Jeg har vært ute for samme problem som deg -Dårlig xenon nærlys. Jeg har en 2002 mod med orig xenon. Pærene var begynt å bli lilla så jeg bytta begge pærene. Det ga betydelig bedre lys, men fortsatt dårligere enn biler uten xenon. Irriterende! Man kunne ikke se på lyktene at noe var galt. Linsene var fine (på enkelte legger det seg et belegg på innsiden av linsen som kan hindre lys). Jeg hadde bilen inne på Saab, men de mente at lyktene var helt fine sammenlignet med nye saaber som stod på butikken. Kostet noen tusenlapper i feilsøking uten resultat.
Jeg byttet til slutt til fabrikknye lykter (skiftet de selv på en bensinstasjon på 20 min). Lyset ble BETYDELIG bedre. Men desverre så viste det seg at de gamle lyktene var kalibrert feil - de lyste for høyt opp. Xenonlysene har et ganske smalt lysfelt, og blir de justert for mye opp så er det nesten ingenting av lyset som treffer bakken (merker at skiltene langs veien blir skikkelig opplyst da).
Merket likevel at foreldrene mine sin 9-5 diesel hadde noe bedre nærlys. Målte spenningen på batteriet og merket da at den var høyere på dieselen. Jeg byttet til kraftigere batteri og fikk da helt perfekte lys.
Pærer kostet den gangen over 2-tusen - men de har visstnok blitt billigere. Volkswagen selger også D1s pærer fra osram - de kostet den gangen noen hundrelapper mindre.
kalibrer lysene, bytt pærer og batteri