Hentet 9-5en, deilig.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Hentet 9-5en, deilig.

Legg inn av Stalfa » 02 jun 2006, 06:34

Tok toget til Kongsberg i går og hentet 9-5en.

Togturen gikk fint og omsider var man fremme hos Autopartner. Fikk tak i selgeren som beklaget at bilen ikke var ferdig riktig enda og at det kom til å ta omtrent en halvtime. En halvtime senere var bilen ferdig.

Må si at bilen er lekker, jeg er veldig fornøyd. Den gir meg lyst til å kjøre laaaangt. Det er leveringstid på kreftene, men det er vel bare the turbo-way. Når den først kommer så er det mye krefter. Madammen fikk erfare litt torque-steering ut av en rundkjøring. :)

Under klargjøringen var det et par ting de kom over som de ikke hadde deler til å fikse, så jeg må derfor tilbake for å få det fikset.
Jeg skal få låne bil mens de har min inne på verkstedet. De skal fikse det i løpet av en dag. Det blir to turer til Kongsberg, men det er helt greit.
Det som de skulle gjøre var:

-Skifte noe opphengsforinger bak.
-Skifte 2 ryggesensorer
-Oppatt noe lakkarbeid som selgeren (og jeg )ikke var fornøyd med
-Lakkere panseret pga stensprut

Panseret trengte jeg ikke en gang å påpeke. Det hadde han sett først når bilen var nyvasket og før han hentet meg, det skulle de ta av og lakkere.

Det jeg oppdaget i løpet av kvelden var at dekselet for sminkespeilet på venstresiden var knekt i hengselen, det manglet instruksjonsbok og at bilen knirker!! i understellet

Hva er det av instruksjonsbøker som skal ligge i mappen, noen som vet?
Og skal virkelig bilen knirke over fartsdumper? Den knirker både på fram og bakaksel.

Det som ligger i min mappe (fritt etter hukommelsen): servicehefte, en utfylt skademelding, quick reference card e.l., hurtig info hefte, Blekke med oversikt over Saabverksteder i Europa og visittkortet til selger

Den knirkinge i understellet ser jeg for meg er en ting som jeg kanskje må leve med, eller er det overkommelig å få det fikset?


Til nå er jeg særdeles fornøyd med folkene hos Autopartner på Kongsberg. Med de erfaringene jeg har til nå har jeg ingen problemer med å anbefale et bilkjøp der.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 jun 2006, 07:04

Gratulerer med fin bil.. Knirking kan vel være foringer..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 02 jun 2006, 07:34

Hmmm, sminkespeilet må være noe som går, var akkurat samme på min! Knekt sminkespeil, og gåene foringer/dempere. De betalte bytte til H&R + Bilstein, nye foringer og ny solskjerm.. Min hadde gått 60 000 km, så tydeligvis ikke all verden av kvalitet på foringer/dempere/understell.. Blir nok powerflex neste gang!!

Uansett, grattis med ny kjempebil!!! :D :D :D
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 02 jun 2006, 07:44

Magnus N592 skrev:De betalte bytte til H&R + Bilstein, nye foringer og ny solskjerm.. Min hadde gått 60 000 km, så tydeligvis ikke all verden av kvalitet på foringer/dempere/understell.. Blir nok powerflex neste gang!!

Uansett, grattis med ny kjempebil!!! :D :D :D
Hvem er "De"?
Tenkte å handle polurathain foringer som de kunne få skifte til, men jeg blir nok bare la de gjøre det ferdig på enkleste måte.
Men det er på planen å skifte til polurathain og da sikkert de fra PowerFlex.

Takker, jeg er veldig fornøyd så langt. Spent på kvaliteten. taim vil sjåv.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

johan
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 30 mai 2006, 19:39
Medlemsnummer: 689
Sted: Grimstad

Legg inn av johan » 02 jun 2006, 09:02

Gratulere med ny bil!
'99 9-5 Estate SE 2.3t m godkjent Lesjøfors + Bilstein dempere. Maptun steg 1.

