødvendig å ringe i tillegg?!
så klart! da har de tydeligvis oversett eller rotet bort mailen uten å mene det!
dette er ikke hotel cæsar hvor dem sitter 25 folk i ledelsen for å få mest mulige roller!

men jeg unnskylder ingen, det er klart slikt ikke skal skje,
men gjør en liten innsats for å få en forklaring, så får dere litt mere innsikt i saken!
Speedparts Norway er ikke det største verkstedet med den mest annerkjente butikken,
men jeg mener at de er det, både innen SAAB generelt og kundeservice (hvis du gidder å kjøre inn dit eller ta en telefon ;) )

også, det at de har sagt dere skal kjøpe deler på saab, ikke klag på dårlig kundeservice! Underleverandøren dems har kanskje ikke delene på lager, og da er det normal folkeskikk og anbefale et klart 2. valg, altså en vanlig saab forhandler.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 20 nov 2005, 12:34

Tja...

Jeg har selv kun ei erfaring med SP, og det var standard servicedeler til 99 hvor delene kom ei uke etter de blei bestilte, men holdningen de viser i mailen til Saab90, samt her på forumet er litt skremmende. I denne saken spurte Saab90 spesifikt etter leveringstid på mail - uten å få svar. Det virker som han som kunde blei totalignorert, etter å ha venta en måned+ på bestilte deler. Dette er ikke god markedsføring. Greit at de sliter med underleverandører, men da må de informere om det tidlig i prosessen, og iallefall gi beskjed om det, som mange har påpekt.

Og, SP, om dere ikke ønsker å stå ansvarlig for å skaffe reservedeler til gammel SAAB, bør dere informere om dette på webbutikken, evt. fjerne produktene fra sjappa, for så lenge dere er billigst og tilsynelatende har deler, kommer folket til å bestille parts from dere... ;-)

Bortsett fra det mener jeg at SpeedParts gjør en imba god jobb for STCN, med gode priser, de tilbyr en god clubshop med masse heftig merchandise, og møter opp på treff og deltar aktivt på forumet. Dette er alle veldig bra ting fra en bedrift som tilsynelatende har mye å gjøre. :-)

Fortsett sånn, men skriv gjerne en liten notis til kunde og på vevsidene om leveringstiden på et produkt er uhorvelig lang, så kan heller kunden vurdere sjøl tidlig i prosessen om han vil vente eller gå andre veier for å skaffe delen.

Stå på!

mvh

Eirik
Sist redigert av Eirik N310 den 20 nov 2005, 21:28, redigert 1 gang totalt.
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 20 nov 2005, 15:09

Jeg jobber på en bedrift hvor det også tar VELDIG lang tid føre det kommer deler, så jeg skjønner problemet til Speedparts.
Det er jo Speedparts som må ta smellet når de andre leverandørene ikke klarer å skaffe/levere delene.
De får jo ikke anslått noe tid, bare formidlet til sine kunder at delene er i bestilling. Men selvfølgelig så bør man gi en tilbakemelding til kundene sine om leveringsproblemet.

En kamerat av meg som måtte vente i 3 måneder eller noe føre han fikk delene. Og det er jo i grunn i overkant av det man kan vente på bildeler man er veldig avhenge av.
Selv er jeg veldig fornøyd med Speedparts :)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 151
Registrert: 13 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

Legg inn av frankrp » 20 nov 2005, 19:50

Til Speedparts: Kan dere ikke legge inn en kolonne på delelista der det er oppgitt om delen er på lager, eller om den må bestilles fra underleverandør? I tillegg kan dere kanskje skrive en infoside om generell leveringstid fra hver underleverandør?

Det er mitt forslag til økt kundeservice med minimal ressursbruk!

Ideelt sett burde dere ha samme løsning som samtlige nettutikker innen data: På hver enkelt vare kan du se hvor mange eksemplarer de har på lager, eller når varen kan ventes inn. Men det krever muligens investering i ny software, som koster noen kroner.


(skriver dette her, siden Speedparts er inne her og leser)
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 20 nov 2005, 21:00

Yes, stemmer óg for en gjennomgang av datasystemet. Å vite om\hvor mange deler som er på lager når man bestiller er veldig praktisk.
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Brukeravatar
MrViggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 11 jul 2005, 01:00
Sted: Lillestrøm

Legg inn av MrViggen » 20 nov 2005, 23:39

Jeg er veldig fornøyd med servicen jeg fikk på SP, skulle sant nok bare kjøpe og bytte vinter hjul men, kanon bra service fikk jeg !!.. Har forståelse for at det kan ta litt tid med deler.....
Saab Viggen 00 mod
Blå..
Hirsh tuning
Første Saab jeg eier.

Mangler det noe info her ?? gi meg et hint

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 21 nov 2005, 00:31

Det finnes et e-handel-script ved navn os-commerce.
Her finnes muligheter for å vise om varen er på lager eller ikke.
Jeg holder selv på med dette, og så langt er mine erfaringer gode.
Selvfølgelig fordrer dette en del datakunnskaper, men løsningen ville vært meget bedre da kunden selv kan se om varen er på lager.

