Rubbe bilen?
Moderator: Moderatorer
Rubbe bilen?
Har tenkt til å rubbe bilen, men har aldri gjort det før. Det eneste jeg vet er at lakken visst nok skal kunne bli litt penere?
Noen som har tips og råd om alt mulig når det gjelder dette?
Noen som har tips og råd om alt mulig når det gjelder dette?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Har du prøvd vanlig polering?
Rubbing er ei form for polering med meir slip enn den vanlige polishen.
Rubbing er ikkje noko du skal drive med på gøy. Sats heller på ein polish som sliper litt, ikkje ein polish som er mild mot lakken. Gir vanlig polish inget resultat, då må rubbing til. Det du skal være klar over et at du må polere på vanlig måte etter rubbing; eit lag polish og eit med voks.
Rubbing er ei form for polering med meir slip enn den vanlige polishen.
Rubbing er ikkje noko du skal drive med på gøy. Sats heller på ein polish som sliper litt, ikkje ein polish som er mild mot lakken. Gir vanlig polish inget resultat, då må rubbing til. Det du skal være klar over et at du må polere på vanlig måte etter rubbing; eit lag polish og eit med voks.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Jeg har jobbet som bilklargjører et år, så dette har jeg gjort noen ganger...
For det første, trengs det? Når du rubber bilen, fjerner du det ytterste laget av lakken for å komme ned til "frisk" lakk, så det bør ikke gjøres så alt for mange ganger. Se på lakken i godt lys, hvis den er så full av små riper at det ser ut som det ligger et melkehvitt lag utenpå lakken, trengs rubbing. Hvis den ikke er så ille, ville jeg ha prøvd med lakkrens først.
Den gjør stort sett det samme, men er ikke like kraftig.
Først vasker du bilen GRUNDIG og bruker avfetting. Jeg vil anbefale å bruke sabilex (kjøpes hos Esso) og svamp etter en vanlig vask, da får du bort alt av asfalt og dritt. Kjenn med hånda på lakken (særlig nederst på dørene), den skal være helt glatt. Tørk med pusseskinn, og la den stå til tørk en stund etterpå, så det ikke renner vann fra sprekker rundt vinduer, skilter og speil på det området du har påført rubbing. Skiltene kan du med fordel skru av.
Sett bilen i skyggen, så ingen områder er varme. Direkte sollys er fy-fy. Pass også på at motoren er kald, ellers blir panseret varmt, og du får skjolder.
Bruk maskeringstape på gummi og plastdetaljer så du ikke søler rubbing, lakkrens eller polish på dem.
Selve rubbinga (samme framgangsmåte for lakkrens): Jeg har stort sett brukt rubbing og rens som ikke er i vanlig salg, men har også brukt Simoniz med godt resultat. Men autoglym sin er sikkert veldig bra, og når du først skal kjøpe autoglym polish (den trenger du etterpå) kan du like godt kjøpe det. Ikke bruk maskin, det kan bli seende ganske ille ut hvis du ikke er god til det. Ikke gni i sirkelbevegelser, da blir lakken skjoldete. Legg på med rette bevegelser, og gni over det samme området noen ganger så du får slipt vekk det ytterste laget. Men vær litt forsiktig, for rubbing og lakkrens inneholder slipemidler! Ta en og en del av gangen, panser, tak, forskjerm, framdør osv. Ta de vannrette karosseriplatene først (tak og panser), sidene etterpå. Da unngår du å gni deg innpå steder hvor du allerede har hatt på rubbing. Når rubbinga er ordentlig tørr tørker du den av med samme teknikk som du la den på.
Nå vil ikke lakken se så mye blankere ut, men det er fordi den er helt tørr. Husk at du nå har rubbet fram "ny" lakk. Gå over og se at alt ser jevnt ut. Er det skjolder, sirkler eller striper i lakken, må du gå over en gang til. Ta da hele den karosseriplata det er skjolder på, eller over/under lista hvis det er ei dør.
Når du har kommet så langt, er det helt nødvendig med voks. Polish og voks legges på og tørkes av i sirkelbevegelser, slik at du får gnidd den ordentlig godt inn i lakken. Jeg vil anbefale autoglym polish først, for å jevne ut. Det blir alltid bittesmå spor i lakken av rubbing eller lakkrens, polishen vil jevne dem ut.
Til slutt går du over med en ren voks, da vil jeg på det sterkeste anbefale Menugiars (dyr, men verdt det. Selges på bl a CD-Cardic, men noen bensinstasjoner har den også). Den gir en utrolig fin glans, men har ingen rensende eller polerende effekt.
