Side 1 av 1

Radiator spørsmål

Lagt inn: 10 mai 2006, 15:19
av 900T16V N479
Hei

Fint vær for tiden ... tok meg tid til en motorvask i varmen

La merke til at "kjøleribbene" i radiatoren forsvant med høytrykkspylerenn :cry:

Jeg ville tro at radiatoren delvis er overdimensjonert p.g.a turbo og ditto varmeutvikling på en SAAB Turbo T16 OG900?

Men i stedet for å montere en tung og tykk original radiator, hva med å montere en ny tynn og lett radiator i aluminium fra en nyere bil?

Hvis det er mulig å finne en radiator med gode mål og rette inntak for kjøleveske så bør dette bare gi fordeler?? (mindre fortung f.eks)

Men fra hvilken bil/modell kan slaktes for et slikt formål???

Lagt inn: 10 mai 2006, 15:24
av Ingvar N629
Jeg lurer på det samme, kunne tenke meg en radiator som er litt lavere!!

Lagt inn: 10 mai 2006, 15:29
av Vangen N622
Du har ødelagt radiatoren din, man skal alldri bruke høytrykksspyler på den what so ever. :(

Lagt inn: 10 mai 2006, 17:37
av 900T16V N479
Det er ikke så galt som det evt. høres ut som, minimal skade da

Jeg prøvde ikke å høytrykksspyle selve radiatoren...., men overtid eroderer kobberet i radiatoren til den smuldrer vekk av seg selv..... (min erfaring)

Når det blir varmt i været og turboen jobber litt mer en normalt, har jeg en nervøs tendens til å se litt ofte på temp. måleren ….

På øyemål vurderte jeg tidligere en brukt radiator fra en Citroen sist jeg var på "høgeren" men parkerte ideen p.g.a plasseringen av radiatorslangene til denne

Men vi snakker om ca. B70cm x H35cm x D5cm*
Fra førersiden, inntak kjølevann oppe til høyre, utløp nede til venstre
(Finnes også et mindre ut/inntak oppe til venstre side

*(Dybde ca. 5cm Trodde denne var tykkere en 5 cm Tykkere på 8T ?)

Lagt inn: 10 mai 2006, 17:57
av Surbotaab N369
hei.

Er dette en T16 det er snakk om (tolka d ut av nick`et ditt) så ville jeg ikke brukt en mindre radiator....

For kjølinga på en T16 er ikke bedre enn den må være....