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 02 jun 2006, 09:15

De som jeg omtaler som "DE", er Saab-huset på Skøyen.. Beklager.. :)

Men må si at jeg er litt overrasket over turboforsinkelsen du opplever, jeg har absolutt INGEN! Men så har jo jeg automat, så den drar ivei på høyere turtall.. En annen ting som er litt interessant, er jo at med Hirsch sin trim, så er akselrasjonstallene på manuell og automat like!! (dvs 0,1 sekund tregere med automat.. http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... E270002150

Nå er ikke automat så sportslig å kjøre, men med giring på rattet så hjelper det jo litt.. Bilen er jo i "normal bruk" 99% av tida, så må si at jeg faktisk IKKE angrer på at jeg kjøpte automat!! Sinnsykt behagelig, og bare putte ned gasspedalen, så er jeg forbi de fleste. Må si den girer ganske kjapt også, det er ihvertfall ikke så jeg savner manuell faktisk! Jeg synes ihvertfall at automat kler 9-5 bedre, men DET er jo smak og behag!! :D

Men bevares, er en liten en i meg å som skulle ønsket seg manuell, men som familiebil ble det ikke sånn, får heller kjøpe meg en Lotus Super Seven eller noe liknende.. :lol:

Men skjønner valget ditt også da!!

Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Legg inn av tranceman N366 » 02 jun 2006, 10:21

Automat er konge. Lettere å kjøre i byen siden man slipper all giringa og på landeveien har du criuse. Blir aldri gå tilbake til manuell!
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 02 jun 2006, 10:24

Smaken er som baken.
Jeg ville ha manuelt og måtte lete land og strand rundt etter det, men det var verdt det.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jun 2006, 12:43

Jeg har aldri merket turbolag i 9-5, men orginalt går den jo ikke all verden på lave turtall.

Knirkinga er ikke noe du må leve med, der er det noe galt! Kan være foringer som noen sier, men kan også være bærekuler. Er de tørre og slitne knirker de. Da er gjerne gummimansjettene sprekt. Nødløsning som funker til du får bytta er å ha i grease for båtbruk i mansjetten.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 02 jun 2006, 13:01

Ingvar N629 skrev:Jeg har aldri merket turbolag i 9-5, men orginalt går den jo ikke all verden på lave turtall.

Knirkinga er ikke noe du må leve med, der er det noe galt! Kan være foringer som noen sier, men kan også være bærekuler. Er de tørre og slitne knirker de. Da er gjerne gummimansjettene sprekt. Nødløsning som funker til du får bytta er å ha i grease for båtbruk i mansjetten.
Selgeren skal se på det og fikset det. Det var vist ikke noe problem. :)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 02 jun 2006, 19:52

Hadde min 97 900 på SAAB-huset ensjø pga knirking en gang, men da fikk jeg beskjed om at det var helt normalt. Mottageren kjørte 9-5 og den knirka også!

Men som han sa, de kunne godt byttes for noen tusenlapper, men det hjalp ikke mange månedene så var det tilbake igjen!

Min er bra på sommeren da, bare når det er kaldt det bråker noe alldeles forferdelig :P Og med henger! Man venner seg til det....

Et spørsmålet er jo om man skal venne seg til sånne ting på en så ny bil som du har...

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 03 jun 2006, 18:09

Selgeren skulle iallefall fikse knirkingen så vi får se.
Nå høres bare knirkingen når man lister seg over fartsdumper.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jun 2006, 18:25

KongerudN344 skrev: Men som han sa, de kunne godt byttes for noen tusenlapper, men det hjalp ikke mange månedene så var det tilbake igjen!
Bytt til powerflex! De er selvsmørende og holder lenge. Originalforingene på 9-5 er av elendig kvalitet og må byttes hver 70000 km.

Powerflex er lett å bytte selv uten pressverktøy. Skal bytte på 9-5en til foreldra mine snart, nye powerflex i lenkarmene bak koster 690,-/par på speedparts.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 04 jun 2006, 22:19

Ingvar N629 skrev:Jeg har aldri merket turbolag i 9-5, men orginalt går den jo ikke all verden på lave turtall.
Kan være at jeg sitter å glaner for mye på turbotrykkmåleren. :)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 04 jun 2006, 22:20

Ingvar N629 skrev:
Bytt til powerflex! De er selvsmørende og holder lenge. Originalforingene på 9-5 er av elendig kvalitet og må byttes hver 70000 km.
Har Speedparts vanligvis slike foringer på lager, tro?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Svar