Dette tar noen timer, men nå kan du glede deg over "ny" bil! Resultatet pleier å bli utrolig bra!!
For det første, trengs det? Når du rubber bilen, fjerner du det ytterste laget av lakken for å komme ned til "frisk" lakk, så det bør ikke gjøres så alt for mange ganger. Se på lakken i godt lys, hvis den er så full av små riper at det ser ut som det ligger et melkehvitt lag utenpå lakken, trengs rubbing. Hvis den ikke er så ille, ville jeg ha prøvd med lakkrens først.
Den gjør stort sett det samme, men er ikke like kraftig.
Først vasker du bilen GRUNDIG og bruker avfetting. Jeg vil anbefale å bruke sabilex (kjøpes hos Esso) og svamp etter en vanlig vask, da får du bort alt av asfalt og dritt. Kjenn med hånda på lakken (særlig nederst på dørene), den skal være helt glatt. Tørk med pusseskinn, og la den stå til tørk en stund etterpå, så det ikke renner vann fra sprekker rundt vinduer, skilter og speil på det området du har påført rubbing. Skiltene kan du med fordel skru av.
Sett bilen i skyggen, så ingen områder er varme. Direkte sollys er fy-fy. Pass også på at motoren er kald, ellers blir panseret varmt, og du får skjolder.
Bruk maskeringstape på gummi og plastdetaljer så du ikke søler rubbing, lakkrens eller polish på dem.
Selve rubbinga (samme framgangsmåte for lakkrens): Jeg har stort sett brukt rubbing og rens som ikke er i vanlig salg, men har også brukt Simoniz med godt resultat. Men autoglym sin er sikkert veldig bra, og når du først skal kjøpe autoglym polish (den trenger du etterpå) kan du like godt kjøpe det. Ikke bruk maskin, det kan bli seende ganske ille ut hvis du ikke er god til det. Ikke gni i sirkelbevegelser, da blir lakken skjoldete. Legg på med rette bevegelser, og gni over det samme området noen ganger så du får slipt vekk det ytterste laget. Men vær litt forsiktig, for rubbing og lakkrens inneholder slipemidler! Ta en og en del av gangen, panser, tak, forskjerm, framdør osv. Ta de vannrette karosseriplatene først (tak og panser), sidene etterpå. Da unngår du å gni deg innpå steder hvor du allerede har hatt på rubbing. Når rubbinga er ordentlig tørr tørker du den av med samme teknikk som du la den på.
Nå vil ikke lakken se så mye blankere ut, men det er fordi den er helt tørr. Husk at du nå har rubbet fram "ny" lakk. Gå over og se at alt ser jevnt ut. Er det skjolder, sirkler eller striper i lakken, må du gå over en gang til. Ta da hele den karosseriplata det er skjolder på, eller over/under lista hvis det er ei dør.
Når du har kommet så langt, er det helt nødvendig med voks. Polish og voks legges på og tørkes av i sirkelbevegelser, slik at du får gnidd den ordentlig godt inn i lakken. Jeg vil anbefale autoglym polish først, for å jevne ut. Det blir alltid bittesmå spor i lakken av rubbing eller lakkrens, polishen vil jevne dem ut.
Til slutt går du over med en ren voks, da vil jeg på det sterkeste anbefale Menugiars (dyr, men verdt det. Selges på bl a CD-Cardic, men noen bensinstasjoner har den også). Den gir en utrolig fin glans, men har ingen rensende eller polerende effekt.
Dette tar noen timer, men nå kan du glede deg over "ny" bil! Resultatet pleier å bli utrolig bra!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
kremt kremt...for en jobb!!! ingen som har noen tips på personer som gjør dette for en liten slump med KR da ??
Jeg veit om en som jobber på et bilglass firma ved sportshuset på lørenskog som klargjorde den forigje bilen min til salg,,,jeg hadde pokker ikke lyst til og selge bilen min etterpå for de navr strøken...
mener jeg betalte 2000 kr for dette men det var en stasjonsvogn
hvis noen har lyst til og polere Viggen min før sommeren setter inn for fult så kom med et tibud...hehe
Jeg veit om en som jobber på et bilglass firma ved sportshuset på lørenskog som klargjorde den forigje bilen min til salg,,,jeg hadde pokker ikke lyst til og selge bilen min etterpå for de navr strøken...
mener jeg betalte 2000 kr for dette men det var en stasjonsvogn
hvis noen har lyst til og polere Viggen min før sommeren setter inn for fult så kom med et tibud...hehe
Saab Viggen 00 mod
Blå..
Hirsh tuning
Første Saab jeg eier.