Kanskje dette hadde vært noe for speedparts?
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
AarnesenN313
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 100
Registrert: 11 apr 2004, 01:00
Sted: Hurum

Legg inn av AarnesenN313 » 21 nov 2005, 17:17

Jeg har bare gode erfraringer med Speedparts. Jeg har alltid fått bestillingen når jeg skulle. Som noen nevnte er jo Speedparts som alle andre forhandlere prisgitt underleverandører, det får man ikke gjort noe med. Men hørte jeg ikke noe på landstreffet om at de skulle få et nytt bestillingssystem i november med lagerstatus og hele greia ? Eller var jeg bare hørte jeg syner :)
-Anders-
Saab 9-3 2,0t -01 TD04 snurre
Speedparts klistremerke høyre bak
Saab 900 -86

Brukeravatar
JP
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Sted: Akershus
Kontakt:

Legg inn av JP » 24 nov 2005, 16:55

Leser denne tråden med store øyne også tenker jeg: ER DET MULIG?? :shock:

Jeg hadde vel også reagert på svaret fra speedparts, men jeg undrer meg likevel over hva du skrev i mailen til dem. Er vanskelig å vurdere en sak når en bare har en side av den. Dessuten er det heller en dårlig løsning å henge de ut på et forum. Tror ikke du får delene dine fortere av den grunn. Personlig er jeg fornøyd med Speedparts. Selv jobber jeg i en bedrift hvor vi bestiller deler fra underlevrandører og vet hvor vanskelig det er om de ikke leverer. Men da er det også rimelig at vi informerer kunden om status på leveransen, eventuelle forsinkelser og tar ansvaret.
Saab 9000CSE 2,3T "Aero" :D
Saab 900 giriffin

Fikser det meste med øl og en skrutrekker!

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 24 nov 2005, 17:35

Må generelt si meg fornøyd med speedparts, har bestilt der tre ganger, og varene har komt raskt.

Det eneste problemet er at de to av tre ganger har stokket om tallene i postnummeret mitt. Den ene gangen de ikke gjorde det spesifiserte jeg at de hadde gjort dette ved forige bestilling, og da gikk det greit. Men ved neste bestilling stokket de tallene i postnummeret igjen...
Noe som er synd siden det forsinker leveringen og påfører meg som kunde straffeporto.

Sitter forøvrig på skolen og leser markedsføring nå, og tillater meg derfor med å komme med et par gode råd til speedparts:

- En tommelfingeregel sier at "det er fem ganger så dyrt å skaffe seg en ny kunde som å ta vare på den du allerede har"!

- Misfornøyde kunder fører til MYE mer vareprat enn fornøyde kunder. (Noe som speedpart for så vidt kommenterte selv tidligere i tråden)

- Første skritt mot forbedring er problemerkjennelse.

- Forventningene bestemmer i stor grad kundens reaksjon. Dersom kunden blir forespeilet lang leveringstid vil han ikke bli misfornøyd dersom det tar lang tid, men dersom kunden forventer rask leveringstid vil han bli misfornøyd dersom det tar lang tid.

Lykke til! :wink:
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 24 nov 2005, 21:31

Nå har jeg fulgt "drittkastinga" mot Speedparts både i denne og andre tråder.

Blir like forundret over innleggene som kommer :shock:

Hvordan forholder dere der ute til de andre dere handler med?

Leser ikke kritikk her hverken om Elkjøp, Siba, Rimi, Dressmann eller andre dere måtte være misfornøyd med...

At deler til en 20 år gammel bil ikke ligger på posten hos deg 10 minutter etter at bestilling er sendt pr. mail synes jeg er logisk...

Ser fordelen med "antall på lager", men dette koster penger, som kunden må betale, DVS. DERE!

Norge, med sine bilavgifter har en gammel bilpark, vi er ganske alene om å ha 20 år gamle bruksbiler, resten av europa ler jo rått!!

Alt i alt så synes jeg at Speedparts gjør en bra jobb, til en billig penge.

Synes derfor at kritikken virker noe feil, er det riktig å forvente at deler som alle andre har kuttet ut å føre skal være på lager i Oslo?

Lagerhold koster penger, dette må kunden betale... Saab har ikke vanlige slitedeler på lager de heller...

Så litt folkeskikk vil være på sin plass synes jeg! :oops:

Hilsen en forundret Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 24 nov 2005, 22:05

Jeg har en noe blandet inntrykk av speedparts men mye av det er på grunn av dårlig tilbakemelding, dette med at delene er vanskelig å få tak i sjønner jeg meget godt og jeg er glad for at noen "gidder" å skaffe deler til oss. Men som sagt så er det tilbakemeldingsbiten som er "minuset", Hvis noen sier at leveringstida for delen er 4 uker så synes jeg som kunde at det ikke er for mye å be om at de sender meg en liten mail hvor de sier at delen er forsinket og ca når jeg kan forvente å få den.
Jeg liker sjelden å mase så jeg venter vanligvis minst 2 uker etter leveringstida før jeg ringer eller sender mail, og jeg har kun fått høflige forklaringer om at forsendelsen er forsinket men det er litt skremmende at folk får seg en "lekse" om at de ikke bare kan komme her..

Noe som også er et rart fenomen er at de som bor på østlandet er generelt formøyde men de som bor utenfor "besøksavstand" ikke alltid er det, Snurrig :roll:

Og en god grunn til å ta opp dette her er jo at speedparts faktisk leser forumet da :lol: tviler på at noen av sjefene i biltema leste min "ikke kjøp dette på biltema post" (Biltema har altså også fått kritikk :wink: )
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 24 nov 2005, 22:15

Hvorfor ikke Elkjøp, Siba, Rimi, Dressmann o.l . får kritikk er vel fordi de ikke selger deler til Saab. Og dette er et Saab-forum.
Vil bare fortelle et eksempel på god service: På tirsdag kl1300 bestilte jeg div. deler til en Fiat traktor fra 1974. Dagen etter kom delene i posten fra Kløfta. Alt passet og var riktig. Det er lett å samenligne med slikt når en bestiller fra andre firma også

Anders

Låst