Side 1 av 2
Enda et girkassehavari blant en og900 eier...!
Lagt inn: 05 jul 2006, 15:09
av Griffin N430
I dag skjedde det jeg har ventet på lenge...! Et girkassehavari! Måten det skjedde på overrasket meg. Ikke noe spinning eller tullkjøring, kun gjennomsnittelig høy fart! Kassa må ha gått varm. Merket det først på 3.gir, da det kom høye klakkelyder når jeg kjørte! Kjørte ei stund på 3. gir og ved litt dreimoment klakket det plutselig enda mer helt til giret rensket seg helt. (lite tenner på 3.gir nå

) Også alle de andre girene fikk en klakkelyd, så nå blir det girkasseskift i helga!

Lagt inn: 05 jul 2006, 16:04
av Ingvar N629
Hva slags olje har du kjørt på, hvor gammel var den, og var det nok? Er litt redd for min egen, så gjør det jeg kan for å forebygge.
Lagt inn: 05 jul 2006, 16:05
av Griffin N430
Kan være oljen ja..! Peilepinnen sitter fast, så jeg har ikke sett etter på leeenge..!
Lagt inn: 05 jul 2006, 22:45
av Pål N526
da er det vel fritt da:P
Lagt inn: 06 jul 2006, 07:07
av Morten-N146
Du har vel ei i reserve vil jeg tro. Tror den var bra på den du kjøpte av meg.
Lagt inn: 06 jul 2006, 17:07
av Griffin N430
White-N146 skrev:Du har vel ei i reserve vil jeg tro. Tror den var bra på den du kjøpte av meg.
Jada, har 4-5 kasser liggende....så det er ingen fare..!
Det som irriterer meg er den koniske pinnen som går gjennom giroverføringa...!!!

den vil ikke løsne...! har fått av mutteren men..!
Lagt inn: 06 jul 2006, 18:08
av Morten-N146
Griffin N430 skrev:White-N146 skrev:Du har vel ei i reserve vil jeg tro. Tror den var bra på den du kjøpte av meg.
Jada, har 4-5 kasser liggende....så det er ingen fare..!
Det som irriterer meg er den koniske pinnen som går gjennom giroverføringa...!!!

den vil ikke løsne...! har fått av mutteren men..!
Kjøp ny og bank/klem den ut. Skal du banke nedenfra så ha noen til å holde mot fra oversiden. Den kommer ut hvis du er bestemt nok.

Lagt inn: 06 jul 2006, 18:15
av RuneDK
Min pin bøjede efter 3 timers forsøg!
Da jeg skulle montere det igen blev speedometer drevet monteret forkert (første gang jeg prøvede at ha' motoren ude) så nu skal jeg ha ny gearkasse, da speedokransen og kablet er ødelagt

Lagt inn: 06 jul 2006, 20:29
av TurboLars N383
Prøv å varme den , pleier å hjelpe

Lagt inn: 06 jul 2006, 21:01
av Griffin N430
TurboLars N383 skrev:Prøv å varme den , pleier å hjelpe

Ja, må nok prøve det i mårra!

Lagt inn: 06 jul 2006, 21:31
av Petter 900 T
RuneDK skrev:Min pin bøjede efter 3 timers forsøg!
Da jeg skulle montere det igen blev speedometer drevet monteret forkert (første gang jeg prøvede at ha' motoren ude) så nu skal jeg ha ny gearkasse, da speedokransen og kablet er ødelagt

Dette er skrudd løst på kassen, kan byttes uten å bytte hele kassen!
Ta ut splint, borr opp hullet til 6 mm, sett i lang M6 bolt med nylocmutter!
Petter
Lagt inn: 07 jul 2006, 08:54
av Viggen-51
White-N146 skrev: Skal du banke nedenfra så ha noen til å holde mot fra oversiden.
VIKTIG
Bruk noe tungt

Lagt inn: 09 jul 2006, 21:27
av Griffin N430
Har fått i "ny" girkasse nå! Fikk forresten ikke ut den pinnen, så jeg måtte dele giroverføringa ved klemmen, der overføringa glir...! Var et hel.... å finne igjen alle girene, men gikk til slutt!
Drivakselklokkene på girkassa passet ikke på drivakslingene...så det ble også mye ekstraarbeid der...! Trodde alle klokkene var like før 1988 jeg men..! Girkassa har sittet i en 84mod 99, og den rasete girkassa satt i en 85 900 T16...! Men klokkene var forskjellig...
Lagt inn: 09 jul 2006, 22:55
av Morten-N146
Griffin N430 skrev:Har fått i "ny" girkasse nå! Fikk forresten ikke ut den pinnen, så jeg måtte dele giroverføringa ved klemmen, der overføringa glir...! Var et hel.... å finne igjen alle girene, men gikk til slutt!
Drivakselklokkene på girkassa passet ikke på drivakslingene...så det ble også mye ekstraarbeid der...! Trodde alle klokkene var like før 1988 jeg men..! Girkassa har sittet i en 84mod 99, og den rasete girkassa satt i en 85 900 T16...! Men klokkene var forskjellig...
Det er ihvertfall et H****** å finne det ut når motoren er montert og drivakslene skal monteres.

Lagt inn: 09 jul 2006, 22:57
av Griffin N430
White-N146 skrev:Griffin N430 skrev:Har fått i "ny" girkasse nå! Fikk forresten ikke ut den pinnen, så jeg måtte dele giroverføringa ved klemmen, der overføringa glir...! Var et hel.... å finne igjen alle girene, men gikk til slutt!
Drivakselklokkene på girkassa passet ikke på drivakslingene...så det ble også mye ekstraarbeid der...! Trodde alle klokkene var like før 1988 jeg men..! Girkassa har sittet i en 84mod 99, og den rasete girkassa satt i en 85 900 T16...! Men klokkene var forskjellig...
Det er ihvertfall et H****** å finne det ut når motoren er montert og drivakslene skal monteres.

Ja, var trangt der!!!