Mangler det noe info her ?? gi meg et hint
Blå..
Hirsh tuning
Første Saab jeg eier.
Mangler det noe info her ?? gi meg et hint
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Jeg hadde tatt den for halve prisen, men du bor i Lillestrøm ser jeg..MrViggen skrev:mener jeg betalte 2000 kr for dette men det var en stasjonsvogn
hvis noen har lyst til og polere Viggen min før sommeren setter inn for fult så kom med et tibud...hehe
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Magnus N592
- 0.7 bar
- Innlegg: 174
- Registrert: 28 des 2005, 23:51
- Sted: Trondheim
enda et lite tips:D rubbing gjør UNDERVERKER:D
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Bilen er en 96 modell.
Har allerede polert den en gang i år, men synes fortsatt det er for mye riper på den som ikke helt vil bort. Er klar over at alle sikkert ikke forsvinner, men vil tro at bilen aldri har blitt rubbert før og det ser ut som om den trenger det.
Dette ser ut som et prosjekt som kommer til å ta en hel dag så her får jeg nok vente til sommeren, men takk for svar
Har allerede polert den en gang i år, men synes fortsatt det er for mye riper på den som ikke helt vil bort. Er klar over at alle sikkert ikke forsvinner, men vil tro at bilen aldri har blitt rubbert før og det ser ut som om den trenger det.
Dette ser ut som et prosjekt som kommer til å ta en hel dag så her får jeg nok vente til sommeren, men takk for svar
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Bra og informativt innlegg Ingvar. Er det rubbinga du sikter til når du sier "Ikke bruk maskin", eller er det poleringa (òg)?Ingvar N629 skrev: Ikke bruk maskin, det kan bli seende ganske ille ut hvis du ikke er god til det. Ikke gni i sirkelbevegelser, da blir lakken skjoldete. Legg på med rette bevegelser, og gni over det samme området noen ganger så du får slipt vekk det ytterste laget....
Har nemlig tenkt å bruke/prøve maskin ved neste polering. Sverger forøvring til AutoGlym da jeg er fornøyd med resultatet samt at den er utrolig lett å arbeide med.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Bare å bruke maskin til polering, ja! Bare pass på gummilistene!Orjan N235 skrev:Bra og informativt innlegg Ingvar. Er det rubbinga du sikter til når du sier "Ikke bruk maskin", eller er det poleringa (òg)?Ingvar N629 skrev: Ikke bruk maskin, det kan bli seende ganske ille ut hvis du ikke er god til det. Ikke gni i sirkelbevegelser, da blir lakken skjoldete. Legg på med rette bevegelser, og gni over det samme området noen ganger så du får slipt vekk det ytterste laget....
Har nemlig tenkt å bruke/prøve maskin ved neste polering. Sverger forøvring til AutoGlym da jeg er fornøyd med resultatet samt at den er utrolig lett å arbeide med.
Autoglym er bra, men prøv dette: Etter at du har polert bilen med autoglym som du pleier, går du over med Meniguars flytende voks. Du kommer ikke til å kjenne igjen bilen! Det ser ut som om det ligger en tynn hinne av klart glass utenpå lakken.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Har brukt AutoGlym's Gloss tidligere. Mener du Meniguars er å foretrekke fremfor AG gloss?
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
JA! Men bruk autoglym polish først, for den renser bedre. Med Meniguars voks til slutt vil det som nevnt over også holde ganske lenge.Orjan N235 skrev:Har brukt AutoGlym's Gloss tidligere. Mener du Meniguars er å foretrekke fremfor AG gloss?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
I Meguiars voksen er det såkalt Carnauba (eller hva det nå heter) voks, og etter hva jeg har lest i forskjellige tråder om polish på nettet er dette å foretrekket.
Er det AG Super Resin polishen du anbefaler først, Ingvar? Kjøpte meg poleringsmaskin på Tess i dag, så jeg skal øve meg litt på båten til pappa og "arbeidsbilen" hans neste uke. 9000 får kanskje en shine før Mjøstreffet, hvis jeg behersker maskinen greit før det
Så da blir det enten AG Super resin eller Meguiars Scratch X o.l. før Meguiars voksen

Er det AG Super Resin polishen du anbefaler først, Ingvar? Kjøpte meg poleringsmaskin på Tess i dag, så jeg skal øve meg litt på båten til pappa og "arbeidsbilen" hans neste uke. 9000 får kanskje en shine før Mjøstreffet, hvis jeg behersker maskinen greit før det

Så da blir det enten AG Super resin eller Meguiars Scratch X o.l. før Meguiars voksen

9³ TurboX