Da var bilen chippet!
Moderator: Moderatorer
- SledgeN685
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 55
- Registrert: 12 mai 2006, 21:26
- Sted: Odda
Da var bilen chippet!
i går fikk eg chippet bilen min hos speedpartsnorway med steg2 =) Bilen kom seg betraktelig, men eg synst den er så treig før den virkelig kommer, må liksom opp i 3000 omdr før den tar skikkelig ut..Trudde den ville komme på ett lavere turtall en tidligere! Har ikkje montert halvsats effektanlegget enda da, men den reagere vell ikkje så mye raskere av den grunn? Har prøvd kompisen min sin audi a4 1.8t og den er mer direkte (150hk), den kommer liksom med en gang! min er raskere orginal 0-100,men eg liker når det er drag fra starten av.. Også ble eg ikkje annbefalt åpent filter på bilen siden d kunne oppstå feil, dette forstod eg ikkje heilt?! Kanskje det hadde med at eg budde 6 timer unna og visst d sku skje noe med motoren så var eg langt unna ett verksted
Men alt i alt, kjempe service og bilen går good 
Saab 9-3 2.0t SE 02mod
Re: Da var bilen chippet!
Sledge skrev:i går fikk eg chippet bilen min hos speedpartsnorway med steg2 =) Bilen kom seg betraktelig, men eg synst den er så treig før den virkelig kommer, må liksom opp i 3000 omdr før den tar skikkelig ut..Trudde den ville komme på ett lavere turtall en tidligere! Har ikkje montert halvsats effektanlegget enda da, men den reagere vell ikkje så mye raskere av den grunn? Har prøvd kompisen min sin audi a4 1.8t og den er mer direkte (150hk), den kommer liksom med en gang! min er raskere orginal 0-100,men eg liker når det er drag fra starten av.. Også ble eg ikkje annbefalt åpent filter på bilen siden d kunne oppstå feil, dette forstod eg ikkje heilt?! Kanskje det hadde med at eg budde 6 timer unna og visst d sku skje noe med motoren så var eg langt unna ett verkstedMen alt i alt, kjempe service og bilen går good
Mitt inntrykk er at turboen responderer mye bedre med mindre motstand i eksosen. Har man tilnærmet 0 motstand eksosen så får turboen mer snurr.
2002 9-5 Aero automat
Jeg synes også min 9-5 2.0t er skuffende slapp på lave turtall
Den er ikke trimmet, men som du sier gjør ikke chipp så mye med responsen ved lave turtall. Har du fått sjekket grunnladetrykket ?? jeg mistenker at det kan være problemet på min.
Modifikasjoner som hjelper på responsen er bedre eksos, innsug og grenrør.
En lettere turbo kan også være et alternativ, men det burde da for f.. meg ikke være nødvendig på en SAAB som har dervet med dette snart i 30 år...
Modifikasjoner som hjelper på responsen er bedre eksos, innsug og grenrør.
En lettere turbo kan også være et alternativ, men det burde da for f.. meg ikke være nødvendig på en SAAB som har dervet med dette snart i 30 år...
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
-
Henrik N380
- 2.0 bar

- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Vil ikke montering av en "dieselsnorkel" være vel anvendte penger i dette tilfellet?Øyvind skrev: Modifikasjoner som hjelper på responsen er bedre eksos, innsug og grenrør.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
Innsuget har vel minimalt med turboresponsen å gjøre. Det er vel turboen som gir trykk. Forøvrig tror jeg innsender blir litt lurt av at effektkurven på turboen avsløres så direkte. Før trimming er vel kurven flatere for å maskere turboeffekten. Nå er ikke toppen kuttet av lengre, og da føles det kanskje slik. Når du sammenlikner med audi, så antar jeg at du tenker gassrespons i lav hastighet på lave gir. For det er vel noe som kjennetegner 1,8 literen fra vw. En utrolig lettbyggd motor, med lett svinghjul og kjemperespons. Tester du den i tunge gir derimot så tror jeg den avsløres som alt annet enn rapp. Da er den rimelig seig.
2002 9-5 Aero automat
- SledgeN685
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 55
- Registrert: 12 mai 2006, 21:26
- Sted: Odda
ja var det eg meinte... Nå testa eg ikkje audi'n i tyngre gir, men den var kvikkere i lave turtall på lavt gir! Personlig synst eg det er litt digg når det er fullt drag fra starten av, men herregud bilen min går som ett lyn når eg får opp turtallet litt nå! Skal montere halvsatsen min i dag, det kan jo hjelpe litt på
Virka som om eg kan dra saab'n mye mer ut på gir enn man kunne med audien til kompisen... Tross alt er jo saab'n raskere 0-100 enn en 1.8t audi! Audien gjør 8.9s og saab'n min 8.5! Dem er kanskje bare driva litt forskjellig!
Saab 9-3 2.0t SE 02mod
Vill du ha rappere start, få tak i lettere balansert svinghjul. Nå kan det godt hende at audien også har en mindre turbo, som gir raskere trykk og blir mer kortpustet. Man kan ikke få i pose og sekk. Test bilene i fart, og bli fornøyd, for tipper jeg rett, er det bare 0-100 han er i nærheten av aksen din. Over 100 knuses den.
2002 9-5 Aero automat
Lær deg til å spoole opp før du starter av gårde i 1 gir:P ruse motoren litt, så slurer du deg en kjempe start.. men det er ikke anbefalt å kjøre slik:P sliter på motoren 
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- SledgeN685
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 55
- Registrert: 12 mai 2006, 21:26
- Sted: Odda
Var vell ikkje det som var problemet å kjøre fortest 0-100 siden hans er orginal og eg tar omtrendt 0-100 på 2 giret
Men trudde bare at saab'n min skulle bli litt raskere på lave turtall etter chippinga... Siden eg omtrendt ikkje merker forskjell etter chippinga i dem lave turtallene.. Egentlig en bagatell, men men
Takk for svar
Takk for svar
Saab 9-3 2.0t SE 02mod
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9124
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Du vil helt sikkert merke at bilen blir bedre når du får montert bedre eksosanlegg, men du burde også vurdere å få tak i bedre frontrør og katalysator... det hjelper mye.
En annen ting som virkelig kan hjelpe er å demontere kjedet på balanseakslene, da får du en "rappere" motor
En annen ting som virkelig kan hjelpe er å demontere kjedet på balanseakslene, da får du en "rappere" motor
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- SledgeN685
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 55
- Registrert: 12 mai 2006, 21:26
- Sted: Odda
Har montert effektanlegget i dag (halvsats) og fikk mye bedre respons nå ja!
Så nå kan eg ikkje klage, trudde bare ikkje en halvsats kunne gjøre en så stor forskjell.. Einaste drite var at eg fikk den halvsatsen med to dempere, det visste ikkje eg! og det er omtrendt ikkje lyd 
Saab 9-3 2.0t SE 02mod
Du er kurertSledge skrev:Har montert effektanlegget i dag (halvsats) og fikk mye bedre respons nå ja!Så nå kan eg ikkje klage, trudde bare ikkje en halvsats kunne gjøre en så stor forskjell.. Einaste drite var at eg fikk den halvsatsen med to dempere, det visste ikkje eg! og det er omtrendt ikkje lyd
2002 9-5 Aero automat

